
6

The research is based on mixed methodology: document analysis, interviews, qualitative and 

quantitative media monitoring. 

Document analysis involved the analysis of contracts as well as documents certifying the delivery 

and acceptance of services signed with media outlets for the purpose of advertising or infor-

mation dissemination. Besides requesting documents in a form of public information, we also 

analyzed the documents available in the database of the State Procurement Agency.  

 The studies conducted by the World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IF-

RA) on the impact of soft censorship were also analyzed. 

Interviews. A structured questionnaire was developed to analyze the practice and criteria for allo-

cation of funds necessary for advertising and information dissemination by public agencies. A 

total of 22 respondents were interviewed with 14 entities giving their consent on face-to-face 

interviews, while the remaining 8 respondents1 were interviewed in writing.   

 The representatives of four news agencies were interviewed about the practice of placement 

of advertising and paid news articles. A representative of Info 9 refused either to give a face-

to-face interview or to fill in a questionnaire. 

Media monitoring. Online media content was analyzed using qualitative and quantitative methods 

(see detailed description of methodology in section 5). Monitoring of advertising articles placed 

in newspapers was conducted through the principle of random sampling, based on the data 

indicated in the documents certifying the delivery and acceptance of services. 

Methodology

1 Ministry of Regional Development and Infrastructure; 2) Ministry of Finance; 3) Ministry of Corrections; 4) 

Ministry of Culture and Monument Protection; 5) Ministry of Internal Affairs; 6) Ministry of Economy and 

Sustainable Development; 7) Ministry of Environment and Natural Resources Protection; 8) Government of 

Georgia



7

 The results of the survey revealed the following trends:

 Distribution criteria and procedures: Criteria and procedures for the selection of media outlets 

to have them release advertisement/information of budget organizations, which would ensure 

equal conditions, fair competition and transparency, are not formalized; nor is a uniform prac-

tice established in this regard.

 Rating and print run system: A certified rating system of international standards is applied to 

Broadcast media alone though it does not extend to regional TV channels; print run of news-

papers is not transparent; nor are international systems of online media access used; all this 

makes it unclear based on what technical criteria are concrete media outlets selected from 

among regional TV channels, newspapers and online media.

 Antidiscrimination policy: Recommendation #7 of the European Commission against Racism 

and Intolerance (ECRI), which requires that States Parties make antidiscrimination policy part 

of contracts, is not reflected in the contracts signed with media outlets.

 Xenophobic, homophobic and anti-Western media platforms: Separate entities continued 

to sign service contracts with media outlets with editorial policies favoring xenophobia, ho-

mophobia and anti-Wester sentiments in 2015 too.

 Spreading information reported by Sputnik and other Russian media platforms: The news 

agency Newspress, associated with the pro-Russian political party Democratic Movement and 

the Russian propaganda media platform Sputnik, which is engaged in promoting Sputnik and 

spreading anti-Western messages is among media outlets that receive budget funding (in 2015: 

GEL 23,371; in 2016: GEL 28,941).

 National TV channels: Advertisements on TV channels of national coverage and mixed cover-

age are placed mainly according to the results of TV audience surveys; in this regard, Rustavi 

2 and Imedi TV channels are in the lead of TV ratings. The exception is GDS which was sixth 

by TV ratings in 2015 and had the income lower by 21.7 percent than Maestro TV channel which 

ranked the third and higher by 82.4 percent than Kavkasia TV channel which ranked the eights.  

 Breach of law by broadcasters: Several contracts with national as well as regional broadcast-

ers envisage the provision of service which is prohibited by the law: production of programs 

or reports sponsored and financed by administrative bodies, which represents the interference 

with the editorial independence.

 Regional TV channels: The highest share of financing among regional broadcasters were received 

by the regional broadcaster of Kvemo Kartli and “Rioni.” Four regional broadcasters depend on 

budget revenues either fully or by 70 percent, which, in fact, means that they are subsidized.

 Radios: Among radio channels, the highest share of budget advertising was received by Fortu-

na holding and the regional radio “Dzveli Kalaki.”

 Print Media: The newspapers “Sakartvelos Respublika” and “Rezonansi” are those outlets 

among print media, which received the highest shares of budget revenues. Moreover, several 

Main findings and recommendations



8

newspapers do not clearly separate articles financed by government or other entities from ed-

itorial materials, thereby misleading the customers.

 Online media: The financing of news agencies does not always pursue the objective of reach-

ing as larger audience as possible, because budget monies are sometimes allocated to newly 

established media platforms. In certain cases, contracts include such provisions that represent 

a blatant meddling in editorial independence. Sponsored articles are mainly not separated from 

editorial materials, including from the content financed by political parties. The exception is 

the news agency IPN which, in contrast to the practice of previous years, signposts sponsored 

materials though one can still observe exceptions to this rule. The content analysis of online 

media shows that on certain occasions the coverage favors the government though, basically, 

the news agencies publish critical opinions.

 Pre-election context: If a media information service in pre-election period is used not for public 

interests but to promote a concrete political party or an election subject, the use of this service 

will be considered the abuse of administrative resources which is prohibited by the law.

 Recommendations drawn up on the basis of the above mentioned findings partially rest on 

guidelines of the World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA) and 

partially rest on local peculiarities:

 WAN-IFRA: Laws and regulations guaranteeing fair and transparent official advertising should 

be enacted and properly enforced.

 WAN-IFRA: Impartial audience measuring systems based on certified standards should be es-

tablished to ensure that advertising allocation can be based on technical criteria.

 WAN-IFRA: All state funding for media development and support should be allocated in public 

competitions on principles of transparent and non-discriminatory state aid under equal condi-

tions for all media.

 The government should consider the Recommendation #7 of the European Commission against 

Racism and Intolerance (ECRI) and make the award of contracts to media outlets conditional 

upon the observance of antidiscrimination policy.

 Administrative bodies should not enter into contracts with those media outlets which use hate 

speech and spread information of Russian propaganda media platforms.

 Broadcasters and administrative bodies should observe the requirement of the law, which pro-

hibits the sponsorship and financing of programs and reports by administrative bodies. The 

regulatory commission should immediately respond to such cases.

 WAN-IFRA: Any state support of content production must be clearly separated from its role as 

advertiser, with editorial integrity explicitly guaranteed, and be subject to transparent review.

 In order to rule out the use of media service for political aims in the pre-election period (which 

is prohibited by the law), nongovernmental organizations and the regulatory commission should 

monitor this process and respond to any such case by notifying the inter-agency commission 

set up at the Central Election Committee and the Ministry of Justice of Georgia.


