


 

1 

 

 

 

 

 

 

 

 

Financial Transparency of Media 

                                   2018 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

2 

 

 

           Authors:  
                Mariam Pataridze 

            

           Editor:  
                Tamar Kintsurashvili 

            

           Design:  
                Mariam Tsutskiridze 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Financial Transparency of Media, 2018 

 

WWW.MDFGEORGIA.GE  

WWW.MEDIAMETER.GE 

 

 

http://www.mediameter.ge/


 

3 

 

INTRODUCTION  

 

The Media Development Foundation (MDF) releases annual reports to explore the financial media 
environment  – sources of media financing, including the practice of allocating budgetary funds for advertising 
and dissemination of information in media outlets.  

The present report rests on the desk research, among them documents available in an electronic database of 
the State Procurement Agency and the National Communications Commission, also additional data 
requested from public agencies and information available in the public domain. Moreover, a qualitative 
analysis of media content was carried out by applying the principle of random sampling and based on the 
contracts between administrative bodies and media outlets. It aimed at clarifying what type of media content 
was financed from the budget.  

The introductory part of the report discusses key findings of the study and regulations; its first part reviews 
financial revenues of broadcasters, whom the law obliges to file relevant declarations; the second part 
reviews the practice of allocating public funds for advertising and dissemination of information in media 
outlets, including media outlets inciting hate speech, fanning anti-Western sentiments and promoting Russian 
propaganda platforms. The third part of the report depicts practice of formalizing the interference in editorial 
independence in budget contracts.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

4 

 

CONTENTS  

 

Key findings ................................................................................................................................................5 

Regulations ................................................................................................................................................6 

I. Declared revenues of broadcast media ...................................................................................................7 
II. Practice of allocating public funds for advertising and dissemination of information in media outlets.....12 

2.1 Broadcasters .............................................................................................................................12 

2.2 Online media..............................................................................................................................15 

2.3 Print media ................................................................................................................................16 

2.4 Budget contracts with media outlets inciting hate speech, fanning anti-Western sentiments and 
promoting Russian propaganda .......................................................................................................17 

III. Formalizing the interference in editorial independence in budget contracts ..........................................30 

3.1 Sponsored programs/stories in regional broadcasters ...............................................................30 

3.2 Sponsored materials in online media .........................................................................................32 

Recommendation.........................................................................................................................................36 

Annex – Infographics....................................................................................................................................37 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

5 

 

KEY FINDINGS   

The report revealed the following trends: 

● Revenues of TV media increased by GEL 7.7 million in 2018 compared to 2017. Georgian Public 
Broadcaster held a dominant market position with its financial revenues accounting for 38% of total revenues. 
Among commercial TV channels, Rustavi 2 TV is leading with 25.7%, followed by Imedi TV with 22.9%.  
● Media Union Obieqtivi is the only television, where a significant part of revenues, like in previous 
years, comes from contributions (79%) that points at a subsidized nature of this television.  
● Declining tendency was observed in the revenues of radio stations in 2015-2018.  
● According to the data available in the electronic database of the State Procurement Agency, in 2018, 
budgetary organizations signed contracts worth GEL 6,591,207 with media outlets for the purpose of 
advertising and information services. National and mixed coverage televisions account for 52.1% of the total 
amount; online media - 23.4 %; regional televisions - 13%; print media – 6.6%; radio stations – 2.8%; mixed 
contracts, involving various types of media outlets – 2.1% (140,978).  
● Compared to previous years, Rustavi 2 TV, which, according to TV rankings, was leading along with 
Imedi TV in 2018, received less budgetary funds for advertising, while an increasing tendency was observed 
in case of Imedi TV.   
● Local municipalities and their subordinate agencies account for the largest share (75%) of contracts 
signed with regional TV broadcasters. Like in 2016-2017, Kvemo Kartli television again received the largest 
budgetary financing among regional TV broadcasters, constituting 78.5% of total revenues.      
● The biggest budget contract was signed with Radio Holding Fortuna, followed by Radio Imedi. 
● The largest share of online media contracts was allocated to online editions incorporated in Palitra 
Media Holding, followed by Ipress.ge and those media outlets, which are named as partners on Ipress.ge’s 
website. 
● As far as a print media is concerned, newspaper Sakartvelos Respublika has the lead in the value of 
contracts, followed by Rezonansi.   
● After the European Commission against Racism and Intolerance (ECRI) issued the fifth monitoring 
cycle report on Georgia in 2016, recommending the Georgian authorities, to review the contracts with those 
media outlets who were caught out in using racial or homophobic/transphobic hate speech, cooperation with 
a number of media outlets, among them Obieqtivi TV and newspaper Alia declined; however, as 2018 data 
indicate, anti-discrimination policy did not apply to other media outlets and ECRI’s relevan recommendation is 
not fulfilled. 

● Like in 2014-2017, In 2018 budget organizations continued to sign contracts on advertising and 
dissemination of information with media outlets that incite hate speech and fan anti-Western sentiments, also 
promote the Kremlin propaganda platforms. Seven such media outlets were identified in 2018 with newspaper 
“Sakartvelos Respublika” (GEL 129,710) and online edition Newspess.ge, NSP (GEL 36,173), accounting for 
the majority of highest value contracts. Such contracts were signed with some media outlets indirectly, 
through intermediaries (Sakartvelos Respublika, Tbilisi 24, Alia).  
●  
● The newspaper “Sakartvelos Respublika” publishes materials with anti-Western, homophobic and 
Turkophobic content, as well as various conspiracy theories. The news agency Newspress.ge frequently 
publishes the materials of Russian government-sponsored propagandistic media platform Sputnik and 
popularizes its various projects as well as the media outlet itself:  
● The budgetary contract was signed through intermediary with online news agency Tbilisi 24 owned by 
Vladimer Bedukadze, one of the leaders of the Centrists party.  Besides dissemination of fake news, the 
news agency was justifying the Soviet authoritarian ruler and Stalin’s repressive regime and inciting nostalgia 
towards the Soviet Union.  
● The study has revealed several contracts with budget organizations, which contained the conditions 
that formalized interference of administrative bodies or other budget organizations in editorial independence. 
These include the obligations to carry out journalistic investigative reporting for the ministry and municipality, 
to ensure engagement of social network users in social media on the topics interesting to the Ministry of 
Corrections; dissemination of a statement or a comment by a desirable person as standard information.   



 

6 

 

REGULATIONS 

According to Article 70/4 of the Law of Georgia on Broadcasting, within 15 days after the end of each quarter, 
a broadcaster shall submit the reporting forms to the National Communications Commission, containing 
information on quarterly revenues. Within seven days after receiving the reporting forms the Commission 
shall publish the reporting data.  

The Georgian Public Broadcaster and Public Broadcaster Adjara TV were instructed to submit statistical 
reporting forms to the National Communications Commission based on the latter’s decision1 dated February 
11, 2016. Until then, only the entities having authorization / license in the electronic communications sphere, 
as well as the entities owning broadcasting licenses had an obligation to submit statistical reporting forms.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                           
1 http://gncc.ge/ge/legal-acts/solutions/2016-95-19.page  

http://gncc.ge/ge/legal-acts/solutions/2016-95-19.page


 

7 

 

I. DECLARED REVENUES OF BROADCAST MEDIA  

Summary: Revenues of TV media increased by GEL 7.7 million in 2018 compared to 2017. Georgian 

Public Broadcaster held a dominant market position with its financial revenues accounting for 38% of 

total revenues. Among commercial TV channels, Rustavi 2 TV is leading with 25.7%, followed by 

Imedi TV with 22.9%. Media Union Obieqtivi is the only television, where a significant part of revenues 

comes from donations (79%) that points at a subsidized nature of this television.  

Declining tendency was observed in the revenues of radio stations in 2015-2018.  

TV broadcasters. According to the data of the National Communications Commission2, the revenues of TV 
broadcasters made up GEL 135.6 million in 2018 that exceeds the 2017 figure (GEL 127.9 million) by GEL 
7.7 million. According to the 2018 data, Georgian Public Broadcaster has the largest share (GEL 47.6 million) 
of revenues that exceeds the 2017 revenues (GEL 40.3 million) by GEL 7.3 million3.  Among private 
televisions, Rustavi 2 TV held a dominant position with GEL 32.25 million of revenues in 2018 – this figure is 
almost identical to the 2017 revenues (GEL 32.26 million). Rustavi 2 TV is followed by the second largest 
nationwide television, Imedi TV with GEL 28.7 million, up by GEL 1.8 million year-on-year.   

Imedi TV is followed by TV Pirveli, whose revenues increased by 33% year-on-year, mainly at the expense of 
advertisements, and stood at GEL 3.35 million; Silknet4 (GEL 2.9 million); Iberia (GEL 2.1 million), Obieqtivi 
(GEL 1.9 million) and GDS TV (GEL 1.5 million). The revenues of other TV channels with annual revenues 
not exceeding GEL 1 million, made up GEL 4.9 million in total.  

Chart 1.1. Revenues of nationwide and mixed coverage broadcasters in 2018, by media outlets  

 

                                                           
2 Final assess July 17, 2019 https://analytics.gncc.ge/ka/statistics/?c=broadcasting&f=revenue&exp=tv&sid=675264  

3 According to the amendments made to the Law of Georgia on Broadcasting on February 21, 2018, the budgetary funding of GPB constitutes no less than 0.14% of the country’s 

GDP set for previous year. Thus, the budget is increasing along with the GDP growth.     

4 https://www.nbg.gov.ge/index.php?m=494  

https://analytics.gncc.ge/ka/statistics/?c=broadcasting&f=revenue&exp=tv&sid=675264
https://www.nbg.gov.ge/index.php?m=494


 

8 

 

It is worth noting that according to the National Statistics Office, Geostat, Georgia’s annual inflation stood at 
1.5% in 20185. According to the report “Media Influence Matrix: Georgia” released by the CEU Center for 
Media, Data and Society (CMDS)6, total incomes, as well as incomes from advertising in USD decreased 
compared to 2013.   

Table 1.1.  Revenues of television operators in 2013-2018   

 

Source: Media Influence Matrix: Georgia by the CEU Center for Media, Data and Society (CMDS  

 
Revenues of Obieqtivi TV. Obieqtivi TV is the only television, which, like in previous years, received most of 
its revenues in the form of donations, comprising 79% (GEL 1,516,000) of total revenues. GEL 158,200 of 
these donations came from the owner of the broadcaster while the remaining GEL 1,357,800 came from 
other persons, whose names remain unidentified. These figures point at a subsidized nature of the TV 
channel.  

Chart 1.2.  Sources of revenues of Media Union Obieqtivi in 2015-2018  

 

It is worth noting that total revenues of Obieqtivi TV have almost doubled over the past years (2015: 
1,080,873, 2018: 1,925,974).  

                                                           
5  https://www.nbg.gov.ge/index.php?m=494&lng=eng  

6 https://bit.ly/2kCVigb  

https://www.nbg.gov.ge/index.php?m=494&lng=eng
https://bit.ly/2kCVigb


 

9 

 

   

Table 1.2.  Revenues of Obieqtivi TV in 2015-2018  

Year  Obieqtivi  

2018 1,925,974 

2017 1,469,125 

2016 1,691,397 

2015 1,080,873 

 

Chart 1.3. Dynamics of revenues of Obieqtivi TV in 2015-2018 

Source: Analytical portal of the National Communications Commission  

 
Regional broadcasters. In 2018, regional broadcasters received GEL 10,269,244 in total revenues. Public 
Broadcaster Adjara TV accounts for the largest share (GEL 7,561,633), followed by TV 25 (GEL 518,595) 
and Rioni (GEL 347,118). The Kvemo Kartli television comes fourth with GEL 278,361, followed by Trialeti 
TV – GEL 229,426, Odishi – 174,893, Marneuli TV – GEL 166,388, Gurjaani – GEL128,106, and Dia – 
114,767; revenues of other TV channels, which do not exceed GEL 100,000, totaled GEL 749,957.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chart 1.4. Revenues of regional broadcasters in 2018, by media outlets  



 

10 

 

 

Radio stations. In 2018, revenues of radio stations decreased by GEL 0.5 million compared to 2017 and 
made up GEL 10,004,218. In 2017, this figure stood at GEL 10,542,400. It is worth noting that declining 
tendency was observed in the revenues of radio stations in 2016 compared to previous year.  

Chart 1.5.  Radio revenues in 2015-2018    

 

Source: Analytical portal of the National Communications Commission  

Like in previous years, Radio Holding Fortuna still held a dominant market position with its revenues reaching 
GEL 4,760,548. Although the company’s revenues decreased by GEL 538, 183 compared to 2017, Fortuna’s 
share on the market increased (2015 – 39.3%, 2016 - 42%, 2017 – 44.5%, 2018 - 47.5%). Advertising (90%) 
and sponsorship (10%) represent the important sources of Radio Fortuna’s revenues, followed by Radio 
Imedi with GEL 951,458, though its revenues decreased by GEL 138,690 compared to previous year. LIFE 



 

11 

 

FM (MS Group)7 comes next with GEL 769,501, followed by Public Broadcaster Adjara Radio with GEL 
482,138 and Geo Media LLC8 with GEL 466,407.       

Chart 1.6.  Revenues in 2017- 2018 by radios  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                           
7 http://radiolife.fm/aboutus  

8 Private broadcasting license No B76 owned by Future Advertisement LLC was transferred to Geo Media LLC. https://matsne.gov.ge/ka/document/view/4160820?publication=0  

Private broadcasting license No B93 owned by Media Center for Open Abkhazia was transferred to Geo Media LLC 

https://matsne.gov.ge/ka/document/view/4160842?publication=0     

http://radiolife.fm/aboutus
https://matsne.gov.ge/ka/document/view/4160820?publication=0
https://matsne.gov.ge/ka/document/view/4160842?publication=0


 

12 

 

II. PRACTICE OF ALLOCATING PUBLIC FUNDS FOR ADVERTISING AND 
DISSEMINATION OF INFORMATION IN MEDIA OUTLETS. 

Unified data. According to the data available in the electronic database of the State Procurement Agency, in 
2018, budgetary organizations signed contracts worth GEL 6,591,207 with media outlets for the purpose of 
advertising and information services. National and mixed coverage televisions account for 52.1% of the total 
amount (GEL 3,433,661); online media - 23.4 % (1,543,093); regional televisions - 13% (859,627); print 
media – 6.6% (432,199); radio stations – 2.8% (181,335); mixed contracts, involving various types of media 
outlets – 2.1% (140,978). Since some contracts did not allow identifying how the budgetary funds were 
distributed among media outlets, this amount was categorized separately as “mixed contracts.”  

Chart 2.1. Distribution of budgetary contracts by types of media outlets, 2018 

 

2.1. Broadcasters  

TV broadcasters. According to the data available in the electronic database of the State Procurement 
Agency, in 2018, budgetary organizations signed contracts with TV broadcasters totaling GEL 4,293,288. 
The largest part of this amount - GEL 3,433,661 went to national and mixed coverage televisions, followed by 
regional televisions with GEL 859,627. Among televisions, the largest share of television contracts worth GEL 
1,737,387 went to Imedi TV, followed by Rustavi 2 (GEL 724,060) and TV Pirveli (GEL 153,080).  

Other televisions9, whose revenues were less than GEL 10,000 in total, received funds worth GEL 12,383 for 
advertising services.  

Some budgetary contracts did not allow identifying how the budgetary funds were distributed among media 
outlets; therefore, this amount was categorized separately as “mixed contracts” (total amount of contracts – 
GEL 437,160). 82.6% (GEL 361,200) of this amount was allocated on information campaign to support the 

                                                           
9 TV Obieqtivi, Quality Channel, TV 24, Artarea, TV2.0. Starvision  



 

13 

 

measures against Asian stink bug invasion under the contract signed by the National Food Agency with 
Adline LLC.   

Chart 2.1. Budget allocation for advertising to national and mixed coverage broadcasters, 2018 

 

Compared to previous years, Rustavi 2 TV, which, according to TV rankings10, was leading along with Imedi 
TV in 2018, received less budgetary funds for advertising, while an increasing tendency was observed in 
case of Imedi TV.   

Chart 2.2.  Dynamics of distribution of budgetary funds for advertising among Rustavi 2 and Imedi in 2015-
2018  

 

Regional TV broadcasters. Local municipalities and their subordinate agencies account for the largest share 
(75%) of contracts signed with regional TV broadcasters (total amount – GEL 859,627). Like in 2016-2017, 

                                                           
10 http://www.tvmr.ge/ka#!ka  

http://www.tvmr.ge/ka#!ka


 

14 

 

Kvemo Kartli television again received the largest budgetary financing among regional TV broadcasters (GEL 
218,597), constituting 78.5% (GEL 278,361) of total revenues.      

Kvemo Kartli television is followed by Rioni TV (120,062), Marneuli TV – 71,765; Gurjaani – 68,029, Imervizia 
– 60,543, Parvana – 50,000; Bolneli – 27,055, Metskhre Talga – 26,700, Trialeti – 20, 480. Other 
televisions11, whose revenues were less than GEL 20,000, received less than GEL 130,946, in total, for 
advertising services.    

In 2018, the Alliance of Broadcasters signed mixed contracts with regional televisions totaling GEL 65,450. 
Based on the contracts signed with Produce in Georgia (GEL 26,450) and the Central Election Commission 
(GEL 39,000), the Alliance of Broadcasters placed ads on various regional TV channels.  

Chart 2.4. Distribution of budgetary allocations for advertising among regional televisions, 2018  

Radio stations.  Contracts signed with radio stations totaled GEL 181,335. The biggest budget contract was 
signed with Radio Holding Fortuna (Fortuna, Fortuna +, Ar Daidardo, Avto Radio – GEL 68,608), followed by 
Radio Imedi - GEL 19,377, Radio Palitra - GEL 18,560, Radio Tbilisi (FM 93.5) – GEL 8 400, Sakartvelos 
Radio (FM 102.4) – GEL 7,226 and Pirveli Radio – GEL 6,490; revenues received by other radio stations 
through budget contracts (not exceeding GEL 1,000) totaled GEL 6,405. In case of radio stations, the Central 
Election Commission signed mixed contracts (a total of GEL 27 003) with Association Hereti (GEL 20,000) 
and Clip Art LLC (GEL 7,003).  

 

 

 

 

 

 

                                                           
11 Odishi, Argo, Egrisi, TV 25, ATV 12, Kolkheti 89, Mega TV, Dia, Adjara TV, Borjomi, Zari, Metskhre Arkhi, Guria TV, Jikha, Tanamgzavri, Tok TV, LTV, Ialoni TV  



 

15 

 

Chart 2.5. Distribution of budgetary funds among radio stations, 2018  

 

2.2 Online media.  

According to the data available in the electronic database of the State Procurement Agency, a total of GEL 
1,543,093 was allocated to online media outlets for the purpose of advertising and dissemination of 
information. The largest share (GEL 417,270) was allocated to online editions incorporated in Palitra Media 
Holding (IPN, PalitraTV.ge, Kvirispalitra.ge, Bpn.ge. Ambebi.ge, Allnews.ge, Intermedia.ge), followed by 
Ipress.ge and those media outlets, which are named as partners on Ipress.ge’s website and with whom 
mainly mixed contracts were signed  (ibusiness.ge; iregions.ge; imtavroba.ge12; mpress.ge; adjararm.ge; 
samegrelorm.ge13) – GEL 104,657; PIA and affiliated edition (Daijesti.ge) – GEL 4,694; Kvira- GEL 53,494; 
Guardian.ge – GEL 50,766; Newposts.ge – GEL 49,246; Expressnews and affiliated media outlets 
(Argumenti.ge; Economic.ge; 1news.ge) – GEL 37,708; GHN- GEL 37, 492; Newspress.ge and NSP.ge – 
GEL 36,173; Netgazeti.ge and Batumelebi.ge – GEL 34,090. Other media outlets, the amount of whose 
contracts is less than GEL 20,000, received a total of GEL 313,624.  

Some budgetary organizations cooperate with news agencies through intermediaries; therefore, it is 
complicated to search full information in the electronic database of the State Procurement Agency about what 
amounts were transferred to specific media outlets. We categorized such contracts in the group of mixed 
contracts. In 2018, Clip Art LLC14 (total amount of GEL 67,856) and RegionMediaMarket LLC15 signed such 
contracts.   

Contracts on media monitoring and information services were also signed through the intermediaries (Media 
Tvali LLC and IPM Research LLC). In addition, the amounts of monitoring and information services are not 
separated in contracts. Neither do they indicate which media outlets were asked to provide information 
services. Media Tvali LLC signed a contract worth GEL 48,000 with the Ministry of Justice of Georgia and a 
contract worth GEL 10,800 – with the Tbilisi Municipality. Similarly, IPM Research cooperated with the State 

                                                           
12 Agencies affiliated with Ipress.ge 

13 Ipress.ge partner agencies  

14 With Ministry of Corrections of Georgia, Georgian National Energy and Water Supply Regulatory Commission and International Education Center  

15 With National Agency of Public Registry 



 

16 

 

Service for Veterans Affairs (GEL 43,999), Georgian State Electrosystem (GEL 44,596) and Ivane 
Javakhishvili Tbilisi State University (GEL 39,109).  

Chart 2.8. Budget allocation for advertising and information distribution services in online media, 2018 

 

2.3. Print media  

As far as print media is concerned, newspaper Sakartvelos Respublika16 has the lead in the value of 
contracts (GEL 129,710), followed by Rezonansi  (GEL 69,732) ,  Kviris Palitra (GEL 50,113), Versia (GEL 
28,525), Vrastan (GEL 26,346), WHERE (GEL 21,000), Gurjistan (GEL 17,826), Professional + (GEL 
16,075), Msoplio 2018 tsels” (GEL 9,720). The category “other” unites those newspapers, whose contracts 
are worth less than GEL 9,000, among them Economist, OK, Interior, Akhali Ganatleba, Akhali Taoba, Alia, 
Akhali Gazeti, Sitkva da Sakme, Below 21, totaling GEL 23,192. . 

Chart 2.7. Budget allocations for advertising in newspapers, 2018 

 

                                                           
16 This amount includes the information service with the National Agency of Mines provided through Kviris Palitra.  



 

17 

 

As for regional print media, the largest value contracts were signed with Akhali Sakartvelo (GEL 10,050), 
followed by Below 21 (GEL 6,400), Guria News (GEL 2,850), Guriis Moambe (GEL 2,627), Egrisis Matsne 
(GEL 2,375), Alioni (GEL 2,265), Adjara PS (GEL 1, 050); other newspapers, whose revenues are below 
GEL 1,000, signed contracts worth GEL 9,343 in total.  

Chart 2.8. Budget allocation for advertising in regional newspapers, 2018  

 

2.4. Budget contracts with media outlets using hate speech, fanning anti-Western sentiments and promoting 
Russian propaganda 

Like in 2014-2017, in 2018, budget organizations continued to sign contracts on advertising and 
dissemination of information with media outlets inciting hate speech and fan anti-Western sentiments, also 
promote the Kremlin propaganda platforms. Seven such media outlets were identified in 2018 with newspaper 
“Sakartvelos Respublika” and online edition Newspess.ge, NSP, accounting for the majority of highest value 
contracts (GEL 129,710 and GEL 36,173, respectively).  

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

18 

 

Table 2.1. Budget contracts with media outlets using hate speech and fanning anti-Western sentiments  

Media outlet Price of service contract  Budget organization  

Newspaper 
“Sakartvelos 
Respublika”  

129,710 Ministry of Environment Protection and 
Agriculture of Georgia; Roads Department of the 
Ministry of Regional Development and 
Infrastructure; Municipal Development Fund; 
Georgian Academy of Agricultural Sciences; 
Ministry of Finance and Economy of Adjara 
Autonomous Republic; Georgian State 
Electrosystem; Georgian National Energy and 
Water Supply Regulatory Commission; 
Sakpatenti; National Agency of Mines and other 
subordinate or local government services.       

Newspress.ge, 
NSP 

36 173 Ministry of Corrections of Georgia; Ministry of 
Internally Displaced Persons from the Occupied 
Territories, Labor, Health and Social Affairs of 
Georgia; Central Election Commission; 
Laboratory of Ministry of Agriculture; Finance 
Ministry’s Service Agency; Ministry of Finance 
and Economy of Autonomous Republic of 
Abkhazia; Defense Institution Building School; 
Didube Municipal Government (Gamgeoba); 
Mayor’s Office of Ninotsminda Municipality and 
other subordinate or local government services. 

Tbilisi 24 and 
newspaper 
“Alia”  

According to the contract signed 
with Clipart, the cost of placement of 
information in seven media outlets 
totaled GEL 50,000. A part of this 

amount was also distributed among 
online edition “Tbilisi 24” and 

newspaper “Alia;” however, the 
information provided by the Ministry 

does not enable identifying exact 
amount allocated to each media 

outlet. 

Ministry of Corrections of Georgia 

News agency 
Marshalpress  

8 114 Ministry of Corrections of Georgia; Municipal 
Center for Legal aid and Public Involvement;   
Keda Municipality  

Obieqtivi 3746 Central Election Commission  

“Samepo 
Arkhi” (former 
Quality 
Channel)  

3100 Central Election Commission 

 

This is not the first time when the part of above mentioned media outlets were awarded the contracts for 
placing information and advertisements. After the European Commission against Racism and Intolerance 
(ECRI) issued the report on Georgia (fifth monitoring cycle)17, recommending the Georgian authorities, based 
on the MDF study, to review the contracts with those media outlets who were caught out in using racial or 
homophobic/transphobic hate speech, cooperation with a number of media outlets, among them Obieqtivi TV 

                                                           
17 https://www.refworld.org/docid/584e8b914.html  

https://www.refworld.org/docid/584e8b914.html


 

19 

 

and newspaper Alia declined; however, as 2018 data indicate, anti-discrimination policy did not apply to other 
media outlets and ECRI’s relevan recommendation18 is not fulfilled. As shown below, such contracts were 
signed with some media outlets indirectly, through intermediaries (Sakartvelos Respublika, Tbilisi 24, Alia).  

Table 2.2. Budget contracts with media outlets using hate speech and fanning anti-Western sentiments 
(2015-2017) 

 Contractual service  

Media outlet           201719 201620 201521 

Newspaper Sakartvelos 
Respublika  

38 827 41 790 85 916 

Newspress.ge, NSP 52 375 37 514 23 371 

Obieqtivi  1 855 10 000 68 616 (Etalon) 

Alia Holding: newspaper Alia and 
Kviris Kronika  

2 400  21 816  

Tbilisi 24 3 387 3000  

 
Sakartvelos Respublika. Various ministries and local government bodies signed contracts worth GEL 
129,710 with the newspaper Sakartvelos Respublika (see table 2.1.). Besides direct contracts with various 
public agencies, in 2018, Sakartvelos Respublika also received budgetary allocations through the mediation 
of Kviris Palitra LLC. In particular, Kviris Palitra LLC won the tender on information services announced by 
the National Agency of Mines. However, as seen from the delivery and reception act, advertising materials 
were published in Sakartvelos Respublika. Similarly, Sakartvelos Respublika received funds through the 
contract concluded between the National Agency of Mines and newspaper Kviris Palitra (a total of GEL 
48,576).         

 

 

 

 

 

                                                           
18 Recommendation 33: ECRI recommends that the authorities review their contracts with media outlets and cancel or not renew them in cases where media are known to engage 

in racist or homo-/transphobic hate speech. The authorities should also ensure that future contracts contain a clause stipulating that racist or homo- /transphobic hate speech will 

result in contract termination.   
19 MDF (2018), Financial Transparency of Media 2017 

   http://mediameter.ge/en/research/financial-transparency-media-2017-final-report  

20 MDF (2017), Financial Transparency of Media, 2016, 

   http://mediameter.ge/en/research/financial-transparency-media-2016  

21 MDF (2016), Practice of allocating budgetary resources among media for the release of information and advertisement, 2016, http://mediameter.ge/en/research/practice-

allocating-budgetary-resources-among-media-release-information-and-advertisement  

http://mediameter.ge/en/research/financial-transparency-media-2017-final-report
http://mediameter.ge/en/research/financial-transparency-media-2016
http://mediameter.ge/en/research/practice-allocating-budgetary-resources-among-media-release-information-and-advertisement
http://mediameter.ge/en/research/practice-allocating-budgetary-resources-among-media-release-information-and-advertisement


 

20 

 

 

The newspaper publishes materials with anti-Western, homophobic and Turkophobic content, as well as 
various conspiracy theories. For example, an op-ed by Iakob Lezhava headlined “The Overton window or 
how they deprave us” released by Sakartvelos Respublika on August 21, 2018, is homophobic and anti-
western and spreads conspiracy theories about the Overton window22. 

Iakob Lezhava, author: “Pederasts are citing animal world, as if homosexuality is a common occurrence in animals that is 

a whole lie… As for homosexuality as a sin, you can see what is happening – in the Christian world, there is only the 

Orthodox church that supports traditional sex; all others – Catholic, Protestant, Baptist churches even conduct wedding 

ceremonies [between same-sex couples] and do not protest child adoption [by them]. Once being a crime and a sin – 

pederasty is moving from an admissible, acceptable form to rational… 

Those, who dare to resist them, i.e. the sin... and the scientists, pederast American psychologists sold for money (we do 

not meet pederasts only in the sphere of art) made a huge “discovery” and removed pederasty from the list of mental 

diseases in 1973 (in 2010, pedophilia was also removed from the list of mental deviations in America and Canada and was 

assigned to the category of a sexual orientation!)…  

I am sure that our government and the youth, among them drug users, pederasts and liberasts promoted and encouraged 

by the government will keep step with “leading” sex-West…    

Their goal is to ensure that humans, homo sapiens, lose their human face, to distance them from moral norms, 

spirituality, God and bring them closer to animals, to arouse animal instincts in them – sex, sex and once again sex, 

especially depraved sex – with minors, animals, birds, plastic mockup and so on, even incest!  

In the place, where there is no sanctity, where the margin between good and evil has been erased, where depravity and 

sins have become a norm and where there is only so called “freedom of speech,” the mankind will be moving towards 

self-destruction – first, by losing its human face, or degradation and then – by physical extinction!”     

                                                           
22 The Myth Detector, October 5, 2017 “Conspiracy theories spread by Geworld.ge based on Russian sources concerning the "The Overton Window" 

http://www.mythdetector.ge/en/myth/conspiracy-theories-spread-geworldge-based-russian-sources-concerning-overton-window  

http://www.mythdetector.ge/en/myth/conspiracy-theories-spread-geworldge-based-russian-sources-concerning-overton-window


 

21 

 

 

Identical messages were voiced in Otar Khutsishvili’s op-ed headlined “Liberal lions and dreaming rabbits” 
released on May 9, 2018.  

Otar Khutsishvili, author: “It is no surprise that in the 21st century someone thinks that a man, who considers himself a 

woman, is a norm and does not feel uneasy to marry a beloved man. Our “friends” and “well-wishers” from Europe and 

America are just demanding to introduce these “European standards” in Georgia and our “rabbit” government leaders, 

despite public resistance, are agreeing with them, nodding their heads and moving their lips…  

A decisive ideological struggle is underway in Georgia to establish aggressive liberalism and tyranny of anti-Orthodox 

forces in the country”. 

 

 

 

 

 



 

22 

 

 

In the op-ed by Zurab Tsutskiridze headlined “Life-and-death struggle between good and evil” released on 
February 23, 2018, Russia is portrayed as the only force, fighting with Europe (evil) and defending traditional 
identity.  

Zurab Tsutskiridze, author: “So, we got what Satanists were preaching at the beginning of the 20th century: No to 

morality! No to family! No to traditions! No to the nation! Depravity is a culture! Prostitution is emancipation! Drug abuse 

is personal freedom! 

Europe has already swallowed its pill of new culture, where pederasts are granted a title of a knight. Russia is the only 

country in Europe, which is fiercely defending what makes a person a person rather than an animal. That is why evil 

spirits are fighting against Russia so vigorously. This is a death and life struggle. Evil knows that its defeat in the struggle 

against good (this time, Russia) will not end with truce, but rather with fire in the hell and Gehenna, where it will turn to 

ashes.”   

 

 

 

 



 

23 

 

 

 

Sakartvelos Respublika has also releases Turkophobic publications: “The Turks have already named 
Agmashenebeli as the Istanbul Street!” “Does Turkey plan to invade Adjara?”   

 



 

24 

 

 

Newspress.ge, NSP. In 2018, various ministries and their subordinate agencies concluded contracts worth 
GEL 36,173 on dissemination of information with online portal Newspress.ge, NSP (see table 2.1). The news 
agency and budget organizations had similar cooperation in previous years as well.  

The news agency frequently shares the materials of Russian government-sponsored propagandistic media 
platform Sputnik and popularizes its various projects as well as the media outlet itself:  

 “Top manager talked to journalists about “fake news” and “haters”, the event with the participation of 
Ana Belkina, deputy editor-in-chief of Kremlin’s propagandistic TV channel RT23; 

 “Mikhail Shvydkoy got familiarized with the activities of Sputnik-Georgia”; Mikhail Shvydkoy, Russian 
President’s special representative for international cultural cooperation, visited the office of Sputnik-
Georgia24. 

 “Gia Meparishvili: News agency Sputnik-Georgia enables readers to always stay informed25” and so 
on.  

 

                                                           
23 http://www.newspress.ge/sazogadoeba/128503-topmenejeri-zhurnalistebs-feik-niusebsa-da-heiterebze-esaubra.html  

24 http://www.newspress.ge/sazogadoeba/98287-mikhail-shvidkoi-qsputnik-saqarthvelosq-saqmianobas-gaecno.html   

25 http://www.newspress.ge/sazogadoeba/96294-gia-mefarishvili-sainformacio-saagento-sputnik-saqarthvelo-momkhmarebels-adzlevs-shesadzleblobas-mudam-iyvnen-

informirebulni.html  

http://www.newspress.ge/sazogadoeba/128503-topmenejeri-zhurnalistebs-feik-niusebsa-da-heiterebze-esaubra.html
http://www.newspress.ge/sazogadoeba/98287-mikhail-shvidkoi-qsputnik-saqarthvelosq-saqmianobas-gaecno.html
http://www.newspress.ge/sazogadoeba/96294-gia-mefarishvili-sainformacio-saagento-sputnik-saqarthvelo-momkhmarebels-adzlevs-shesadzleblobas-mudam-iyvnen-informirebulni.html
http://www.newspress.ge/sazogadoeba/96294-gia-mefarishvili-sainformacio-saagento-sputnik-saqarthvelo-momkhmarebels-adzlevs-shesadzleblobas-mudam-iyvnen-informirebulni.html


 

25 

 

 

According to the data26 of the Institute for Development of Freedom of Information (IDFI) for 2015, Aleko 
Chubinidze, director of Newspress, earlier worked for Sputnik-Georgia and the materials prepared by him in 
2015 can still be accessed on Sputnik’s website.  

  

                                                           
26 დამოუკიდებლობა.com, 24 July, 2015. “Who works for Sputnik?” http://damoukidebloba.ge/c/news/vin_mushaobs?fbclid=IwAR02ApyFaMr5Yds7XEnAfOIEu2Z-

i36C1AROQmGRCQ25hyktt6kMOGAzfe8  

http://damoukidebloba.ge/c/news/vin_mushaobs?fbclid=IwAR02ApyFaMr5Yds7XEnAfOIEu2Z-i36C1AROQmGRCQ25hyktt6kMOGAzfe8
http://damoukidebloba.ge/c/news/vin_mushaobs?fbclid=IwAR02ApyFaMr5Yds7XEnAfOIEu2Z-i36C1AROQmGRCQ25hyktt6kMOGAzfe8


 

26 

 

Aleko Chubinidze, editor of Newspress, is still participating in various events organized by Sputnik and is 
frequently seen on Sputnik’s website as a respondent27 or a participant of various events28 organized by the 
Russian pro-government media outlet.   

 

Besides popularization of Sputnik’s projects, its foreign press review, along with media outlets from other 
countries, also involves materials of Kremlin’s propagandistic media platforms (Комсомольская Правда, 
РИА Новости ets.) and journalists:  

 

                                                           
27 “Chubinidze: There is less analytics in Georgian media,” https://sputnik-georgia.com/video/20180818/241749371.html  

Georgian mass media covers elections superficially – expert opinions,   https://sputnik-georgia.com/reviews/20180820/241762364/qarTuli-masmedia-arCevnebs-zedapirulad-

aSuqebs.html  

28 RT code: Top manager talked to journalists about “fake news” and “haters,” https://sputnik-georgia.com/reviews/20190608/245524059/RT-kodeqsi-topmenejeri-Jurnalistebs-

feik-niusebsa-da-heiterebze-esaubra.html  

https://sputnik-georgia.com/video/20180818/241749371.html
https://sputnik-georgia.com/reviews/20180820/241762364/qarTuli-masmedia-arCevnebs-zedapirulad-aSuqebs.html
https://sputnik-georgia.com/reviews/20180820/241762364/qarTuli-masmedia-arCevnebs-zedapirulad-aSuqebs.html
https://sputnik-georgia.com/reviews/20190608/245524059/RT-kodeqsi-topmenejeri-Jurnalistebs-feik-niusebsa-da-heiterebze-esaubra.html
https://sputnik-georgia.com/reviews/20190608/245524059/RT-kodeqsi-topmenejeri-Jurnalistebs-feik-niusebsa-da-heiterebze-esaubra.html


 

27 

 

 

Tbilisi 24 and newspaper Alia. The Ministry of Corrections has concluded a contract with online news agency 
Tbilisi 2429 and newspaper Alia through an intermediary company Clipart. However, it is impossible to specify 
an exact amount of budget funds allocated to these media outlets for dissemination of information. The total 
value of the contract involving seven media outlets is GEL 50,000.  

 

Tbilisi 24 news agency was founded in 2015. Before the changes carried out on April 12, 2019, the media 
outlet was owned by Gocha Nachkebia (50%) and Maia Shaishmelashvili30 (50%). As a result of the April 
changes, Maia Shaishmelashvili was replaced by Vladimer Bedukadze31, one of the leaders of the Centrists 
party, who became the owner of 50% of shares. Vladimir Bedukadze, former prison officer, who has filmed 
videos, showing inmates’ abuse, participated in the 2016 parliamentary elections through the party list of the 
Centrists. The latter’s campaign ad aired by Georgian Public Broadcaster, involving a promise about GEL 
400 Russian pensions and legalization of Russian military bases in the country, triggered strong public 
criticism. It prompted the public television to remove the ad.  

In 2018, the fact-checking website Myth Detector revealed the fact of fabricating U.S. President Donald 
Trump’s quotes32 by Tbilisi 24 as well as Russian TV channel Россия 1. Tbilisi 24 was publishing Russian 
propagandistic media materials and Vladimer Bedukadze’s manipulative publications. For example, in 2018, 

                                                           
29 www.tb24 is not available as of October 1.  

30 https://drive.google.com/file/d/0B-zbuAiaXxG5a25qS25mMkp4Ync/view 
31 https://bit.ly/2MoBgj4 
32 Myth Detector, April 12, 2018, “Tb24 and Россия 1 Fabricated Donald Trump’s Quotes”  http://www.mythdetector.ge/en/myth/tb24-and-rossia-1-fabricated-donald-trumps-

quotes  

http://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVlyOwlsX3qmYsntmLmFLHa0SdGRSIhqiZeWgmBOA1dK%5BkVkgvoVOXvHpnZFa3H
http://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=boVlyOwlsX3qmYsntmLmFP71D7QuxZVnZI%5BxkhVT8muD5eArjyYrnozFFyMpeNEJ
http://www.tb24/
https://drive.google.com/file/d/0B-zbuAiaXxG5a25qS25mMkp4Ync/view
https://bit.ly/2MoBgj4
http://www.mythdetector.ge/en/myth/tb24-and-rossia-1-fabricated-donald-trumps-quotes
http://www.mythdetector.ge/en/myth/tb24-and-rossia-1-fabricated-donald-trumps-quotes


 

28 

 

the media outlet released Bedukadze’s article, which was justifying the Soviet authoritarian ruler and Stalin’s 
repressive regime and inciting nostalgia towards the Soviet Union: “Today, we need Beria33” is a continuation 
of the article “They will not forgive you Lavrentiy, they will kill you” released by him in 201734.      

 

In 2018, relatively small value contracts were signed with newspaper Alia; it was impossible to find out the 
value of one of the contracts concluded through the mediation of Clipart. The newspaper is known for its 
homophobic and xenophobic editorial policy. According to the 2018 report on hate speech35 released by the 
Media Development Foundation, 41 editorial comments containing hate speech were released by the 
newspaper. According to the same report, the newspaper idealizes the Soviet-old legal norm envisaging 
criminalization of homosexuality: 

Nana Sulava, journalist: “On August 10, 1992, the so called State Council, where Eduard Shevardnadze, 
Jaba Ioseliani, Tengiz Sigua and Tengiz Kitovani had the right to veto, removed article 121, according to 
which homosexuality was punished by imprisonment for a term 5 years, from the special part of the criminal 
code of Georgia illegally, without any authorization” (Alia, May 21)36.     

                                                           
33 https://bit.ly/2lD3ddl  

34 https://bit.ly/2j97TTJ  https://www.mythdetector.ge/ka/myth/mitebi-lavrenti-berias-shesakheb  

35 MDF, 2019, “Hate Speech 2018”  http://mdfgeorgia.ge/eng/view-library/125  

36 The same, p. 20-21 

https://bit.ly/2lD3ddl
https://bit.ly/2j97TTJ
https://www.mythdetector.ge/ka/myth/mitebi-lavrenti-berias-shesakheb
http://mdfgeorgia.ge/eng/view-library/125


 

29 

 

One of the fake stories revealed by the fact-checking website Myth Detector was about an Arab migrant 
allegedly raping a Georgian girl37. 

Various. Relatively small funds were allocated to news agency Marshalpress, pursuing pro-government 
editorial policy (GEL 8,114), which besides tendentious coverage, was spreading manipulative content 
containing disinformation, including about the Turks involved in organ trading38. According to open sources, 
only the Central Election Commission signed small value contracts (GEL 3,000) with Obieqtivi TV and 
Khariskhis Arkhi in 2018. Obieqtivi TV, which is affiliated with the Alliance of Patriots party, appeared in 
MDF’s 2018 reports for using hate speech39 and fanning anti-western sentiments40. As for Khariskhis Arkhi, it 
is the source of various conspiracy theories and manipulates with religious issues.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                           
37 Myth Detector, July 9, 2018, “How Fake News About Three Arabs Raping a Georgian Girl Was Spread”, 

http://mythdetector.ge/en/myth/how-fake-news-about-three-arabs-raping-georgian-girl-was-spread  

38 Myth Detector, http://mythdetector.ge/en/myth/18-disseminated-video-organ-trading-depicts-victims-russian-air-bombing-syria-instead-

black-0  

39 MDF, 2019, “Hate Speech 2018” http://mdfgeorgia.ge/eng/view-library/125  

40 MDF, 2019, “Anti-Western Sentiments 2018”, http://mdfgeorgia.ge/eng/view-library/119/  

http://mythdetector.ge/en/myth/how-fake-news-about-three-arabs-raping-georgian-girl-was-spread
http://mythdetector.ge/en/myth/18-disseminated-video-organ-trading-depicts-victims-russian-air-bombing-syria-instead-black-0
http://mythdetector.ge/en/myth/18-disseminated-video-organ-trading-depicts-victims-russian-air-bombing-syria-instead-black-0
http://mdfgeorgia.ge/eng/view-library/125
http://mdfgeorgia.ge/eng/view-library/119/


 

30 

 

III. FORMALIZING THE INTERFERENCE IN EDITORIAL 
INDEPENDENCE IN BUDGET CONTRACTS 

The study has revealed several contracts with budget organizations, which contained the conditions that 
formalized interference of administrative bodies or other budget organizations in editorial independence. 
Under such conditions, a party to the contract, represented by a budget organization, defines topics to be 
covered by a media outlet, forms of coverage and priority of placement of materials.  

3.1. Sponsored programs/news stories in regional broadcasters 

As shown in the table below, we have come across such obligations in the contracts concluded between 
public institutions and TV channels, which by its content represent interference in the editorial policy, because 
an administrative body or a budget organization defines the content of a news story, its placement and time.  

Table 4. Programs and stories financed by administrative bodies in regional broadcasters  

Public institution  Broadcasters Service 

 Kutaisi City Hall Rioni Inviting the representatives of executive and representative bodies to 
participate in the evening program; at least 50 minutes; 

Inviting  citizens to participate in the program; 

Producing a news story about population’s problems during each 
program; 

Rerunning the program during the next day; program announcement; 
archiving video recordings  

 

Gardabani 
Municipality  

Kvemo Kartli 
TV 

Inviting the Municipality representatives to participate in the program 
(live broadcast and video recording). 

Rerunning the program during the week at least once;  

Program announcement before its broadcast; 

Planning the services for each coming month on the basis of the 
order made by a purchaser by the end of each month;  

Live broadcasts from various events on the issues interesting to the 
public;  

Protecting non-property rights (honor, dignity, business reputation or 
reports disclosing personal information) of the employees of self-
government in the programs on the activities of self-government aired 
by the TV channel.   

Bolnisi 
Municipality 

Kvemo Kartli 
TV 

Inviting a guest to the program to deliver important information to the 
public – at least 30-minute program; no less than 10 times a month 
and no less than a two-minute story.  

City Hall of 
Senaki 
Municipality  

Egrisi  Filming, editing and airing the projects and events implemented on 
the territory of the Municipality (130 minutes); rerunning the TV 
program next day, at least once, in a period between 10:00 and 
23:00; program announcement at least two days before its broadcast, 
at least three times a day.  

Chiatura 
Municipality 

Imervisia Delivering important information about the Municipality City Council 
sittings and its activities.     



 

31 

 

Marneuli 
Municipality  

Marneuli TV Informing the public about the projects and programs implemented or 
planned by the representatives of local authorities, both 
representative and executive bodies, in the Municipality.   

Preparing full recordings of City Council sessions and submitting 
them to the representative bodies, if needed, as well as producing 
video clips about the same sessions/meetings.   

Chkhorotsku 
Municipality 

Kolkheti 89 Informing the public on the projects and events implemented or 
planned in the Municipality  

Akhalkalaki 
Municipality 

ATV-12 Producing news programs; covering the City Council’s sittings and 
meetings at the City Hall, as well as sport events, public and social 
issues; live streaming an event  

Bolnisi 
Municipality  

Radio Bolneli Covering the statements that are important for the Municipality 
through radio broadcasting.  

The topic will be selected by the purchaser.   

City Hall of 
Martvili 
Municipality  

Radio FM 93,5 The program titled “Time of Self-Government” should be aired 5 days 
a week and it should also involve an interview with representatives of 
the City Hall of Martvili Municipality and/or the City Council once a 
week.  

State Audit 
Office 

Pirveli Radio Information depicting the purchaser’s activities and implemented 
events; dissemination of information about the purchaser’s activities 
(comments, interviews, live broadcast, guest’s bloc, etc.) via radio 
broadcast in news programs and programs.     

 

Annex: Contract signed between the City Hall of Kutaisi Municipality and TV and Radio Company Rioni.  

 



 

32 

 

Annex: Technical requirements of the service contract signed between the Gardabani Municipality and JSC 
Kvemo Kartli TV  

 

3.2. Sponsored materials in online media 

In addition to releasing announcements, taking photos and providing various standard services, contracts 
between online media and budget organizations involve requirements that, in some cases, represent the 
interference in the editorial independence. These include the obligations to cover activities in accordance with 
the purchaser’s requirements, to take interviews, to carry out investigative reporting, to prioritize covered 
materials as main topics and observe specified length of materials that actually is an autonomous discretion 
of an editorial board of any media outlet. For example:   

 Conduct of investigative reporting for the Ministry and the Municipalities. Contracts on the production 
of media materials and the conduct of investigative reporting on pressing issues for the purchaser were 
awarded to Ipress.ge and affiliated outlets (ibusiness.ge; iregions.ge; imtavroba.ge) by the Ministry of 
Corrections and the Lanchkhuti Municipality. The contract on identical service was signed between 
Exclusivenews and executive body of Tbilisi’s Nadzaladevi district.  

 

 

 

 

 

 



 

33 

 

Annex to the contract between the Ministry of Corrections and Tavisupali Gazeti + LLC (ipress.ge)  

 

Annex to the Contract between Exclusivenews and executive body of Tbilisi’s Nadzaladevi district  

 

 



 

34 

 

 Social networks users’ engagement on the issues interesting to the Ministry of Corrections. The 
contract signed between the Ministry of Corrections and Clipart LLC is accompanied by an annex, containing 
the list of services envisaged by the contract. The list contains an obligation on “the involvement of 10 social 
network active users in the issues interesting to the Ministry under the pre-agreed plan and direction.”      

 

 Preparation and dissemination of interviews and comments on pressing topics for the purchaser with 
the following media outlets: Interpressnews (IPN)41, Newpost42, Marshalpress43, Timer44, pia.ge; 
digest.pia.ge; primetime.ge; kvira.ge; funtime.ge ipress.ge; ibusiness.ge; iregions.ge; imtavroba.ge45, 
guardian.ge46, 1news.ge; economic.ge; epn.ge47. 

 Dissemination of a statement or a comment by a desirable person as standard information. Contracts 
signed with Infonews (Newspress.ge)48 and NSP.ge49 

                                                           
41 Ministry of Foreign Affairs; Office of the State Minister for Reconciliation and Civic Equality; Parliament’s staff;  the State Council of Heraldry at the Parliament of Georgia; State 

Agency for Religious Issues; State Audit Office;  Produce in Georgia; Tbilservice Group; Tbilisi Development Fund; Partnership Fund  

42 National Statistics Office (Geostat); Defense Institution Building School; executive body of Didube district; Public Audit Institute; City Hall of Ninotsminda Municipality; executive 

body of Samgori district; Educational And Scientific Infrastructure Development Agency; STC Delta; Batumi State Maritime Academy;   

43 The Ministry of Corrections;  

44 The Ministry of Corrections; City Hall of Tsalenjikha Municipality 

45 Executive body of Krtsanisi district; International Education Center 

46 Dusheti, Terjola and Adigeni Municipalities  

47 Department of Agriculture, Environment Protection and Natural Resources of Autonomous Republic of Abkhazia; Shuakhevi Municipality; Maritime Transport Agency  

48 Executive body of Tbilisi’s Didube district; National Center of Manuscripts and Defense Institution Building School; City Hall of Ninotsminda Municipality  

49 Ministry of Internally Displaced Persons from the Occupied Territories, Accommodation and Refugees, as well as Ministry of Finance and Economy of Autonomous Republic of 

Abkhazia  



 

35 

 

Like in previous years, the 2018 study again revealed contracts containing a condition envisaging the 
purchase of public opinion polls from online agencies by administrative bodies. The obligation of conducting 
such polls was formalized between the following institutions and news agencies: 

News agency 
conducting public 
opinion poll  

Purchasing public institution  

Ipn 1. Revenue Service  
2. State Agency for Religious Issues 

 

Newspress.ge 

nsp.ge 

1. Ministry of Internally Displaced Persons from the Occupied 
Territories, Accommodation and Refugees  
2. Ministry of Finance and Economy of Autonomous Republic of 
Abkhazia Defense Institution Building School  
3. Executive body of Tbilisi’s Didube district   
4. City Hall of Ninotsminda Municipality  
5. National Center of Manuscripts  

Timer.ge 1. City Hall of Tsalenjikha Municipality; Tbilisi City Hall 

IPN 

PIA 

Ipress  

Info9 

1. Tbilisi City Hall  

 

Annex to the contract between the Ministry of Corrections and Marshalpress LLC   

 



 

36 

 

Recommendations 
 

 Media Development Foundation recommends Georgian authorities to fulfil following recommendation of the fifth 

cycle of the European Commission against Racism and Intolerance (ECRI): 
o “ECRI recommends that the authorities review their contracts with media outlets and cancel or not 

renew them in cases where media are known to engage in racist or homo-/transphobic hate speech. 

The authorities should also ensure that future contracts contain a clause stipulating that racist or homo- 

/transphobic hate speech will result in contract termination (33).” 

 

 To follow and introduce standards developed by the World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-

IFRA)50: 
o WAN-IFRA: Laws and regulations guaranteeing fair and transparent official advertising should be 

enacted and properly enforced.  
o WAN-IFRA: Impartial audience measuring systems based on certified standards should be established to 

ensure that advertising allocation can be based on technical criteria. 
o WAN-IFRA: All state funding for media development and support should be allocated in public 

competitions on principles of transparent and non-discriminatory state aid under equal condi- tions for 

all media.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                           
50 Practice of allocating budgetary resources among media for the release of information and advertisement, 2016. pg. 14 

http://www.mdfgeorgia.ge/uploads/library/31/file/eng/MDF_TI-ENG.pdf 

http://www.mdfgeorgia.ge/uploads/library/31/file/eng/MDF_TI-ENG.pdf


 

37 

 

Annex - Infographics 

 

 



 

38 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

39 

 

 

 


