2016 წლის საპარლამენტო არჩევნების მედიამონიტორინგის ანგარიში
„მედიის განვითარების ფონდი“ 2016 წლის 1 აპრილიდან 15 ოქტომბრამდე საქართველოში ნიდერლანდების სამეფოს საელჩოს მხარდაჭერილი პროექტის „გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული მედია არჩევნებზე დემოკრატიული პრაქტიკის განმტკიცებისთვის“ ფარგლებში, წინასაარჩევნო მედია-მონიტორინგს ახორციელებს.
მონიტორინგის მიზანია, წინასაარჩევნო პერიოდში შეისწავლოს რაოდენობრივი და თვისობრივი თვალსაზრისით როგორ არიან პოლიტიკური სუბიექტები წარმოდგენილი პრაიმ თაიმის სატელევიზიო საინფორმაციო გამოშვებებსა და ონლაინ მედიაში; უზრუნველყოფს თუ არა მედია მოქალაქეებს სათანადო ინფორმაციით იმისათვის, რომ მათ ინფორმირებული არჩევანი გააკეთონ. პროექტის მიზანია კვლევის მიგნებების გამოქვეყნების გზით, გამოავლინოს არსებითი პრობლემები და მოქალაქეების ყურადღება მათი წყაროების სანდოობაზე მიაპყროს.
სიძულვილის ენა და გენდერული წარმომადგენლობა მედიაში, 2016
"მედიის განვითარების ფონდი" 2016 წლის 1 აპრილიდან 15 ოქტომბრამდე საქართველოში ნიდერლანდების სამეფოს საელჩოს მხარდაჭერილი პროექტის "გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული მედია არჩევნებზე დემოკრატიული პრაქტიკის განმტკიცებისთვის" ფარგლებში, წინასაარჩევნო მედია მონიტორინგს ახორციელებს.
კვლევის ფარგლებში ხორციელდება დაკვირვება პოლიტიკური სუბიექტების მიერ და მათ მიმართ სიძულვილის ენის გამოყენების შემთხვევებზე; ასევე პოლიტიკური სუბიექტების გენდერულ წარმომადგენლობაზე მედიაში და გენდერული ნიშნით დისკრიმინაციაზე.
მეთოდოლოგია. მონიტორინგის მეთოდოლოგია "მედიის განვითარების ფონდისთვის" Free Press Unlimited-ის (FPU) კონსულტანტმა დომინიკ ტიერმა შეიმუშავა.1 ანგარიშის რეცენზირება კი FPU-ის ექსპერტ ჟან-მარი კოუტს ეკუთვნის.
მონიტორინგის სუბიექტებად შემდეგი სატელევიზიო არხების საინფორმაციო გამოშვებები შეირჩნენ: საზოგადოებრივი მაუწყებელი (მოამბე 20:00 სთ-ზე), რუსთავი 2 (კურიერი 21:00 სთ- ზე), იმედი (ქრონიკა 20:00 სთ-ზე), მაესტრო (მაესტროს კონტაქტი 20-ზე), კავკასია (დღეს 20:30- ზე), ტაბულა (ფოკუსი 19:00), GDS (20:30). 1 ივნისიდან ასევე დაემატა ტვ ობიექტივი (ახალი ამბები 19:30) რომლის საინფორმაციო გამოშვება ეთერში 16 მაისიიდან გავიდა.
ონლაინ მედიიდან მონიტორინგის სუბიექტები არიან: "ინტერპრესნიუსი" (IPN), PIA, "ნეტგაზეთი", "პირველი რადიო", "მარშალპრესი". მონიტორინგის სუბიექტების შერჩევა, როგორც აუდიტორიის მოცვის, ასევე გავლენის ნიშნით მოხდა. გათვალისწინებული იყო, როგორც სატელევიზიო რეიტინგები, ასევე მედიის განვითარების ფონდის მიერ 2016 წელს, მონიტორინგის დაწყებამდე ჩატარებული "პოლიტიკური პარტიების საჭიროებების კვლევა"2 , სადაც პოლიტიკურად აფელირებული მედია საშუალებები თავად პოლიტიკურმა სუბიექტებმა დაასახელეს.
წინამდებარე ანგარიში 1 აპრილიდან 15 ოქტომბრამდე პერიოდს მოიცავს.
MDF-ის მედიის წინასაარჩევნო მონიტორინგი, ბიულეტენი N4
მედიის განვითარების ფონდი 2016 წლის 1 აპრილიდან ახორციელებს მედიის წინასაარჩევნო მონიტორინგს. პროექტის მიზანია ხელი შეუწყოს 2016 წლის საპარლამენტო არჩევნების მიუკერძოებელ გაშუქებას და პოლიტიკური პარტიებისთვის თანაბარი გარემოს შექმნას. მონიტორინგი ხორციელდება 7 ტელეკომპანიის მთავარ, (პრაიმ-ტაიმის) საინფორმაციო გამოშვებებსა და 5 ონლაინ გამოცემაზე; პროექტის მხარდამჭერია ნიდერლანდების სამეფოს საელჩო საქართველოში. მონიტორინგი მეთოდოლოგია მედიის განვითარების ფონდისთვის პროექტის პარტნიორი ჰოლანდიური ორგანიზაციის Free Press Unlimited (FPU) ის კონსულტანტმა დომინიკ ტიერმა შეიმუშავა.
წინამდებარე ბიულეტენი 2016 წლის 1 ივნისიდან 30 ივნისამდე მონაცემებს ასახავს და შემდეგ თემებს მოიცავს:
- MDF-ის მედიის წინასაარჩევნო მონიტორინგი, ბიულეტენი N4 (ივნისი)
- პოლიტიკური სუბიექტების პირდაპირი/ირიბი გაშუქება ტელემედიაში
- პოლიტიკური სუბიექტების პირდაპირი/ირიბი გაშუქება ონლაინ მედიაში
- პოლიტიკური სუბიექტების გაშუქება და კონტენტის ტონი ტელემედიაში: საზოგადოებრივი მაუწყებელი, რუსთავი 2, იმედი, მაესტრო, კავკასია, ტაბულა, GDS, ობიექტივი
- პოლიტიკური სუბიექტების პირდაპირი/ირიბი გაშუქება ონლაინ მედიაში: IPN, მარშალპრესი, ნეტგაზეთი, PIA, პირველი რადიო
- პოლიტიკური სუბიექტების კონტექსტის ტონი ტელე და ონლაინ მედიაში
- პოლიტიკური სუბიექტების მიერ გამოყენებული სიძულვილის ენა ტელე და ონლაინ მედიაში
- პოლიტიკური სუბიექტების გენდერული წარმომადგენლობა სატელევიზიო და ონლაინ მედიაში
- პრაიმ-ტაიმის საინფორმაციო გამოშვებებში გამოტოვებული მნიშვნელოვანი თემები
- პოლიტიკური პარტიების კანდიდატების წარდგინება
- საარჩევნო აქტივობების გაშუქება
MDF-ის მედიის წინასაარჩევნო მონიტორინგი, ბიულეტენი N3
მედიის განვითარების ფონდი 2016 წლის 1 აპრილიდან ახორციელებს მედიის წინასაარჩევნო მონიტორინგს. პროექტის მიზანია ხელი შეუწყოს 2016 წლის საპარლამენტო არჩევნების მიუკერძოებელ გაშუქებას და პოლიტიკური პარტიებისთვის თანაბარი გარემოს შექმნას. მონიტორინგი ხორციელდება 7 ტელეკომპანიის მთავარ, (პრაიმ-ტაიმის) საინფორმაციო გამოშვებებსა და 5 ონლაინ გამოცემაზე; პროექტის მხარდამჭერია ნიდერლანდების სამეფოს საელჩო საქართველოში. მონიტორინგი მეთოდოლოგია მედიის განვითარების ფონდისთვის პროექტის პარტნიორი ჰოლანდიური ორგანიზაციის Free Press Unlimited (FPU) ის კონსულტანტმა დომინიკ ტიერმა შეიმუშავა.
წინამდებარე ბიულეტენი 2016 წლის 1 მაისიდან 31 მაისამდე მონაცემებს ასახავს და შემდეგ თემებს მოიცავს:
- MDF-ის მედიის წინასაარჩევნო მონიტორინგი, ბიულეტენი N3 (მაისი)
- პოლიტიკური სუბიექტების პირდაპირი/ირიბი გაშუქება ტელემედიაში
- პოლიტიკური სუბიექტების პირდაპირი/ირიბი გაშუქება ონლაინ მედიაში
- პოლიტიკური სუბიექტების გაშუქება და კონტენტის ტონი ტელემედიაში: საზოგადოებრივი მაუწყებელი, რუსთავი 2, იმედი, მაესტრო, კავკასია, ტაბულა, GDS
- პოლიტიკური სუბიექტების პირდაპირი/ირიბი გაშუქება ონლაინ მედიაში: IPN, მარშალპრესი, ნეტგაზეთი, PIA, პირველი რადიო
- პოლიტიკური სუბიექტების კონტექსტის ტონი ტელე და ონლაინ მედიაში
- პოლიტიკური სუბიექტების მიერ გამოყენებული სიძულვილის ენა ტელე და ონლაინ მედიაში
- პოლიტიკური სუბიექტების გენდერული წარმომადგენლობა სატელევიზიო და ონლაინ მედიაში
- პრაიმ-ტაიმის საინფორმაციო გამოშვებებში გამოტოვებული მნიშვნელოვანი თემები
MDF-ის მედიის წინასაარჩევნო მონიტორინგი, ბიულეტენი N2
მედიის განვითარების ფონდი 2016 წლის 1 აპრილიდან ახორციელებს მედიის წინასაარჩევნო მონიტორინგს. პროექტის მიზანია ხელი შეუწყოს 2016 წლის საპარლამენტო არჩევნების მიუკერძოებელ გაშუქებას და პოლიტიკური პარტიებისთვის თანაბარი გარემოს შექმნას. მონიტორინგი ხორციელდება 7 ტელეკომპანიის მთავარ, (პრაიმ-ტაიმის) საინფორმაციო გამოშვებებსა და 5 ონლაინ გამოცემაზე; პროექტის მხარდამჭერია ნიდერლანდების სამეფოს საელჩო საქართველოში. მონიტორინგი მეთოდოლოგია მედიის განვითარების ფონდისთვის პროექტის პარტნიორი ჰოლანდიური ორგანიზაციის Free Press Unlimited (FPU) ის კონსულტანტმა დომინიკ ტიერმა შეიმუშავა.
წინამდებარე ბიულეტენი 2016 წლის 1 აპრილიდან 31 აპრილამდე მონაცემებს ასახავს და შემდეგ თემებს მოიცავს:
- MDF-ის მედიის წინასაარჩევნო მონიტორინგი, ბიულეტენი N2 (აპრილი)
- პოლიტიკური სუბიექტების პირდაპირი/ირიბი გაშუქება ტელემედიაში
- პოლიტიკური სუბიექტების პირდაპირი/ირიბი გაშუქება ონლაინ მედიაში
- პოლიტიკური სუბიექტების გაშუქება და კონტენტის ტონი ტელემედიაში: საზოგადოებრივი მაუწყებელი, რუსთავი 2, იმედი, მაესტრო, კავკასია, ტაბულა, GDS
- პოლიტიკური სუბიექტების პირდაპირი/ირიბი გაშუქება ონლაინ მედიაში: IPN, მარშალპრესი, ნეტგაზეთი, PIA, პირველი რადიო
- პოლიტიკური სუბიექტების კონტექსტის ტონი ტელე და ონლაინ მედიაში
- პოლიტიკური სუბიექტების მიერ გამოყენებული სიძულვილის ენა ტელე და ონლაინ მედიაში
- პოლიტიკური სუბიექტების გენდერული წარმომადგენლობა სატელევიზიო და ონლაინ მედიაში
- პრაიმ-ტაიმის საინფორმაციო გამოშვებებში გამოტოვებული მნიშვნელოვანი თემები
პოლიტიკური პარტიების საჭიროებების კვლევა
2016 წლის 8 ოქტომბერს საქართველოში საპარლამენტო არჩევნები ტარდება. თავისუფალი და კონკურენტუნარიანი არჩევნების ჩასატარებლად მნიშვნელოვანია არსებობდეს თავისუფალი მედია-გარემო და პოლიტიკურმა სუბიექტებმა (პარტიებმა და კანდიდატებმა) შეძლონ, სრულფასოვნად ისარგებლონ მედიის, როგორც ამომრჩეველთან კომუნიკაციის, შესაძლებლობით.
მედიის განსაკუთრებულ მნიშვნელობას წინასაარჩევნო პერიოდში ხაზს უსვამს ევროპის საბჭოს მინისტრთა კომიტეტის რეკომენდაცია No.R(99)15 მედიის მიერ საარჩევნო კამპანიის გაშუქებასთან დაკავშირებული ზომების შესახებ , რომელიც წევრ ქვეყნებში მედიაზე პოლიტიკური პარტიების თანაბარი წვდომისა და მედიის მიერ პროფესიული და ეთიკური სტანდარტების დაცვის მხრივ ბაზისურ სტანდარტებს განსაზღვრავს.
წინამდებარე კვლევის მიზანია 2016 წლის საპარლამენტო არჩევნების წინ შეისწავლოს პოლიტიკური პარტიებისა და სხვა აქტორების საჭიროებები მედიის, როგორც ელექტორატთან კომუნიკაციის ინსტრუმენტის, საარჩევნო პროცესში ეფექტიანი გამოყენების მიზნით. საარჩევნო სუბიექტების მედიისადმი დამოკიდებულების კვლევა, მათი განწყობებისა და საჭიროებების იდენტიფიცირება და კვლევის საფუძველზე შემუშავებული რეკომენდაციები ხელს შეუწყობს პოლიტიკური სუბიექტების უკეთ წვდომას მედიაზე და საბოლოოდ ამომრჩეველთა მიერ ინფორმირებული არჩევანის გაკეთებას.
კვლევაში წარმოდგენილი შეფასებები პოლიტიკური პარტიების აღქმებს ასახავს და არა მედიის თვისობრივ ან რაოდენობრივ ანალიზს.
კვლევის შესავალში წარმოდგენილი მეთოდოლოგია, ძირითადი მიგნებები და რეკომენდაციები, რასაც მოსდევს გამოკითხვის შედეგები, რომლებიც დაჯგუფებულია შემდეგი თემატიკის მიხედვით: 1. მედია-გარემო; 2. ამომრჩეველთან კომუნიკაციის გზები; 3. სრულფასოვანი/არასრულფასოვანი გაშუ- ქება; 4. პოლიტიკური აფელაციები; 5. საზოგადოებრივი მაუწყებელი 6. უარი თანამშრომლობაზე; 7. თანამშრომლობა ფინანსურ საწყისებზე /მონიტორინგის გზები.
წინასაარჩევნო მედია-მონიტორინგის მეთოდოლოგია
1 აპრილიდან მედიის განვითარების ფონდმა დაიწყო საპარლამენტო არჩევნების გაშუქების მონიტორინგი; პროექტის მიზანია ხელი შეუწყოს 2016 წლის საპარლამენტო არჩევნების მიუკერძოებელ გაშუქებას და პოლიტიკური პარტიებისთვის თანაბარი გარემოს შექმნას. პროექტის სამიზნეები არიან მედია-ორგანიზაციები, ჟურნალისტები, არასამთავრობო ორგანიზაციები, რომელთა სამუშაო ფოკუსირებულია არჩევნებზე და პოლიტიკური პარტიები.
მონიტორინგის სუბიექტი მედია:
მონიტორინგის სუბიექტი მედია:
ტელევიზიების მთავარი საინფორმაციო გამოშვებები: საზოგადოებრივი მაუწყებელი, რუსთავი 2, იმედი, მაესტრო, კავკასია, ტაბულა, GDS;1 ივნისიდან ასევე დაემატა ტვ ობიექტივი რომლის საინფორმაციო გამოშვება ეთერში 16 მაისიიდან გავიდა.
ონლაინ- გამოცემები: ინტერპრესნიუსი, PiA, ნეტგაზეთი, პირველი რადიო, მარშალპრესი;
1 აპრილიდან 1 ივნისამდე მონიტორინგი ხორციელდებოდა კვირის საინფორმაციო გამოშვებებზე (შაბათ-კვირის გარდა); შერეული საინფორმაციო ფორმატის შემთხვევაში (მაგალითად ტელეკომპანია GDS-ის მთავარი გამოშვება) მონიტორინგის სამიზნეა გადაცემის საინფორმაციო ნაწილი.
წინასაარჩევნო კამპანიის ოფიციალურად გამოცხადების გამო, 1 ივნისიდან მონიტორინგი ხორციელდება შაბათ-კვირის საინფორმაციო გამოშვებების ჩათვლით.
მონიტორინგის პოლიტიკური სუბიექტები: მონიტორინგის პროცესში ხდება დაკვირვება პოლიტიკური სუბიექტების გაშუქებაზე: კვალიფიციური და არაკვალიფიციური პოლიტიკური პარტიები, მათ შორის არასაპარლამენტო ოპოზიცია, დამოუკიდებელი დეპუტატები; მთავრობა, პრეზიდენტი, ცესკო. დათვლა ხდება როგორც ცალკეული პარტიების, ისე კოალიციების მიხედვით. რადგან 2016 წლის აპრილში ჯერ კიდევ არ იყო დეკლარირებული კოალიცია „ქართული ოცნების“ დაშლის თაობაზე, მედია-გაშუქების მთლიან ანალიზში კოალიცია წარმოდგენილია როგორც ერთიანი სუბიექტი; თუმცა ცალკეული მედია-საშუალებების მიხედვით დათვლა მოვახდინეთ პარტიების მიხედვით. მონიტორინგის მიგნებებში ცალკე არის გამოყოფილი მთავრობა; პრეზიდენტის ინსტიტუტი. პარლამენტის და ადგვილობრივი თვითმმართველობების (საკრებულოების) წევრების მიკუთვნება ხდება იმ პარტიებისადმი, რომლებსაც ისინი წარმოადგენენ.
მონიტორინგის ცვლადები: მონიტორინგი ხორციელდება რაოდენობრივი და თვისობრივი მეთოდით, შემდეგი ცვლადების მიხედვით: პოლიტიკური
სუბიექტების პირდაპირი/ირიბი გაშუქება; სუბიექტების გაშუქების კონტენტის და კონტექსტის ტონი (პოზიტიური/ნეგატიურ/ნეიტრალური); გენდერული წარმომადგენლობა; სიძულვილის ენის შემთხვევები; თვისობრივ ნაწილში წარმოდგენილი იქნება ჟურნალისტური ეთიკის კუთხით არსებული პრობლემები, ბალანსი, ვიზუალური მანიპულაცია და სხვა.
რაოდენობრივი ანალიზი
მიმდინარე მონიტორინგის დროს იზომება:
- თითოეული პოლიტიკური აქტორისთვის გამოყოფილი დროის ხანგრძლივობა ან სივრცის მოცულობა, როგორც პირდაპირი საუბრები/ინტერვიუები, ისე ირიბი მოხსენიების რაოდენობა;
- იმ კონკრეტული დროის (ან სიტყვების) რაოდენობა, რომელიც კონკრეტული პოლიტიკოსის შესაფასებლად იქნა გამოყენებული;
- კამპანიასთან დაკავშირებული კონკრეტული საკითხის გაშუქების რაოდენობა;
- ქალი კანდიდატების ციტირების რაოდენობა და გენდერული ბალანსი მედია გაშუქებაში.
- სიძულვილის ენა და მათი წყაროები.
სამაუწყებლო მედიაში ასევე იზომება:
- თითოეული პოლიტიკური სუბიექტის შესახებ მომზადებული სიუჟეტის მთლიანი დრო წამებში;
- მთლიანი დრო წამებში, როდესაც კანდიდატი/პარტია ჩნდება ეკრანზე და საუბრობს; (პირდაპირი გაშუქება)
- დრო წამებში, როდესაც კანდიდატის ან პარტიის წარმომადგენლის გამოსახულება ჩნდება ეკრანზე საუბრის გარეშე (მაგალითად, მაშინაც კი, როდესაც პოლიტიკური სუბიექტი შესაძლოა არც წარმოადგენდეს მოვლენათა საკუთარ ვერსიას, თუმცა მაინც ჩანს ეკრანზე) (ირიბი გაშუქება)
- დრო წამებში, როდესაც კანდიდატის ან პარტიის წარმომადგენლის ხმა ისმის (მიუხედავად იმისა, რომ მისი ვიდეოჩანაწერი ან ფოტო არ ჩანს). (ირიბი გაშუქება)
თვისობრივი ანალიზი
- მონიტორები აფასებენ გაშუქების კონტექსტის და კონტენტის ტონს.
- მონიტორინგის დროს ხდება ჰედლაინების, ილუსტრაციების- სათაურების, გრაფიკული გამოსახულებების, ფოტოების, ვიდეოების გაანალიზებაც.
- მონიტორები აღრიცხავენ ცრუ ინფორმაციის, შეუსაბამობების, დაუბალანსებელი და არაეთიკური გაშუქების შემთხვევებს. აღნიშნული მონაცემები შუალედურ და საბოლოო ანგარიშებში მაგალითების სახით იქნება მოყვანილი.
პროექტის მხარდამჭერია ნიდერლანდების სამეფოს საელჩო საქართველოში. მონიტორინგი მეთოდოლოგია მედიის განვითარების ფონდისთვის პროექტის პარტნიორი ჰოლანდიური ორგანიზაციის Free Press Unlimited (FPU) ის კონსულტანტმა დომინიკ ტიერმა შეიმუშავა.
გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული მედია არჩევნებზე დემოკრატიული პრაქტიკის განმტკიცებისთვის - ბიულეტენი #1
1 აპრილიდან მედიის განვითარების ფონდი იწყებს საპარლამენტო არჩევნების გაშუქების მონიტორინგს, რომელიც ტელევიზიების დღის მთავარ საინფორმაციო გამოშვებებს და ონლაინ მედიას მოიცავს.
პროექტის მიზანია ხელი შეუწყოს 2016 წლის საპარლამენტო არჩევნების მიუკერძოებელ გაშუქებას და პოლიტიკური პარტიებისთვის თანაბარი გარემოს შექმნას. პროექტის სამიზნეები არიან მედია-ორგანიზაციები, ჟურნალისტები, არასამთავრობო ორგანიზაციები, რომელთა სამუშაო ფოკუსირებულია არჩევნებზე და პოლიტიკური პარტიები.
პროექტის მხარდამჭერია ნიდერლანდების სამეფოს საელჩო საქართველოში.