Pre-Election Financial
Media Environment

| Election 2017



Mariam Pataridze

Tamar Kintsurashvili

Mariam Tsutskiridze

www.mdfgeorgia.ge
www.mediameter.ge



http://mdfgeorgia.ge/
http://www.mediameter.ge/

Media Environment
2017

The intent behind the present study is to explore the financial revenues of media organizations as well as to probe
the practice of allocating public funds for advertisement and dissemination of information in media outlets.

The report is based on desk research of official information received from public institutions upon request, on
accessible electronic data available at the web-portal of Georgian National Communications Commission (GNCC)
and State Procurement Agency's database, as well as media reports.

The first part of the report reviews the financial transparency problems in broadcasting media; the second part is
about the distribution of budgetary funds to the televisions with the aim of disseminating advertisement and
information; the third part reflects the budgetary contracts with the media that disseminate hate speech, anti-
Western sentiments and Russian propaganda; and the fourth part concerns the distribution of budgetary funds in
regional televisions.

Study revealed following trends:

The information about the revenues of broadcasting media and financial sustainability of the media
environment is not fully available to public prior to the 2017 local elections, due to a breach of the legal
requirements of financial transparency. The Georgian National Communications Commission (GNCC)
violates the Law of Georgia on Broadcasting by not releasing the data as laid out by the Law.

TV Imedi won consolidated tender with the highest value (2 millions) announced by Georgian Government
for dissemination of information and TV advertisement in 2017. This decision is being appealed in the
court by another nationwide channel — Rustavi 2.

The value of contracts formed with Rustavi 2, which has a critical editorial policy towards the Government,
for the placement of budgetary advertisement have decreased four times in 2017, as compared to 2015,
and almost three times, as compared to 2016. An inverse trend can be observed in the case of TV Imedi:
value of the budgetary contracts signed with Imedi have almost tripled in 2017, as compared to 2016.

In line with the 2014-2016 practice, the budget organizations continued to sign contracts with the aim of
disseminating advertisement and information with those media outlets that incite hate speech and promote
anti-Western sentiments. In 2017, budgetary contracts were signed with openly pro-Russian editions, as
well.



The major part of the agreements signed with the regional televisions falls upon local municipalities and
their subordinate agencies. Like 2016, Kvemo Kartli television signed had the most expensive contract.

Summarizing paragraph: The information about the revenues of broadcasting media and financial
sustainability of the media environment is not fully available to public prior to the 2017 local elections, due
to a breach of the legal requirements of financial transparency. The Georgian National Communications
Commission (GNCC) violates the Law of Georgia on Broadcasting by not releasing the data as laid out by
the Law.

The Georgian National Communications Commission (GNCC) has not updated its information on the revenues
of broadcasters (as of October 17). The Commission violates the Law of Georgia on Broadcasting by not releasing
the information about the revenues of broadcasters in the first and second quarters of 2017 (January-June), thus
neglecting the financial transparency standard envisaged by legislation.

According to the explanation posted on the Commission’s website, “the data provided by a number of
broadcasters in the first and second quarter of 2017 structurally differ from the historical data; thus, we are
exploring/specifying the reasons of such difference and therefore, the data release process has been temporarily
suspended.”

_—
\ y,  baJURMIZ3ICML 3M3JB03aBNTANL JRMBBICH JME0L0D

06BMHBIB0IC-IBICOB04IH0 3MHBOCO
SOMGIBOGOY | HIS0LOGHLBOY

amancann BOILDAHIGICO DEMIHEION 00640a0Mad 30JBY36CMa0L DHAEROOD badAMOBMANLM OHAVBOLD 3MAODADAD bb3oRabb3a

8536935030 « 318013320 6356 MIS0b A0bITVI0M 2Q, 2017 Byemo

Bvaffgabace BBabsgerols fysher 3pebagaemo (ers6o)

According to Article 70/4 of the Law of Georgia on Broadcasting, a broadcaster shall submit the reporting forms
to the Commission within 15 days after the end of each quarter, while the Commission shall publish the reporting
forms within seven days after receiving them (Article 70/41 of the Law on Broadcasting).

Accordingly, the Commission should have posted the data for the first quarter of 2017 on its analytical website
no later than April 22 and the second quarter data — no later than July 22.


https://analytics.gncc.ge/ka/statistics/?c=broadcasting&f=broadcasting&exp=broadcasting_revenue&sid=407183

According to Article 70/5 of the Law of Georgia on

ig:j 4Q, 2016 year Broadcasting, the submission of incorrect or incomplete
2015 i information by a broadcaster to the Commission shall be
2016 i considered as failure to submit information. The Commission
v 2017 |, 1 Quarter [ has made no explanation so far on the results of inquiry related

e ———— to the broadcasters’ failure to submit financial reports.
Submit Cance

The Media Development Foundation uses the databases
posted on the Commission’s analytical website when developing annual reports on financial transparency of
media since 2015. Some cases were revealed in the process of monitoring, when separate broadcasters
submitted their reports to the Commission with delay. In such cases, the information about all other broadcasters
was released within the timeframes defined by law. Thus, taking this practice into consideration, the fact that all
broadcasters filled in their data incorrectly raises some questions about what has caused similar inaccuracies. It
should also be noted that since 2013 all broadcasters are obliged to submit financial reports.

The Media Development Foundation (MDF) requested public information from the Georgian National
Communications Commission on the reasons of violating the law on September 19, 2017. According to the
response from the Commission, inaccuracies have been revealed in the statistical reporting forms of two TVs —
Imedi and Rustavi 2, hence the break in publishing and distribution of data before the end of the respective

inquiry.’

It should also be noted that Rustavi 2 only received the letter about the verification of data on October 3, 20172
according to the information published on the webpage of the Commission, however, the inquiry had already been
begun by March 29, 2017. Moreover, Rustavi 2 had no information before October 3, 2017 about the fact that the
inquiry on the payment forms had already been underway, whereas the financial data to be verified by the
Commission concerns only the second quarter of 20173,

Due to violation of the requirements of financial transparency set by the legislation, the information on the
broadcasting media revenues and the sustainability of the media financial environment is not available to public
prior to the 2017 local elections, except the budgetary funds allocated to media by state agencies, which is
available on the electronic database of the State Procurement Agency.

! Letter from GNCC to MDF, N05/3281, 02.10.2017
2 | etter from GNCC to MDF, N05/3260-17, 29.09.2017
3 | etter from Rustavi 2 to GNCC, N0941-17, 04.10.2017



Summarizing paragraph: TV Imedi won consolidated tender with the highest value (2 millions) announced
by Georgian Government for dissemination of information and TV advertisement in 2017. This decision is
being appealed in the court by another nationwide channel — Rustavi 2. The value of contracts formed with
Rustavi 2, which has a critical editorial policy towards the Government, for the placement of budgetary
advertisement have decreased four times in 2017, as compared to 2015, and almost three times, as
compared to 2016. An inverse trend can be observed in the case of TV Imedi: value of the budgetary
contracts signed with Imedi have almost tripled in 2017, as compared to 2016.

Broadcasters. In 2017 (as of October 13), budgetary organizations signed agreements worth GEL 4,654,136.5
with televisions. The major part of the sum — GEL 3,788,721 - falls on nationwide and mixed coverage televisions,
with the rest — GEL 864,416.5 - being allocated to the regional broadcasters.

Nationwide and mixed coverage televisions. The contract with the highest value among all televisions — GEL
2,449,383* - was signed with Imedi, followed by Rustavi 2 (GEL 503,914). Then come Pulse TV (202,290),
Maestro (GEL 56,092), TV Pirveli (22,210), Georgian Public Broadcasting (GEL 16,101), GDS (GEL 14,784),
Palitra TV (GEL 7,361), Ertsulovneba (GEL 4,000), Caukasia (GEL 3,996), Quality Channel (GEL 3,200), TV 24
(GEL 3,100), Iberia TV (GEL 3,073), Obiektivi (GEL 1,855), Artarea TV2.0 (GEL 1,980), Starvision (GEL 845).

Certain budgetary contracts did not allow us to identify, to which media outlet were the funds being allocated, so
we aggregated this sum in “Unified Agreements” (with the total contract value of GEL 494,537); out of this sum,
69% - GEL 341,376 (agreement signed between the Ministry of Justice of Georgia and Bravo Media LTD) was
allocated to TV Imedi, Rustavi 2 and Maestro, 19% (GEL 91,736) was allocated to Imedi and Rustavi 2, whereas
in 12% of the cases (GEL 61,425) the agreement did not indicate which television was carrying out the service.

Diagram 1. Distribution of budgetary advertisements among national and mixed coverage televisions

2449383

503914 494537

202290
56092 22210 16101 14784 7361 4000 3996 3200 3100 3073 4680

¢ & & L @ & & L & &S & & o & 3§
& ‘;\? 0\?’ v@ Q& (3? o“\\ Ny > ¥ Q\‘& <5§’
® R W <Q Q?& S & OQP \Qg" & &
<5 &
<& &
&
S

#The given sum includes the two-million contract signed with TV Imedi in the framework of the consolidated tender. Imedi has
already exploted service worth GEL 282,618.06 from the given funds.



As the diagram 2 shows, the value of TV Imedi’s budgetary contracts doubled in 2017, as compared to 2015 and
nearly tripled, as compared to 2016. The case of Rustavi 2 is inverse: the value of contracts signed for the
placement of budgetary advertisements decreased four times in 2017, as compared to 2015 and nearly three
times, as compared to 2016.

Diagram 2. Trends of increase and decline in allocation of budgetary funds for Imedi TV and Rustavi 2.

2 449 383

2015 2016 2017

According to TVMR-Georgia, Nielsen Television Audience Measurement's official licensee, Rustavi 2 held the
first place in the TV ratings in 2015° and 2016°, while Imedi was on the second place. According to the same
rating-measuring company, TV Imedi is on the first place with the weekly share of audience (SHR%) among the
Georgian TVs in between July 1, 2017 and October 1, 2017, closely followed by Rustavi 27. Both nationwide
coverage channels lead in TV ratings over the last years. If in 2015, the distribution of the budgetary
advertisement matched the ratings, as shown in the diagram 2, in 2016-2017, Rustavi 2, which has a critical
editorial policy towards the Government, experienced an evident trend of decrease in the placement of the
budgetary advertisement.

As of October 17, 2017, the Ministry of Education and Science and the Central Election Commission of Georgia
signed a contract wort GEL 282,618.06 in the framework of a 2-million tender.

The disputed consolidated 2-million tender on the purchase of TV airtime. On August 7, 2017, Rustavi 2 addressed
the Thilisi City Court with a lawsuit against the Government of Georgia and the State Procurement Agency. The
consolidated 2-million tender announced by the Government of Georgia for dissemination of advertisement and
information on July 19, 2017, in which TV Imedi took part and won, became the reason for the lawsuit. As Rustavi
2 claims, they took part in a preliminary meeting organized by the State Procurement Agency, where the

5 http://www.tvmr.ge/en#tlen/news/44/
5 http://www.tvmr.ge/en#t!en/news/52/2016
7 http://www.tvmr.ge/enftlen/tam results/1:326:-/25%7C09%7C2017



http://www.tvmr.ge/en#!en/news/44/
http://www.tvmr.ge/en#!en/news/52/2016
http://www.tvmr.ge/en#!en/tam_results/1:326:-/25%7C09%7C2017

consolidated tender was discussed, however, despite the promise, they did not receive the information about the
announcement of the tender on July 19 via e-mail, but only on July 24 — about the second, one-million tender,
designated for relatively lower rated companies (AMR no more than 4% for the period of January 1- June 30,
2017). Whereas only those TV companies were allowed to participate in the first tender that had at least 4% of
rating (AMR) for the period of January 1- June 30, 2017. There are only two such TV companies according to the
current rating data (Imedi, Rustavi 2).

According to the documentation available on the State Procurement Service website, the Resolution® of the
Government of Georgia from July 12, 2017 was the basis of the given consolidated tender. According to the
Resolution, the consolidated tender aimed to increase the efficacy of the expenditure of budgetary funds, whereas
the procurement had to be carried out based on the analysis of state procurements and market research.

A one-million consolidated tender for 11 televisions. The second consolidated tender, in which only the TV
companies with less than 4% rating (AMR) were allowed to participate, had 11 winners: Media Union Obiektivi,
Palitra TV, TV Pirveli, Starvision, GDS TV, Studio Maestro, TV channels of Rustavi 2 company — Marao and
Comedy Channel, Caucasia, Georgian Public Broadcasting and TV Iberia.

According to the Article 3.9 of the tender documentation, “in case of having more than one winner, the tender
commission does not bear responsibility of distributing the total orientation value (GEL 1 million) by any pre-
determined principle among the winning contenders. This will be carried out based on the needs and purposes of
the buyer, as well as based on the advisability of the aim defined by its campaign.” Therefore, the distribution of
GEL 1 million among 11 media outlets is actually depends on the agreement signed between the individual public
institution (buyer) and particular media outlets, as laid out in the tender documentation (Article 3.12).

As of October 17, 2017, two institutions — Ministry of Education and Science and Central Election Commission —
signed an agreement worth GEL 49,136 with nine media outlets in the framework of the GEL 1 million consolidated
tender.

8 Resolution Ne1427 of the Government of Georgia from July 12, 2017, “On Implementing the State Procurement of Television Airtime
(wGRP) in 2017-2018 via Consolidated Tenders.”



Table 1. Distribution of service contracts among broadcasters in the framework of GEL 1 million Consolidated
Tender.

Georgian Public | Central Election Commission (CEC), 16 101
Broadcasting | Ministry of Education and Science

GDS CEC 8 930

TV Pirveli CEC 8 050

Caucasia CEC 3 996

Maestro CEC, Minsitry of Education and 3726

Science

Iberia-TV CEC 3073
Palitra TV CEC 2 561

Obiektivi CEC 1 855
Starvision CEC 845

3. Budget contracts with the media outlets promoting hate speech, anti-Western sentiments and Russian
propaganda p

Summarizing paragraph: In line with the 2014-2016 practice, the budget organizations continued to sign
contracts with the aim of disseminating advertisement and information with those media outlets that incite
hate speech and promote anti-Western sentiments. In 2017, budgetary contracts were signed with openly
pro-Russian editions, as well.



In line with the practice of the previous years®, the budget organizations continued to sign contracts with the aim
of disseminating advertisement and information with those media outlets that incite hate speech and promote anti-
Western sentiments. Moreover, the list of winners in the Government’s consolidated tender includes TV Obiektivi,
associated with the Alliance of Patriots. Central Election Commission has also signed a contract with Quality
Channel which has a pro-Russian editorial policy. The Ministry of Corrections, just like in 2016, signed the contract

on information dissemination with an openly pro-Russian edition Tbilisi 24 affiliated with the Centrists Party, which
expressed an initiative to legalize Russian military bases in Georgia.

Photo 1. September 17 and October 17 Publications of Tbilisi 24

17-09-18 11:40:45 | Print

bajaronzgemmb dsGombydmemo byemobmogemgdob
ddstonggom 199emmbb , jembk 036 3jemoboab 1moasco sbaemo
d3&mbo, 333-0b babyemdfoxm )33MGEF76E0b
b39g0smMm@o HaMmimdsy 167emo M3Gaobob bs jomb)ddo
306G 30203960 ©338345.

dobo onddoom, M3Menbsbonsb dj00sMadoo bajstmoggommb v 390000 Mo abo 3430, ormdzs,

ob "sth oyodteadl, Momd Ba@dm-8o 30687 odyzob, 8%Basco aom, bsdsthonggemm §a@maco
doaommonm”.

Apart from Ambassador Kelly, a new patron has been added to the governing echelon of the

puppet Government of Georgia — Special Representative of the State Department of the United
States in Ukraine Issues, Kurt Volker.

According to him, Georgia has a better progress as compared to Ukraine, however, “he does
not think that anyone in NATO would say that they are ready to accept Georgia as a member.”

 MDF (2015). Budgetary funds in the media outlets disseminating hate speech and anti-Western sentiments.
http://mediameter.ge/ge/research/sabiujeto-saxsrebi-sizulvilis-enisa-da-antidasavluri-gancqobebis-gamavrcelebel-mediashi
MDF (2016). Practice of allocating budgetary resources in media with the aim of disseminating advertisement and information.
http://mediameter.ge/ge/research/reklamis-da-inpormaciis-gavrcelebis-miznit-mediashi-sabiujeto-resursebis-ganacilebis
MDF (2017). Financial transparency of media 2016. http://mediameter.ge/ge/research/mediis-pinansuri-gamchvirvaloba-2016



http://mediameter.ge/ge/research/sabiujeto-saxsrebi-sizulvilis-enisa-da-antidasavluri-gancqobebis-gamavrcelebel-mediashi
http://mediameter.ge/ge/research/reklamis-da-inpormaciis-gavrcelebis-miznit-mediashi-sabiujeto-resursebis-ganacilebis
http://mediameter.ge/ge/research/mediis-pinansuri-gamchvirvaloba-2016

Mmbmemo 3Mm3spsbcoob 6odmdo - 306 MmMbjocnonsb mdoblnb

33030706930b, ob Js@mon3zgem9dob 8@ Mo

17-10-01 10:26:37 | Print

¥ coandsbbma@mgm, JaGm3zgemidob coamdobjdiemo d@yGos

N ob, 3063 Gmbioymasb m8ob3)b 3a3030906980b!
Jsomnzgemndob smdobidjemo ddyMmos ob, 3063
frmbyonomab djamdmmadob, mBomojGmonmdob
boa@mdsemoBrdob fobasmam)aoas!

20 8336508, rmbyonn bmd t3m3ab@os, b, Momamen 873sMRobmon
1993 §qgmab, 2008 ool cosmatomo bobbemo?!

Coa, Mieadqemo 437493bas 3adozEr0memgdm badstogieamb "obdmGomoemo dgpmdasto"?
fmdqgem 87Bmdgom babgemdfonmb o6 Bs@mordlb h3gbo fobsdMmgbob bobbewmn?

d3s0khobomom - 3@Hsbobo, sb3obds...?

Example of Russian propaganda — those who call for a war with Russia are enemies of
Georgians

Remember, the enemies of Georgians are those who call for a war with Russia! The
archenemies of Georgians are those who are against friendship with Russia and
normalization of relations with it!

Yes, but Russia is occupant, how can it possibly get away with the blood spilled in 1993 and
2008?! And which country, my dears, is a “historical friend” of Georgia? Which neighboring
country does not have blood of our ancestors on its hands? Should they get away with Krtsanisi,
Aspindza...?

10



Photo 2. The 2017 contract with Tbilisi 24 is signed by the Deputy Minister of Corrections, Teimuraz Mghebrishvili.

Bl paesa”™ Soifeplaen”
bogotranmgmes babygmegbmmmgbobs o damlsgonk. | B “mbegnbo 247
LisBinBioly® e
| Bl o ool q_'-'-llz.-.Lﬁ\.}acﬂwmi:_ﬁﬁal--t'.:h_ll.!-u-tl ¥
Body: . oolsosgrelin, b, el N3 k-kﬁﬂhh-ﬂlﬁﬂ
'y 204564934 iy ook Bl 3"
Lsbaenifomm botobi g G EGITETL 1 3636080 1 00006
w3 220101 222; &' s 200122900

tiflisiZ 4o gmatl.com

DO At

e

e e “‘\ = L e

Following to MDF’s previous report on service contract signed between Tbilisi 24 online edition and the Ministry
of Corrections, on April 16, 2017 the ministry released the special statement'® according to which agency is
cooperating with various online media outlets based on legal rules in order to reach their beneficiaries and that it
is beyond scope of their mandate to study orientation of media owners.

The table below includes those media outlets that especially stood out with hate speech and anti-Western editorial
policy and received budgetary service contracts in 2017:

10 http://www.moc.gov.ge/en/press-service/news/article/22473-the-ministry-of-corrections-pays-a-huge-attention-to-the-
media-cooperation

11



Table 2. Budgetary contracts signed in 2017 with the media outlets that incite hate speech, anti-Western

sentiments and disseminate Russian propaganda.

Media Outlet Service Contract Amount Budgetary Organization
Newspress.ge, nsp 52 375 Ministry of Corrections of Georgia; Apparatus of the
Minister of Autonomous Republic of Abkhazia in
Confidence Building and Reconciliation; LEPL
Financial-Analytical Service; National Agency of
Non-Custodial Sentences and  Corrections;
Laboratory of the Ministry of Agriculture of Georgia;
Service Agency of the Ministry of Economy of
Georgia; LEPL National Center for Education Quality
Enhancement; LTD Saqgaeronavigacia;
Administration of Didube, Tbilisi and other sub-
agency or local government representatives.
Republic of Georgia 38 521 Municipal Development Fund of Georgia; Ministry of
(Newspaper) Finances and Economy of the Autonomous Republic
of Adjara; Roads Department of Georgia at the
Ministry of Regional Development and Infrastructure;
National Bank of Georgia; Science Academy of
Agriculture of Georgia; Sub-agency Institution of the
Government of Abkhazia — Administrative-Economic
Directorate and other sub-agency or local
government representatives.
Alia.ge 20 000 Ministry of Corrections
(Total cost of the contract
together with other media
outlets)
Tbilisi 24 3 387 Ministry of Corrections
LTD Quality 3200 Central Election Commission of Georgia
Channel
Alia Newspaper 2400 Central Election Commission of Georgia
Marshallpress 1900 Keda Municipality; Chkhorotsku Municipality
Agency
Obiektivi 1855 Central Election Commission of Georgia

(Contract signed in the
framework of the
consolidated tender N-
CON170000044)

12



The report' of the fifth cycle of the European Commission against Racism and Intolerance (ECRI) includes the
recommendation to the Government of Georgia to review the contracts with those media outlets that engage in
hate speech:

“‘ECRI recommends that the authorities review their contracts with media outlets and cancel or not renew
them in cases where media are known to engage in racist or homo-/transphobic hate speech. The
authorities should also ensure that future contracts contain a clause stipulating that racist or homo-
/transphobic hate speech will result in contract termination (33).”

Detailed information on editorial policies of media outlets listed in table 2 is available in previous studies by MDF.
4. Regional Televisions

Summarizing paragraph: The major part of the agreements signed with the regional televisions falls upon
local municipalities and their subordinate agencies. Like 2016, Kvemo Kartli television signed had the most
expensive contract.

Out of all agreements signed with the regional televisions with the aim of disseminating advertisement and
information, 71.5% falls on local municipalities and their subordinate agencies. Just like in 2016, Kvemo Kartli
television received the biggest amount (GEL 180,571), followed by TV Rioni (Imereti) (GEL 156,329) and Marneuli
TV (57,585). The situation with other regional televisions is as follows: Imervizia — GEL 57,057; Gurjaani — GEL
52,920; Parvana — GEL 50,000; Bolneli — GEL 35,500; Ninth Wave — GEL 29,968; Zari — GEL 20,000; other
televisions (Odishi, Trialeti, Argo, Egrisi, TV 25, ATV 12, Kolheti 89, Mega TV, Kakheti) received a total of GEL
66,538 advertising service. In 2017, the number of unified agreements (several companies altogether) signed with
the regional televisions rose significantly, while the value equaled GEL 158,948. Out of it, 40.8% (GEL 64,900)
are the contracts signed by the budgetary organizations with the other channel of the LTD Regional Televisions.
In 2016, providing service worth only GEL 40,630 was planned under the unified agreements. '?

Diagram 3. Distribution of Budgetary Advertisement between Regional Televisions

180571

156329 158948

57 585 57057 52920

11 The report of the fifth cycle of the European Commission against Racism and Intolerance (ECRI). March 1. 2016.
http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/ecri/Country-by-country/Georgia/ GEO-CbC-V-2016-002-GEO.pdf
12 http://mdfgeorgia.ge/uploads/library/63/file/financial transparency of media 2016 GEO.pdf

13


http://mdfgeorgia.ge/uploads/library/63/file/financial_transparency_of_media_2016_GEO.pdf



