3. PRIME-TIME NEWS PROGRAMS DATA BY TV CHANNELS

3.1 Georgian Public Broadcaster — Channel One

About Georgian Public Broadcaster (GPB): Georgian Public Broadcaste'’r was established as a result of
transformation of the State Television and Radio Corporation set up in 1956 after the Parliament adopted
the Law of Georgia on Broadcasting in 2004. GPB, which currently unites two television and two radio
channels, is a legal entity of public law that is independent of the state and accountable to the public. The
governing bodies of the Georgian Public Broadcaster are the nine-member Board of Trustees approved by
the Parliament and the Director General appointed by the Board. According to TVMR Georgia®?, the
annual average rating (ARM) for Georgian Public Broadcaster’s Channel 1 on media market was 0,74% for
the year 2015, while the share (SHR) amounted 3,92 %.

Quantitative Data

Total coverage. According to the total monitoring results (1763 stories) for four months (April 1 — July 1), those
subjects (13), whose coverage was 1% and above 1 % were covered most intensively by Channel One of Georgian
Public Broadcaster (GPB) in its primetime news programs. Most part of its airtime was dedicated to the Government
(39.2%) and Georgian Dream (16.5%), totaling 55.7%.

Among other parties, the United National Movement has the highest share (13%), followed by Republican Party
(5.7%); Free Democrats (4%); those parties, whose coverage is below 1% (3.8%) and non-parliamentary opposition
(2.1%).

A share of other qualified parties is lower: Alliance of Patriots — 1.5%; National Forum — 1.1%; Democratic
Movement — United Georgia — 1.1%; Labor Party — 1%; Industry will Save Georgia — 0.7% and Conservatives —
0.6%.

Among newly created parties, State for People has the highest share (1.4%), followed by Girchi (1.1%); a share of
New Georgia (0.6%) and Tamaz Mechiauri — United Georgia (0.3%) is relatively low.

The President’s share in total coverage is 7.6%; Central Election Commission (CEC) — 1%.

Chart 3.1.1. Total Coverage of Political Subjects, GPB, Channel One

3.8

]

165
Government President @ Georgian Dream @ United National Movement @) Free Democrats @ Girchi
Demacratic Movement-United Georgia Republican Party @ Labor Party @ Alliance of Patriots @ Non Parliamentary Opposition

@ national Forum @ State for Peaple cec @ Other

1 MediaMeter, MDF, GPB, http://mediameter.ge/en/media-profiles/channel-1-public-broadcaster
M http://www.tvmr.ge/en#!en/news/44/%26%234332%3B%26%234314%3B%26%234312%3B%26%234321%3B

11


http://mediameter.ge/en/media-profiles/channel-1-public-broadcaster
http://www.tvmr.ge/en#!en/news/44/%26%234332%3B%26%234314%3B%26%234312%3B%26%234321%3B

Direct/Indirect Coverage. In terms of direct and indirect coverage, the Government (direct 39.1%, indirect 39.4%)
and Georgian Dream (direct 16.7%, indirect — 16.2%) were covered most intensively by Channel One. It should be
noted that in both cases the results of direct and indirect coverage are almost identical.

The situation is different in case of the United National Movement (direct — 11.9%, indirect 13.9%), the President
(direct 5.7%, indirect 9.3%), non-parliamentary opposition (direct 1.8%, indirect 2.4%), State for People (direct 1%,
indirect 1.7%) and CEC (direct 0.7%, indirect 1.3%), where indirect coverage prevails over direct coverage. In case
of other subjects, direct coverage prevails over indirect coverage, or the results are almost identical.

Chart 3.1.2. Direct/Indirect Coverage of Political Parties, GPB — Channel One

40

36.1

30
25
20
15
10
< b

@ -

< ~
o o~ v = o =~ o - o o~
| | = = = S -2
=N =N =
Free Republican Girchi National State for | Non-parliame Other
Party Forum People ntary

Democrats
oppaosition

o (4]
223
5.9
8.3
257
— ¢
204

— s

75

United
Mational
Movement

Government President Geargian

Dream

Direct @ Indirect

Tone of content in covering political subjects. Coverage of the following political subjects was most neutral in
tone: National Forum (99%; negative tone — 1%); non-parliamentary opposition (96%; negative tone — 1%, positive
tone — 3%); Democratic Movement — United Georgia (94%; negative tone 3%, positive tone 3%); Republican Party
(93%; negative tone 6%, positive tone 1%).

Those subjects, whose coverage was below 1%, were covered most negatively in tone (15% in total); as for
individual subjects, negative coverage of the United National Movement was 14%, positive coverage 5%; CEC -
13% and Georgian Dream - 12%. A share of the ruling party’s positive coverage is 8%. The results of the following
subjects are relatively low: Government (8%); Republican Party (6%); President (6%); Girchi (4%); Labor Party
(3%); Democratic Movement — United Georgia (3%) and others.

Although with low coverage, the following subjects were covered in highly positive tone: State for People (positive
16%, negative 1%); Labor Party (positive 13%, negative 3%) and Free Democrats (positive 10%, negative 1%).
Among new parties, coverage of Girchi was highly positive in tone (9%); its negative coverage was 4%.

Chart 3.1.3. Coverage of Political Subjects — Tone of Content, GPB, Channel One

@

80
81

92
93
83

o
@

@ o - )
- = T s ~ ey ey o o @ o o4 n
IN o = [ e e 2 g om T m o o 2 @ S _ 2 ®_n - e ® P -
2 ; . - Non
Government | President | Georgian United Free Girchi | Democratic |Republican|Labor Party| National | Statefor |p oo cEe Other
Dream National | Democrats Movement-U|  Party Forum People Opposition
Maovement nited Georgia

. Positive Meutral . Megative

12



A share of subjects in positive and negative content of the TV channel. The Government (47.7%) and Georgian
Dream (22.3%) have the highest share in Channel One’s positive content (70% in total). A share of Georgian Dream
in positive and negative tone is almost identical (negative 22.2%). The remaining 30% is distributed among other
political subjects. The Government’s share in negative content is higher (37.3%) compared to other subjects, but its

share in positive content is smaller.

A share of the United National Movement in positive content is 10% and twice more in negative content - 20.3%;
Free Democrats — positive content 6.3%, negative content 0.5%; State for People — positive content 3.5%, negative
content 0.2%; Labor Party — positive content 2.2%, negative is less - 0.3% as well as Girchi’s share in positive
content 1.6% is more than in negative 0,3%.

A share of the President’s coverage in positive content is 2.3%; negative content — twice more — 4.7%. Among
newly established parties, a share of negative coverage of Tamaz Mechiauri — For United Georgia is quite high —
6.1%; while the positive coverage amounts 0.2%.

Chart 3.1.4 A Share of Covering Political Subjects in Positive and Negative Content — GPB

Share of positive content tone Share of negative content tone

4.2

27
Government President ' Georgian Dream Government President ' Georgian Dream
. United National Movement ' Free Democrats . Girchi . United National Movement Republican Party ' Mew Georgia
@ LaborParty @ Alliance of Patriots @ State for People @ Other cec @ Other

Qualitative Data

The monitoring of the Georgian Public Broadcaster showed that the GPB covered a broad spectrum of political
subjects and it largely observed balance and ethical standards in its reporting. However, there were instances where
balance was violated and information was incomplete thereby affecting accuracy. In covering public opinion polls,
the broadcaster mainly complied with the established standard, though all requirements and data necessary for the
reliability of survey were not always communicated.

Accuracy/complete information. On 22 May (at 20:01), in the introduction to a report about a physical assault on
UNM members during the midterm local election in Kortskheli, Zugdidi district, the presenter placed emphasis on
the response of law enforcement officers to the incident and noted that more than 10 citizens, including UNM
leaders and acting MPs, sustained injuries. However, in the report itself the journalist said:

“According to eyewitnesses, the situation at the electoral precinct in Kortskheli grew tense at around 1

o’clock, when UNM member, Nika Melia, arrived at the precinct. A verbal altercation soon degraded into a
physical confrontation.”

13



Though report presented versions of both sides, report did not include a comment of an eyewitness describing how
the arrival of the UNM member caused physical confrontation. Neither a respondent nor the journalist spoke in the
report about efforts of law enforcement officers to prevent the incident on the scene. Although the report noted that
persons involved in the incident prevented journalists from performing their job, even hurling bottles and stones at
them, it did not include the comments of injured journalists either. Nor did it contain comments reported by other
media outlets, according to which assaulting sportsmen demanded from a journalist that she erase filmed material.
The report did not inform the audience about the results of election in Kortskheli in which the UNM emerged as the
winner.

Lack of balance/incomplete information. On 30 July, (20:00) the news program aired a report covering accusations
made by several judges of the Constitutional Court against their colleagues with regard to the so-called case of
cables. Five judges accused their colleagues of violating the rule of admitting and registering cases by the court and
to prove it, referred to the case of cables which was associated with the former defense minister and leader of Free
Democrats.

The report contained comments of both conflicting parties and a complainant: according to the accusing party, the
complaint was added three pages over the week-end thereby representing the ground of violation, whereas according
to another party as well as the complainant (Free Democrats), the clarification of the complaint was an accepted
practice. The journalist failed to study into the legislative norms and regulations concerning the admittance and
registration of complaints to find out whether the effective regulations allowed the clarification of complaints.
Consequently, the audience was not able to learn from the report whether the accusations of one party were fair or
arguments of another party were justified.

In the report, the journalist recalled old accusations towards the board of the Constitutional Court of Georgia which
concerned the consideration of high profile cases (on Rustavi 2, cables, former Mayor of Thilisi) at an accelerated
speed. However, the report did not provide statistics showing an average length of consideration of cases, which
would enable the audience to find out whether the terms of considering complaints of private TV company (Rustavi
2) and opposition political parties (Free Democrats and the UNM) were exceptions from the rule or not.

Balance. On 17 May, (20:21) the news program aired a report covering a court ruling on the so-called case of
cables. By this ruling, former high officials of the Defense Ministry were sent to prison. The report covered
accusations of Free Democrats saying that the judge Besik Bugianishvili fulfilled instructions from the prosecution.
The report also contained comments of representatives of nongovernmental organizations, emphasizing the lack of
reasoning of the ruling. However, the report lacked a comment of prosecution and showed only an excerpt from a
statement released by the High Council of Justice, thereby failing to achieve proper balance.

Reporting public opinion polls/accuracy. On 28 June, the GPB covered a public opinion poll which was
commissioned by Rustavi 2 and conducted by German-US company GFK. In the report, the broadcaster placed
emphasis on the unreliability of the company that conducted the poll, referring to only problematic cases from the
activity of the company. (For example, referring that the results of exit-polls conducted by the company in 2012 did
not match the results of the elections; various problems appearing in Crimea and Turkey).

Moreover, the poll results were not covered comprehensively. For example, a journalist presented the ratings of the
Georgian Dream and the UNM (Georgian Dream - 22,4%, United National Movement - 21,7%, State for People -
7,8 %) without naming the total number of respondents who answered the question “If you decide to participle in 9
October parliamentary elections, who would you vote for?” in the following way: refused to answer (10%), difficult
to answer/have not decided yet (19.4%), will not vote for any party (3.9%). Nor did the broadcaster named the
margin of error which is an important detail to have a comprehensive understanding of the poll results.

In the report the journalist said:

“The methodology and a contracting company that conducted field works are not known. Rustavi 2 has not
made it public yet. It only informed that the poll was conducted in June and covered 2,200 respondents.”

14



Indeed, Rustavi 2 did not name the company which conducted field works but it made other information public,
including the methodology. This information was reported on the TV and is also available on the website. Thus the
GPB misinformed the audience.

Alike Rustavi 2, Maestro, Kavkasia and several other TV channels, the GPB covered on 14 April, (at 20:23) the
results of in-house poll of the Georgian Dream, which were released by the news agency GHN. The report provided
the rating of only several political parties and contained comments of representatives of two political parties.

Although a representative of the Georgian Dream denied that it was their political party’s in-house poll and claimed
that their poll results starkly differed, the GPB did not provide information on how the news agency obtained these
poll results. Nor did it try to find out other details and necessary data of the survey (number of respondents, the
methodology, the company that conducted the poll, margin of error, et cetera).

3.2 Rustavi 2

About Rustavi 2 TV: Rustavi 212 TV was founded in 1994 by Erosi Kitsmarishvili, Jarji Akimidze and
Davit Dvali. Following the Rose Revolution, when the National Movement came to power, Rustavi 2 TV
changed hands 20 times. The first change took place in 2004, as a result of which the TV channel’s shares
appeared in the hands of Kibar Khalvashi and his company. In that period Kibar Khalvashi was a friend of
then Defense Minister Irakli Okruashvili.

Four months before the 2016 parliamentary elections the Court of Appeals ruled in favor of businessman
Kibar Khalvashi and declared him and his Panorama Ltd legal owners of the Rustavi 2 TV’s property.
Current owners of Rustavi 2 TV, brothers Giorgi and Levan Karamanishvili, as well as TV Company
Georgia appealed the ruling over Rustavi 2 TV ownership to the Supreme Court.

According to TVMR Georgia, TV Channel Rustavi 2 is on the first place with an annual average rating
(AMR) for the year 2015-5.43%, while the share (SHR) is 28.78%.

Quantitative Data

Total coverage The four-month monitoring of Rustavi 2 TV (April 1 — July 31, 2016) has revealed that in terms of
total coverage (1728 stories) the TV channel dedicated a great part of its primetime news programs to the
Government and the Georgian Dream coalition. A share of the government in total coverage is 28.2% and Georgian
Dream — 25.1%. In sum, it makes 53, 3% of total coverage.

As for other qualified political parties, United National Movement has the largest share — 19.7%, followed by Free
Democrats — 7.5% and Republicans — 3.3%.

Compared to other media outlets, Rustavi 2 TV covered the Labor Party (1.6%) more intensively. Other qualified
subjects received less than 1%: National Forum — 0.7%, Democratic Movement for United Georgia — 0, 7%,
Alliance of Patriots of Georgia — 0.6%; Industry will Save Georgia — 0.4%, Conservatives — 0.1%. The activities of
non-parliamentary opposition accounted for 1.9% of total data.

Among newly established parties, State for People was covered more intensively (2, 9%) compared to others. The
share of other parties is relatively low: Girchi — 0, 4% and Tamaz Mechiauri for United Georgia — 0.3%.

Among institutions, the President’s share of the total coverage amounted to 5, 2%, Central Election Commission
(CEC) - 0, 6%.

12 MediaMeter, MDF, Ristavi 2 TV, http://mediameter.ge/en/media-profiles/rustavi-2

15



Chart 3.2.1. Total coverage of political subjects, Rustavi 2

4.6

— 25,1

Government @ President @ Georgian Dream @ United National Movement @ Free Democrats @ Republican Party @ Labor Party
@ nNon Parliamentary Opposition @ State for People @ Other

Direct and indirect coverage The direct coverage considerably prevails over indirect coverage in case of United
National Movement (direct 26%,; indirect 12.8%) and Free Democrats (direct 11, 2%, indirect 3, 3%). On the
contrary, in case of the Government and Georgian Dream, indirect coverage prevails over direct coverage:
Government — indirect 36%, direct 21,3%; Georgian Dream — indirect 31,2%, direct 19,7%.

As the chart 3.2.2 shows, the picture is homogenous in case of all other subjects except the President. Direct
coverage prevails over indirect coverage or is almost equal. The situation is identical to the qualified subjects united
in the category “other”, whose coverage was less than 1%.

Indirect coverage (6, 3%) of the President prevails over direct (4, 2%). On the contrary, in case of covering CEC the
direct coverage (3, 8%) is higher than indirect (1, 9%).

Chart 3.2.2 Direct/indirect coverage of political parties, Rustavi 2

)
35 =

™
=
30 =
o
25 o
«
o I}
20 e
15 w
o o
10 =
“
5 N 2 - © o o
< ! ; ~ 5 =
= - = o R d e n =
0 - - || 2 m |
Government | President Georgian United Free Democratic | Republican Industry State for CEC Other
Dream National Democrats |Movement-Un Party saves Georgia People

Movement ited Georgia

Direct @ Indirect

Tone of content in covering political subjects. Neutral tone prevailed in covering political subjects by Rustavi 2 TV
in case of Labor Party (96%), non-parliamentary opposition (96%), Republican Party (91%), political parties united
in the category “other”, whose coverage was less than 1% (91%), the President (88%), Free Democrats (88%) and
United National Movement (84%). The highest negative tone was observed in covering the Government (35%) and
Georgian Dream (32%), followed by the President (11%), United National Movement (8%) and Republic Party
(8%); the last two subjects have identical results.

16



In covering political parties, the highest level of positive tone was observed with respect to the newly established
State for People (positive 18%, negative 2%), as well as Free Democrats (positive 11%; negative 1%). Low level
of negative tone is observed in case of both parties.

The tone of coverage of CEC — positive 4.5% and negative 15.8%.

Chart 3.2.3. Coverage of political subjects — tone of content, Rustavi 2

] 9 -
w
m
o
o
@
-]
@
-] —
— @
@ =]
@ e 8 ©
= — - - @
- = - - - © - + = ~N ™ hd
Government President Georgian United Free Republican Labor Party |Non-parliamen| State for Other
Dream National Democrats Party tary opposition People
Movement

@ Frositive Neutral @ Negative

A share of subjects in positive and negative content. In regard to positive coverage, most of the airtime was
dedicated to the United National Movement (29.5%). In case of negative content — 7,8%. The Government’s share in
positive content amounted to 25%, in negative content - 47,1%. Free Democrat’s share in positive content was 15,
9%, in negative content - 0.5%. Georgian Dream’s share in negative content (38,7%) exceeded its share in positive

content (14,1%). State for People’s share in positive content (10,6) considerably prevailed over its share in negative
content (0,2%)

The results of other qualified political parties look as follows: Alliance of Patriots — positive content 1.1%, negative
0.02%; Labor Party — positive content 0, 9%, negative 0, 1%; Republic Party - positive content — 0,4%, negative 1,
3%. Other parties share is less than 1%.

Among institutions, the share of President in positive coverage amounted to 1%, in negative coverage - 2,8%;
CEC’s share in positive coverage was 0,5%, in negative - 0,4%.

Chart 3.2.4 Share of Positive content and Negative content tone in coverage of political subjects, Rustavi 2
Share of positive content tone Share of negative content tone

2.8 23

15.9_

29.5° 28
Government @ President @ Georgian Dream Government @ President @ Georgian Dream
. United National Movement . Free Democrats . United National Movement @ Republican Party . Other

@ Alliance of Patricts @ State for People @ Other

17



Quialitative data

Among other televisions, Rustavi 2 TV is most critical towards the government and Georgian Dream that is also
confirmed by quantitative data. Coverage of the government and the ruling political team is highly negative in tone
(67%) just on Rustavi 2 TV (Kavkasia — 49%; Obiektivi — 44%; Tabula — 21%; Maestro — 24%; Imedi — 22%;
Georgian Public Broadcaster — 20%; GDS — 14%). The TV channel mostly covers a wide spectrum of different
political subjects. As a rule, the stories present the positions of the parties, but there are a number of cases, when
balance is artificial and is inclined towards one of the parties.

Bias/insufficient sources/factual accuracy. The story aired on July 11 “The Gift to the State” (9:33pm) was about
the fact of handing over a newly built concert hall Black Sea Arena by ex-PM Bidzina Ivanishvili’s Cartu Bank to
the state. The story provides one-sided coverage of the issue and mostly focuses on the fact that maintenance of the
GEL 200-million building may place a heavy financial burden on the state. The story provides this opinion as the
general position of promoters, though actually the story involves the position of only one promoter.

The story involves a journalist’s comment: “A modern concern hall has the capacity of 10 000. This large-scale
project arises some questions about how much the maintenance of this facility will cost taxpayers, especially as no
cost analysis has been done in advance.”

Though the question is legitimate, the journalist does not try to substantiate her suppositions about additional
expenses. The same supposition was expressed in the respondents’ comments, among them the former Minister of
Culture. The story does not provide the position of the Ministry of Culture; moreover, the journalist did not even try
to recheck whether the Ministry has a business plan on the development of Black Sea Arena, how the state plans to
manage it — directly or through a private company, how much the maintenance of the concert hall will cost the state
and what is planned in a long-term perspective to ensure its financial sustainability.

The story also provides the position of the other party, involving Cartu Group and the director of the newly built
concert hall, instead of the Ministry of Culture, which would have been a reliable source for achieving a balance.

Balance. On May 18 two stories were dedicated to the so called “cable case” (at 9:08pm and 9:15pm), involving the
arrest of five former Ministry of Defense (MoD) and general staff officials over misspending charges; the case is
associated with the Free Democrats opposition party. Its leader, Irakli Alasania was Defense Minister in that period.
Thilisi Court found five officials from MoD guilty of misspending of 4 GEL 4 million in an alleged sham tender on
laying fiber-optic cable and sentenced them to seven years in prison.

Free Democrats, opposition and some non-governmental organizations condemned the arrest and guilty verdict as
politically motivated. If the first story was more balanced, representing position of opposition, government and
diplomats, in the second one all 7 respondents (2 experts, representatives of 4 political parties and 1 bar association)
voiced their support to the former MoD and general staff officials and expressed accusations against the court and
government.None of the stories provides the position of the court and the prosecutor’s office, not even journalist
voiced their position.

Balance. The July 3 story (at 10pm) is about Maestro’s new management decision to suspend employment contracts
with 32 employees of TV shows — Business Contact and Sakmiani Dila after changes in Maestro ownership and
changes in management. According to the story, the sacked employees plan to apply to court. It also provides
comments made, among others, by opposition parties, who hint at the government’s interests. The story does not
provide the positions of either the government or Georgian Dream.

Balance. In the July 28 footage (at 9:59pm) the United National Movement expresses protest against the ruling of
the Supreme Court of Georgia over the case of Revaz Karelidze, former deputy chairman of the Kobuleti Sakrebulo
(local council). The story provides video comments made by UNM members, Giorgi Tugushi and Giga Bokeria, as
well as Revaz Karelidze’s audio comment. The positions of the prosecutor’s office and the court are not provided.
According to the story, Revaz Karelidze, who was serving a three-year sentence, was sentenced to 11 years in prison
by the Supreme Court. The story says nothing about why the charges against Karelidze were re-qualified, as it does
not provide the positions of the other party.

18



Coverage of public opinion poll/factual accuracy. The June 28 story “Political Ratings” was about the results of the
poll fielded by German-American company GFK for Rustavi 2 TV.

When covering the poll, the TV channel comprehensively named 10 out of 11 compulsory requisites envisaged by
legislation; the remaining one was named partially, as it did not name the company, which fielded the poll.
According to the story aired by GDS TV, GFK commissioned the company BCG to field the poll; its director is the
wife of Levan Tarkhnishvili; the latter is a member of the opposition United National Movement. The fact that
Rustavi 2 did not name in its story the company which fielded the public opinion poll was also mentioned by Zurab
Japaridze, chairman of New Political Center Girchi, who declares mistrust to the survey. The story also provides the
comments made by those representatives of Georgian Dream and other political parties, who declare mistrust to the
survey; it also contains Zurab Japaridze’s allegations related to the activities of GFK in Ukraine. According to the
poll commissioned by Rustavi 2, there is minor difference in ratings of Georgian Dream ((22,4%) and United
National Movement (21,7%), while NDI’s study*® show 5% difference.

The results of the second public opinion poll were released by GHN news agency (April 14; 9:11pm). The news
agency claims that the poll was commissioned by Georgian Dream. It is unclear from the story, how the news
agency obtained this information; it only notes that the poll was allegedly commissioned by Georgian Dream; the
latter denies any links with the poll. Still, the material provides the results of the public opinion poll and stresses that
a 3% margin between Georgian Dream and National Movement coincides with the results of the poll released by the
National Democratic Institute (NDI). According to the law, during a pre-election period a media outlet has to make
sure of survey reliability and only afterwards it can release its results; this provision was violated by Rustavi 2 TV.

3.3 Imedi

About Imedi: Imedi TV company™ was established in 2001 by late billionaire Badri Patarkatsishvili, who
held executive positions at various Russian companies in the 1990s (LogoVAZ, Russian Automobile
Dealers), including at Russian TV-6 channel and the public broadcaster ORTV. In 2008, Badri
Patarkatsishvili ran for president of Georgia.

Imedi TV changed hands after riot police raided it on November 7, 2007. On November 13, 2007, the
channel was transferred to News Corp Europe Inc. with the 100% management right; since August 27,
2009, the TV channel became wholly owned by Georgian Media Production Group, where former
Economy Minister Giorgi Arveladze of the National Movement owned 45% of shares. After the change in
power as a result of the parliamentary elections in 2012, Imedi TV was returned to the Patarkatsishvili
family on the basis of agreement on conceding the share at a symbolic price. According to the TVMR
Georgia, Imedi took second place with annual average rating (AMR) 4,23% and share (SHR) - 22, 39% in
2015.

Quantitative Data

Total coverage. The four-month monitoring of Imedi TV (April 1 — July 31) has revealed that in terms of total
coverage (1 460 stories) the TV channel dedicated the greatest part of its primetime news programs to the
government (41.2%) and Georgian Dream (21.6%). A total share of both of them is 62.8%. As far as other political
parties are concerned, the opposition United National Movement has the largest share — 12.6%, followed by
Republicans (6%), Free Democrats (3.1%) and National Forum (1%). A share of other qualified political subjects is
less than 1% totaling 4.4%; a total share of non-parliamentary opposition is 1.4%.

Out of newly established political parties, the shares of Girchi (1.3%) and State for the People (1.2%) are almost
equal. A share of other new parties is below 1%.
The President’s share in total coverage is 6.2%; CEC — 0.3%.

3 http://www.tabula.ge/ge/story/110317-ndi-archevnebshi-monatsileebi-19-ocneba-enm-14-uari-pasuxze-13
¥ MediaMeter, MDF, Imedi, http://mediameter.ge/en/media-profiles/tv-imedi

19


http://mediameter.ge/en/media-profiles/tv-imedi

Chart 3.3.1. Total coverage of political subjects, Imedi

Government President . Georgian Dream . United National Movement . Free Democrats . Girchi Republican Party
. MNon Parliamentary Opposition . Mational Forum . State for People . Other

Direct/indirect coverage. Direct coverage of the government (45.8%) prevails over indirect coverage (36%); the
same is in case of the Republican Party (direct 6.7% and indirect 5.2%) and Free Democrats (direct 4.2% and
indirect 1.8%). In case of Georgian Dream (indirect 23.1%, direct 20.3%), National Movement (indirect 16.6%,
direct 9.1%) and State for the People (indirect 1.8%, direct 0.7%), indirect coverage prevails over direct coverage;
however, the percentage difference is higher in case of the National Movement.

Other qualified parties are mostly covered directly rather than indirectly. Some data are almost identical.
New Political Center Girchi is mostly covered directly (direct 1.5%, indirect 1.1%) and State for the People —
indirectly (direct 0.7%, indirect 1.8%).

Among Institutions, indirect coverage of the President (8.2%) prevails over direct coverage (4.4%); the same can be
said about CEC — indirect 0.5%, direct 0.2%. The Inter-Agency Commission for Free and Fair Elections, which was
set up in July, was covered only indirectly (0.03%).

Chart 3.3.2 Direct/indirect coverage of political parties, Imedi

50 o
w
45 =
40
=1
35 kil
30
25 o m
20 & o
o
15 =
10 o o ~
= o s o @ o
= R T T L [ T T T R
0 m = 2 I S = = N ~ M= |
Government| President | Georgian United Free Democratic | Republican Girchi National State for |Mon-parliam Other
Dream Mational | Democrats | Movement- Party Forum People entary
Movement United opposition
Georgia

Direct @ Indirect

Tone of content in covering political subjects. The highest neutral tone in total coverage was observed in case of
the non-parliamentary opposition (95%), Free Democrats (94%), Girchi (92%), political parties, whose coverage is
below 1% (92%), Republican Party (89%) and President (89%).

While positive tone (10%) prevailed over negative (9%) for thegovernment, in case of the ruling party Georgian
Dream, it was just the opposite — negative tone (13%) prevailed over positive (10%). Parliamentary opposition - the

20



United National Movement was covered most negatively (29%), while positive coverage was only 1%. Negative
(17%) and positive (18%) coverage of the new established party State for People was almost equal. Republican
Party was covered negatively (9%), while its positive coverage amounted to 2%. National Forum received 8%
negative, and 2% positive coverage. Girchi’s negative and positive coverage was equal and amounted 4%.

Big difference was observed between negative (10%) and positive (1%) tones of coverage of the President. CEC
was covered equally in negative (4%) and positive tone (4 %).

Chart 3.3.3. Coverage of political subjects — tone of content, Imedi

—
@

77

70

10
89
89

S . 2 = g
= 2 < o & ] @ v o~
l'- = . — lN o = T o o weo @ we- © =uw )
Government | President Georgian United Free Girchi Republican |[Non-parliame| MNational State for Other
Dream National Democrats Party ntary Forum People
Movement opposition
. Positive Neutral . Negative

A share of subjects in positive and negative content. The government (56.8%) and Georgian Dream (30%) have the
largest share in Imedi’s positive content totaling 86.8%. They are followed by State for the People (2.9%), UNM
party with 2.6% and Republican Party with 1.9%. A total share of positive content for other subjects, whose
coverage was below 1%, amounted to 5.8%.

The largest share of Imedi’s negative content comes to the government (31.5%) and United National Movement
(30.2%), followed by Georgian Dream (24%) and relatively moderate Republican Party (3,8%).

A share of negative tone (5%) of the President’s coverage prevails over positive tone (0.9%); negative (0.2%) and
positive (0.1%) tones of coverage of CEC are almost identical.

Chart 3.3.4. Share of Positive and Negative content tone in coverage of political subjects, Imedi

Share of positive content tone Share of negative content tone

Government @ Georgian Dream @ United National Movement Government @ President @ Georgian Dream
@ Republican Party @ State for People @ Other @ United National Movement @ Free Democrats @ Republican Party
@ state for People @ Other

21



Qualitative Data

According to statistical data of four-month monitoring, Imedi TV channel allocated 86.8% of its positive content to
the government and the ruling party Georgian Dream, while a share of other political subjects in positive content is
only 13,2% in sum. TV company covered the activities of various political subjects and as a rule, provided positions
of different sides. It also mainly observed ethical standards. However, there were instances when information was
not provided in full thereby raising questions about accuracy, balance and impartiality in reporting.

Accuracy/impartiality. On June 17, Imedi TV covered accusations of the United National Movement of Kala
Capital and a crime boss Kalatoza® transferring 35

338013437465 9070360165500 RTLTE RN LN 000 USD to two persons (Giorgi Gigauri and
AL ‘04(’“’3’ ‘ % ‘ Vladimer Gegeshidze) who were among those
KALA CAPITAL LTD + ©3300) 30GLITAID (30IOMB)) having physically assaulted leaders of the UNM
during the midterm local elections on May 22 in the
$ 10,000 $ 25,000 village of Kortskheli, Zugdidi district. At the news
ﬁ briefing, the UNM declared that the transfer was
carried out via Alfa Bank and presented a document

AJIB®A-BAHK 5,,,1» evidencing the transfer.

‘% As_the m_a'_[erial on this. topic, produced by the
online edition Netgazeti, showed, at the news
R I o ol (@l Driefing the UNM presented a financial scheme
with the crime boss Kalatoza being on the top and
Vice Prime Minister Kakha Kaladze involved. Vice Prime Minister Kakha Kaladze, who heads the election
headquarters of the Georgian Dream, is a founder and partner of Kala Capital.

The Imedi report did not mention Kakha Kaladze as an addressee of UNM’s accusations and entirely omitted the
accusations about this top political official. Nor did the report explain the links between Kala Capital and the Vice
Prime Minister. The material was focused on the denial of accusations. Apart from comments of politicians on the
issue, the report provided a written explanation of Kala Capital as well as a comment of Alfa Bank to a news agency
20/30, according to which the presented documents were forgeries by the UNM.

Accuracy/balance. On 22 May, the program “Imedis Dro” (at 20:01) started with a no comment footage of physical
assault on members of the UNM during the midterm local elections in the village of Kortskheli, Zugdidi district.
Similarly to a presenter of Maestro TV channel, the presenter of Imedi also said that representatives of both sides
sustained injuries, though did not identify any injured supporter of the Georgian Dream or report about any of them
being hospitalized either on the day of incident or thereafter.

The discussion of the topic began with a live link-up from the Central Electoral Commission to convey the position
of the Commission on the violations. It was followed by a live relay of speech of Kakha Kaladze, a leader of
Georgian Dream, speaking about a provocation staged by the UNM in Kortskheli as well as other topics. Kakha
Kaladze spoke about the midterm election for 304 seconds. There was another live relay of news briefing of
Mamuka Mdinaradze from the Georgian Dream office (186 seconds). The position of the UNM was provided after
an hour of the start of the program (at 21:03) in the form of live link-up (Tina Bokuchava speaking for 229 seconds).
Thus, in addition to accuracy the balance was also violated in the coverage.

Balance. On June 30, Imedi TV provided a live coverage of a news briefing of a member of city council from the
UNM, Irakli Abesadze (22:34). According to the presenter, the financial director of city transportation company was
dismissed because of misspending monies, which was revealed by the internal audit. A shot of internal audit

15 «“Kalatoza” nickname for Davit Karseladze, so called “thief in law” (mafia) who was sentenced for the membership of organized crime group
during the previous government. Membership of the community of thieves in law was criminalized in Georgia in 2006.

22



conclusion was provided, but no excerpt from that conclusion was shown, which would either confirm or deny the
UNM'’s accusations. Instead of double checking the information in the document, the report provided comments of
the former financial director of transportation company and the Mayor of Thilisi, both dismissing accusations as
unfounded. The report did not say either that the addressee of the accusations was son-in-law of Guguli Maghradze,
MP from Georgian Dream.

Accuracy/balance. much like Maestro, Marshalpress and PIA, Imedi, on June 25, covered (at 20:15) accusations on
misspending charity contributions by Charity Fund lavnana, which, in turn, was linked to the founder of the fund
Paata Burchuladze and his newly-established political party State for People. In contrast to other media outlets being
monitored, Imedi did not name the source — a tabloid newspaper Prime Time alleging that only 3 million GEL out of
total 9 million charity donations were spent on charity. In the introduction to the report, the publication of one
newspaper was generalized on the entire print press. In particular, the presenter said:

“Press raise questions about the Charity Fund lavnana. According to media reports, Charity Fund lavnana
received 9 million GEL in charity contributions over the years and only 3 million was spent for charity.”

The Prime Time article was used as a backdrop of the report while a confidential source was named as having
provided information on misspending amounts. However, from comments provided in the report audience learned
that in 2012-2015, the Charity Fund received 5 769 406 GEL of which 4 850 343 GEL was spent on charity; the
documentation about the balance between revenues and expenditure was submitted to Tax Service. The report,
however, made no efforts to find out over what period was that 9 million GEL income received, or whether the
Revenue Service revealed any financial violations and if it did, since when.

Balance. On April 1, Imedi reported on an altercation between members of Georgian Dream and Republican Party,
both former members of the Georgian Dream coalition, concerning the law on education (20:05). The material
provided a comment by Eka Beselia from the Georgian Dream though did not provide position of Nodar Ebanoidze,
one of the participant of the

altercation from Republican Party. Neither position of any representative of Republican Party was presented either.

Reporting public opinion poll results. On June 30, Imedi reported results of semi-publicized in-house poll
conducted by the Georgian Dream (at 20:09). When presenting the report, the presenter focused on those two
components which the ruling political team made public. Namely, the presenter said:

“Initially, the Georgian Dream did not want to make results of the in-house poll public; nevertheless,
society learned about two main accents: 1. The number of supporters of the ruling party is twice as many as
those of United National Movement. 2. Almost similar picture is seen in the rating of leaders — Giorgi
Kvirikashvili is in the lead.”

Each shot was accompanied with the text: “In house poll of Georgian Dream. According to data, the ruling team has
35% whilst the UNM - up to 13%.”

In a live link-up of a reporter, the answer was shown to the question: “In your opinion who will better solve existing
problems as Prime Minister?” The answer to this question was presented, both in verbal and written form, as a single
result: 41% supports Giorgi Kvirikashvili, the incumbent Prime Minister.

Another question was also presented in a manipulative way. In particular, while the question was provided in full in
the form of text: “Regardless of your choice, which party, in your opinion, will receive the highest number of seats
in parliament?” the reporter read the question only partially, omitting the first part of it “Regardless of your choice”
which was an essential element for evaluating correctly public attitudes. The answer to this questions was also
provided partially: 65% think that it will be the Georgian Dream.

Covering poll results selectively and not providing exact formulation of questions is misleading, especially when

essential elements which may influence the results such as a margin of error, information about undecided voters, et
cetera are not provided.

23



Out of 11 compulsory indicators to be provided in reports about public opinion poll in pre-election period, Imedi had
only three — the organization that ordered the poll, the organization that conducted the poll and exact formulation of
questions, the latter partially though.

3.4 Maestro

About Maestro TV: Besides the Rustavi 2 TV ownership dispute, a dispute on financial and ownership
issues erupted between Maestro’s co-owners and its management in late 2015 and early 2016.° In February
2016, configuration of shares was modified in favor of one of the owners, Giorgi Gachechiladze, who
became a majority shareholder (55%) after he agreed with two co-owners — Giorgi Ebralidze and Levan
Chikvaidze, to buy their shares, 15% from each.

In February, Giorgi Gachechiladze’s brother, Levan Gachechiladze was appointed as new director of the
TV channel. The latter ran for presidency in 2008. It was reported during the dispute between the TV
channel’s management and owners that the chairman of Imedi TV’s supervisory board tried to buy
Maestro’s shares, but the sides failed to reach an agreement on the price. It was made public in January,
2016 that Imedi TV bought Maestro’s and GDS’s commercial airtime.”” According to TVMR Georgia,
Maestro is on the third place in an annual average rating for the year of 2015 with 1,18% AMR and 6, 27%
share (SHR).

Quantitative Data

Total coverage. The four-month monitoring (April 1 — July 31) has revealed that in terms of total coverage, (1458
stories) the TV channel dedicated a great part of its primetime news programs to the Government (34.4%) and
Georgian Dream (22.5%), which totals about 57%. Among other political parties, United National Movement has
the largest share — 13.2%, followed by Republican Party (5, 1%), Free Democrats (4.2%) and newly established
party State for People (Paata Burchuladze) (2, 3%).

Other qualified subjects fall behind National Forum (1, 8%) and Alliance of Patriots (1%) and their coverage is less
than 1%: Democratic Movement — United Georgia (0.9%), Industry will Save Georgia (0.8%), Conservatives
(0.7%). Except State for People, the share of other newly established parties is low: Girchi (0.8%), New Georgia
(0.6%) and Tamaz Mechiauri — United Georgia (0.5%).

Non-parliamentary opposition received 2, 7% of the total coverage. All of the parties which are united in the
category “Other” received 6, 8% in total.
Among institutions, the President’s share of the total coverage amounts to 6%, CEC’s — 0, 4%.

Chart 3.4.1. Total coverage of political subjects, Maestro

Government President . Georgian Dream . United National Movement . Free Democrats Republican Party . Alliance of Patriots

@ non Parliamentary Opposition @ National Forum @ State for People @ Other

16 MediaMeter, MDF, Maestro. http://mediameter.ge/en/media-profiles/maestro
" MDF, Media Freedom 2015, Media ownership, Chapter 3. http:/mediameter.ge/en/research/media-freedom-2015

24


http://mediameter.ge/en/media-profiles/maestro
http://mediameter.ge/en/media-profiles/maestro
http://mediameter.ge/en/research/media-freedom-2015

Direct and indirect coverage. In terms of both direct and indirect coverage, Maestro TV dedicates most of its
airtime to the Government and Georgian Dream. Herewith, direct coverage of the Government (37, 6%) prevails
over indirect coverage (30,5%), while in case of Georgian Dream indirect coverage (24, 3%) is slightly more than
direct coverage (21%). In case of United National Movement, the difference between indirect (16, 8%) and direct
(10, 3%) coverage is bigger.

Direct coverage prevails over indirect coverage in case of the President (direct 6, 5%, indirect — 5, 2%), Republican
Party (direct - 5.5%, indirect - 4.7%), Free Democrats (direct - 4.9%, indirect - 3.3%), Democratic Movement —
United Georgia (direct - 1.1%, indirect - 0.5%), National Forum (direct - 1.9%, indirect - 1.6%), Industry will Save
Georgia (direct- 0, 8%, indirect 0,7 %) and Conservative Party (direct - 0.9%, indirect - 0.5%).

Out of new political subjects, State for People was covered most intensively. In this case, however, indirect coverage
(2, 8 %) prevailed over direct coverage (1, 9 %). As for other parties, the differences are insignificant or do not exist
at all.

Chart 3.4.2. Direct/indirect coverage of political parties, Maestro

40 =
~
™

35

30.5

[
@
243

20 el )
=
=
15
@
10 =
I . PR R
5 w <+ @ o = [ I
o = o~ o ) o o~ o o
" 0 — = — o
° W= : D B-2:-35cacmel
Governmen| President | Georgian United Free Democratic| Republican | Alliance of Girchi MNational State for | Mon-parlia Other
Dream Mational |Democrats [Movement- Party Patriots Forum People mentary
Movement United opposition
Georgia

Direct @ Indirect

Tone of content in covering political subjects. Neutral tone prevails in covering new political subject Girchi (95 %),
Republican Party (91 %), Non-parliamentary opposition (89 %), the President (88 %), Free Democrats (85 %) and
Alliance of Patriots (84 %) by Maestro TV.

United National Movement was covered most negatively (25%) and this data prevails over its positive share (9%).
Negative tone also prevailed over positive in the following cases: Alliance of Patriots (negative 10%, positive 6%),
Republican Party (negative 6%, positive 3%).

The positive coverage prevails over negative in the following cases: Georgian Dream (positive 18%; negative
15%); the Government (positive 15%; negative 9%); Free Democrats (positive 11%; negative 4%); National Forum
(positive 16%; negative 2%); State for People (positive 24%; negative 5%), Girchi (positive 4%, negative 1%).

As for non-parliamentary opposition, it was mostly covered negatively (7%) rather than positively (4%).

Chart 3.4.3. Coverage of political subjects — tone of content, Maestro

o
=~

67

15
66

88
18
91

82

o~ —
w = o @ ~
o

w
@ o
=S

-
= T T T m ow 2 2« ~ =

w
- &

~ = o 2
.-n l =l r=

I 24

Government| President Georgian United Free Girchi Republican | Alliance of Non National State for Other
Dream Mational | Democrats Party Patriots  [Parliamenta Forum People
Movement ry
Opposition
‘ Positive Neutral ‘ Negative

25



A share of subjects in positive and negative content. The Government (40.7%) and Georgian Dream (31.2%) have
the largest share in Maestro’s positive content, which in sum amounts to 71.9%.

United National Movement’s share in positive content (9, 4 %) significantly falls behind its share in negative
content (28, 3%) and is almost identical to Georgian Dream’s negative share (28, 6%). This is the highest result and
is 2% lower than the Government’s (26, 5%).

The share of the President in positive coverage (2,3%) is lower than negative (3,6%), as well as in case of Republic
Party (Positive - 1,2%, Negative 2,5%). On the contrary, a share of of Free Democrats in positive content (3,5%) is
higher than in negative (1,4%).

The share of positive content (4, 2%) of new party State for People (Paata Burchuladze) is also high. As for negative
content, the party’s share amounts to 0, 9%.

Other parties’ share in positive content is 4, 1%, in negative — 6, 3% in total.

Chart 3.4.4 A Share of Covering Political Subjects in Positive and Negative Content, Maestro

Share of positive content tone Share of negative content tone

41 6.3

28 6

Government President @ Georgian Dream Government President @ Georgian Dream
@ United National Movement @ Free Democrats Republican Party @ United National Movement @ Free Democrats Republican Party
. National Ferum . State for People . New Georgia ‘ Other . Nen Parliamentary Opposition . Industry saves Georgia . Other

Qualitative Data

Maestro’s main news program covers a wide spectrum of political subjects. However, separate cases of factual
accuracy, balance and bias are still met. In some cases, certain materials against the government’s political
opponents with tabloid newspapers used as the source were aired without proper rechecking.

Factual accuracy/bias. On May 22, an incident took place outside a polling station in the village of Kortskheli of
Zugdidi municipality during local by-elections, when several leaders of opposition United National Movement were
beaten by supporters of Georgian Dream'®. The story “Incident in Kortskheli” aired in the evening news program
(20:01) on May 22 starts with the anchor’s introductory remarks, according to which the Interior Ministry launched
investigation into the case; speaking about the incident the anchor notes that members of the UNM party, supporters
and activists of Georgian Dream confronted each other; controversial allegations are made over the incident and the
case has some “victims.” During the story a journalist and a hospital doctor speak about hospitalization of the UNM
representatives only; injured activists from Georgian Dream are not featuring in the case either on May 22 or in the
following days.

*8 Fair Elections, Assessment of the October 8, 2016 pre-election environment (p.5)

26



In addition, the same journalist emphasizes that the situation further fueled up after “UNM leaders and athletes
confronted each other.” Video footage shows that leaders of the opposition party were physically insulted. The story
does not specify how the physical confrontation started. It only provides the comments of the President’s
spokesperson, according to which video footage shows that an organized group and athletes were involved in the
incident. The President’s spokesperson also focuses on the fact of verbal and physical assault on journalists.

The journalist’s comments are also biased as she tries to justify police inaction and notes that “police officers
mobilized on the adjacent area tried to defuse tension. However, due to a small number, they failed to take
preventive measures.” The story does not make it clear how many police officers were present on the ground and
whether they neglected the opposition’s complaints, as the UNM members say in their remarks.

Balance/ Featuring. Two materials prepared by Maestro TV about Paata Burchuladze, leader of a new political
subject State for People, are based on tabloids Marshalpress and Prime Time.

The June 2 story “Burchuladze’s Property” (at 8:14pm) cites Marshalpress news agency as its source. The latter, in
turn, refers to the Facebook status of Bondo Mdzinarishvili, host of Obiektivi TV’s talk show. Although the material
published by Marshalpress has not been researched and rechecked by the news agency, the author of the TV story
claims that Marshalpress counted Paata Burchuladze’s property, while the publication is based on tens of documents
from the public registry. The video footage also highlights the title of the article ran by Marshalpress™.

The TV story offers no rechecked data about how real the facts provided in the Facebook status are, according to
which Burchuladze owns tens of property assets, or what particular documents from public registry were enclosed.
Balance has a formal nature, because the story involves only Paata Burchuladze’s remarks, according to which
neither his identification card, nor his name and surname coincide with real ones. The editorial board did not
recheck either this statement by Burchuladze, or the documents from the public registry indicated in the materials of
Marshalpress, some of which have been uploaded several times. One of the public registry’s documents reflects not
the issue of ownership, but the case of leasing from the Thilisi self-governing unit.

Following the ownership issue, the story develops in a quite different direction and tells about mutual accusations
concerning the links with the National Movement.

The second story aired by Maestro TV on July 25 “lavnanam ra hkmna” (The Lullaby, at 8:10pm), which also
targets Paata Burchuladze, is mostly built on the article ran by newspaper Prime Time. In its turn, the latter refers to
an anonymous source. The story notes that according to unspecified reports, out of GEL 9 million transferred to the
lavnana Charity Foundation set up by Paata Burchuladze, only GEL 3 million was spent on charity. The story also
involves remarks by a representative of the lavnana Foundation and a journalist’s editorial text says the following:

“lavnana confirms that GEL 5 769 406 was donated to the foundation during past year, but only GEL 4 850 343
reached the right addressees.”

The story says nothing about incompliance between the data provided by Prime Time (out of GEL 9 million only
GEL 3 million was spent on charity) and the figures provided by the journalist. Moreover, it does not explain how
the remaining funds were spent. The story does not answer the question asked by the anchor in his introductory
remarks - “Did the donated funds reach their addressees?” - that arouses additional doubts.

Balance/accuracy/bias. On June 14, Maestro TV dedicated two stories in its main news program to the ruling of the
European Court of Human Rights (ECHR) into ex-Prime Minister Vano Merabishvili’s pretrial detention case (at
9:17pm). The first story covered ECHR’s ruling and the second one was about negative aspects of Merabishvili’s
activities in the past. In the introductory remarks of the first story, the anchor focuses not on violation of the article,
where the European court found the Georgian government guilty, but on those two articles, where no violation was
found. In particular, the anchor says in the introductory remarks:

19 Marshalpress, June 1, http://marshalpress.ge/archives/40682

27


http://marshalpress.ge/archives/40682

“In the press-release disseminated by the European court it is written that the pretrial detention of the
former Prime Minister was entirely legal and justified ”.

This assessment is partially correct because while the Strasbourg-based court found no violation in Merabishvili’s
initial pretrial detention in May 2013, it ruled that remanding him in custody four months later lacked reasonable
grounds, thus constituting violation of Article 5 §3 of the Convention. The story provides incomprehensive
information about violation of Article 18 of the European Convention on Human Rights and it only focuses on the
investigation into Merabishvili’s alleged removal from his cell. It says nothing about that part of the ruling, where
the European court noted that Merabishvili’s pretrial detention was “used not only for the purpose of bringing” him
before the relevant legal authorities on “reasonable suspicion” of various offenses, “but was also treated by the
prosecuting authorities as an additional opportunity to obtain leverage” over investigations into various cases,
including the one against ex-President Mikheil Saakashvili.

Although the journalist notes in the first story that the European court did not discuss the criminal charges against
Merabishvili and focused only on the issues of violation of his rights, the second story is fully dedicated to the cases
against Merabishvili. The story is dedicated only to the negative aspects of his activities. When introducing the
second story, the anchor says:

“Some politicians say that if Merabishvili is granted a status of a political prisoner under any government,
the country may appear on the verge of civil confrontation. ”

The story itself does not contain a relevant comment, where respondents talk about the possibility of civil
confrontation. The story, which is fully built on one-sided accusations against Merabishvili and does not provide the
position of the other party, ends with the journalist’s remark according to which now it is up to the government
whether it fulfills ECHR’s ruling and pays compensation to Vano Merabishvili, or challenges this ruling. This
passage is manipulative because ECHR has not discussed either the criminal cases against Merabishvili or the
allegations voiced in the story, and only found violation of his rights with respect to two articles.

Coverage of public opinion poll. Like Rustavi 2 TV, on April 14 Maestro TV also covered the results of public
opinion poll released by GHN news agency (8:17pm), which, according to the news agency, was allegedly
commissioned by Georgian Dream. Although the latter denied any links with the poll, Maestro still covered the
results of the poll without indicating compulsory requisites established by law. The story contained no evidence that
would have confirmed its reality and justified its release.

In addition, “based on its own information” the TV channel unveiled the results of the survey of “another political
party”, which are less convincing than GHN’s poll, as it cites an anonymous party and source. The story provided
information only about political ratings of Georgian Dream, National Movement and Free Democrats and noted that
the results of Georgian Dream and Free Democrats might further improve.

According to the law, during a pre-election period a public opinion poll shall be published by a media outlet “after
double-checking the credibility of the methodology of the public opinion poll and objectivity of its results.” This
provision was violated by Maestro TV.

On June 5 Maestro TV covered the results of another internal public opinion poll allegedly commissioned by
Georgian Dream (8:06pm). GHN was again referred to as a source. The story notes that the poll was conducted
through the method of phone interviewing. According to the election code, a public opinion poll “shall not be
conducted via telephone, mail, and/or internet.”

28



3.5. 60§

About GDS TV: GDS TV was founded in June 2012. Initially, it was named VTV and the channel was
wholly owned by Vladimer Shengelia, technical director of Channel 9 TV. A month later the channel
simultaneously changed its name and owner. Bera Ivanishvili, ex-Prime Minister Bidzina Ivanishvili’s son,
became 100% owner of the TV channel. Initially, GDS owned a specialized (cognitive) broadcasting
license. After license modification in 2015 it obtained the right to produce news and public-political
programs. Following the license modification, the channel launched a talk show 2030, which was initially
hosted by Bidzina Ivanishvili and which aimed, as Ivanishvili put it, to neutralize the propaganda unleashed
by the opposition UNM party and Rustavi 2 TV. Ivanishvili’s family, particularly Bidzina Ivanishvili’s
wife, Ekaterine Khvedelidze had owned 80% of shares in Channel 9 since 2012. Eight months after the
parliamentary elections the channel was closed down. According to TVMR Georgia, an annual average
rating (AMR) of GDS TV for the year of 2015 is 0,55%, while the share (SHR) amounts 2,92%.

Quantitative Data

Total coverage. The four-month monitoring of GDS TV (April 1 — July 31) has revealed that the TV channel
dedicated the greatest part of its primetime news programs (752 stories) to the Government (41.1%) and Georgian
Dream (20.7%). A total share of their coverage is 61.8%.

As for other qualified subjects, United National Movement has the largest share (15.7)%, followed by Republicans
(4.2%), Free Democrats (3.7%) and Democratic Movement — United Georgia (1.2%). Total coverage of other parties
is 5.3%, where coverage of qualified political parties looks as follows: Conservatives — 0.9%; National Forum —
0.7%; Alliance of Patriots — 0.5%; Industry will Save Georgia — 0.4% and Labor Party — 0.3%.

Among newly set up parties, Girchi has 1.4% and State for People — 1%.

The President’s share in total coverage amounted to 4.6%, Central Election Commission (CEC) - 0,7%.

Chart 3.5.1 Total Coverage of Political Subjects, GDS

Government President @) Georgian Dream @ United National Movement @ Free Democrats @ Girchi
Democratic Movement-United Georgia Republican Party @ Non Parliamentary Opposition @ State for People @ Other

Direct/Indirect Coverage. Direct coverage prevails over indirect coverage in case of the Government (direct 42.5%;
indirect 39.5%) and the ruling party (direct 21.7%, indirect 19.2%), though with a slight difference. On the contrary,
in case of the United National Movement indirect coverage (22.5%) is twice more than direct coverage (10.8%). The
situation is identical in case of the President (indirect 5.7%, direct 3.7%) and State for People (indirect 1.5%, direct
0.7%); however, the difference is insignificant.

29



In case of other political subjects, as chart 3.5.2. shows, mostly direct coverage prevails over indirect coverage.

Chart 3.5.2. Direct/Indirect Coverage of Political Parties, GDS

45 =@
o
=

39.5

40
35
30
25

21.7

20
15
10

~

w

5 S S n e o, 2 w 5 @
N e L R m e "

0

— s 2
10.8
— 5

N, = = H S = =S = S S m o= =
Governmen| President | Georgian United Free Democratic | Republican Girchi Mational |Conservati [ State for | Non-parlia Other
Dream MNational |Democrats |Movement- Party Forum ve Party People mentary
Movement United opposition
Georgia

@ nDirect @ Indirect

Tone of content in covering political subjects. New Political Center Girchi and Democratic Movement — United
Georgia were covered most neutrally (100%) by GDS TV. The tone of coverage of other subjects was also mostly
neutral with the exception of the United National Movement, where the highest negative tone (27%) and lowest
positive tone (2%) were observed. In terms of negative coverage, the National Movement was followed by a group
of various parties, whose coverage was below 1%; these parties are followed by non-parliamentary opposition (9%),
Georgian Dream (8%) and the Government (6%).

The highest level of positive tone was observed with respect to the Government (11%) and Georgian Dream (9%).
Newly established State for People and Republicans have identical coverage in negative tone (4%).

The President’s coverage was relatively neutral in tone (positive 1%; negative 3%). Among qualified parties, Free
Democrats party was covered positively (positive -5%, negative - 2%).

The tone of coverage is 100% neutral with respect to Girchi and Democratic Movement — United Georgia. The tone
of coverage is mostly negative in case of the Republican Party (4%; positive 2%); among newly established parties,
coverage of State for People is negative in tone (4%). At the same time, coverage of State for People, like the
President, was highly neutral in tone (96%).

Chart 3.5.3. Coverage of Political Subjects — Tone of Content, GDS

o
@

83

71

- s & o =] o & 3
° o o < S = 5 ] ©
N - = mo l id o ™ i o e =
Government | President Georgian United Free Girchi Democratic | Republican Non State for Other
Dream National Democrats Movement-U Party Parliamentar People
Movement nited Georgia y Opposition

@ rositive Neutral @ Negative

30



A share of subjects in positive and negative content. A share of the Government in positive content is 63.4%;
Georgian Dream — 24.7%; their total share is 88.1%. All other subjects have a share of 11.9% in positive content. As
for negative coverage, the Government’s share is 25.2% and Georgian Dream — 15.9%.

The highest share of negative content comes to the United National Movement (43.5%) that is almost twice more
than the government’s share (25.2%) and three times more compared to Georgian Dream (15.9%); its share in
positive content is 4.5%. Compared to other parties, a share of National Forum in negative content is also high
(6.6%. The latter was not covered positively.

A total share of those qualified and newly established parties, whose share in negative content is less than 1%,
amounts to 3.1% in negative content.

A share of Free Democrats in positive content is 2.8% and in negative content — 0.7%. A share of Republicans in
positive content is 1.2% and in negative - 1.8%.

Among newly established parties, Tamaz Mechiauri — For United Georgia was mostly covered positively in tone
(0.9%).

A share of the President’s coverage in positive content was one of the lowest (0.7%); negative content — 1.5%.

3.5.4 A Share of Political Subjects in Positive and Negative Content — GDS

Share of positive content fone Share of negative content tone

2.4

Government ' Georgian Dream ' United National Movement Government President ' Georgian Dream
@ Free Democrats Republican Party @ Labor Party @ Other ' United National Movement Republican Party
@ nNonParliamentary Opposition @ National Forum CEC
@ other

Qualitative Data

The balance on GDS TV is inclined in favor of the ruling party and the government which is revealed by following
statistical data - the total sum of a share of the government and the ruling party in positive content amounts 88,1%,
while all other political subjects have 11, 9% share in positive content, respectively. Coverage of the government
and/or activities linked to the companies owned by Bidzina lvanishvili in the news programs of TV Company
appears without background information and alternative opinion. Breaching standards regarding factual accuracy
and covering public opinion polls is also revealed.

31



Accuracy of Facts/ Biased Coverage. The incident that took place on May 22, 2016 in the Village Kortskheli
(Zugdidi Municipality) during the Midterm Local Elections, when the leaders of the United National Movement
were physically abused, GDS TV covered on May 23, in the News Show “20:30” (on the 20:38 minute mark)®. The
coverage notes, that “out of 45 polling stations, this was the sole incident, reported during the Midterm
Parliamentary Elections”

The coverage presents the incidents in the contexts of mutual responsibility: the two representatives of the
opposition (United National Movement and Free Democrats) focus on the responsibilities of the Government, while
the representatives of the ruling party — speak of the responsibilities of the UNM, which is being accused of
provoking the violence. The Minister for Sports and Youth, Mr. Tariel Khechikashvili, as well as the member of the
Georgian Dream, Mr. Leri Khabelovi, in their comments rejected the idea that sportsmen participated in the
incident. Despite the fact that the videos air clearly shows the sportsmen?, the journalist fails to point out the factual
discrepancy between the actual video documentation, and the comments made by the ruling team.

Towards the end of the coverage, it is pointed out, that out of 9 electoral districts, 7 was won by the Georgian Dream
and 2 by the UNM representatives. The coverage in question fails to point out, that one of the districts were the
National Movement had won is Kortskheli, where the incident took place.

Biased Coverage/Balance. On June 08, GDS covered floods that took place 1 year prior, on June 13 in the Vere
Gorge in Thilisi (on the 20:59 mark). The coverage mostly was dedicated to the rehabilitation infrastructural works
of the Thilisi Municipality and the assistance to the affected population. The journalist, based on the majority of the
flooding victims, declares that “according to the majority of the June 13 flooding victims, they have already received
compensation and housing space”. The statement is followed by Vake Gamgebeli (governor) comment, who notes
that the majority of the victims have been satisfied and only several individuals remain out there that still dispute
property and the categories assigned to them. Not only has the journalist failed to provide statistics on how many
victims had been satisfied, but the coverage also fails to represent those individuals, who dispute the actions of the
government with regard to their financial and material compensations. Only 2 victims were recorded, who recount
development of events that took place 1 year ago. The coverage also fails to present comments of those NGOs, that
monitored the process (Article 42) and advocated the rights of the flooding victims (Georgian Young Lawyers
Association).

The second part of the coverage focuses on already carried out and the future recreational projects.

Biased Coverage/Balance. GDS covers the projects funded by the Georgian Co-Investing Fund. The Fund is
established by Mr. Bidzina Ivanishvili, former Prime-Minister of Georgia.

For example, on May 25 (20:32 mark) the news service of the GDS TV prepared as a first story to run a list of
projects funded by the Fund. “A new investment for the merger of the high class Marriot hotels, the three of which
are under construction and will be merged under the brand “Autograph Collection”. These includes the hotel
financed by the Co-Investment Fund on Freedom Square, in Sololaki and in Shekvetili. The total sum of the project
equals to $ 265 Million.” This is how the mnews anchor presented the story.

The coverage features comments of the Prime Minister of Georgia, the representative of the Marriot, the
representative of the Advisory Board of the Co-Investment Fund and the Mayor of Thilisi. Their evaluation of the
project is overly positive. The Mayor of Thilisi not only highlights the positives, but also adds that “these are the
projects, that only have positive sides to them”.

The coverage fails to mention civil protests, which is addressed towards the construction of one of the components
of the projects — “Panorama Tbilisi” to be built on the Sololaki Heights. The construction has been the reason for
numerous public demonstrations of environmental activists.

% On Weekend, the 20:30 does not air.
2L E g. Mr. Vladimer Gegeshidze- Greco-Roman Style wrestler. Mr. Koba Tkheshelashvili - a member of the Georgian National Team, also a
founder of the Georgian Federation for Mixed Martial Arts and others.

32



Balance/Accuracy of the Facts/Coverage of Cases Related to the Previous Government . GDS TV broadcasted
752 stories, out of which 54 were dedicated to high level officials of the previous government and the criminal
charges brought against them. Only in July, 21 news shows covered 17 stories on previous government. The existing
practice shows that, frequently the position of the defendant party is not represented or in some cases the absence of
the respondent party is explained away by their refusal to comment on the story.

For example:

April 26 announcement of the show and the subsequent coverage “the demand of Tsindeliani” (20:38 minute
mark) was dedicated to the so called 2008 March 27 prison upheaval in the #5 Ortachala Penitentiary
Establishment: prisoner disobedience of the authorities results in the death of 7 inmates. After 10 years, the former
prisoner, Mr. Levan Tsindeliani demands the events to be reinvestigated. Mr. Tsindeliani declares, that Mr. Bacho
Akhalaia, Megis Kardava and other high level officials pressured him and demanded he confess in masterminding
the prison upheaval. He believes that the allegations brought forward to the accused in the case are too soft and is
inadequate with the gravity of the crime committed.

The coverage brings minor quote from the words of Mr. Mikhail Saakashvili, where he can be heard saying, that he
will not tolerate “the prison management by the thieves-in-law”. The coverage does not demonstrate exactly what
role of the thieves-in-law in meant by the then President Saakashvili with regard to the prison upheaval in question,
and it also does not say what were the initial findings of the investigation on the case. The coverage only offers the
version of one contesting party and it is noted, that both the lawyers of Bacho Akhalaia and the Prosecutor’s office
declined to comment on the case.

On June 25, 20:51 GDS TV covered testimony of the former Defense Minister, Irakli Okruashvili against the
former President of Georgia, Mikhail Saakashvili; the coverage shows a question, asked by the attorney representing
a party to the witness. Mr. Okruashvili did not respond to the question, however the journalist has recorded a
comment of the Prosecutor of the case. The comment of Saakashvili lawyer, despite the fact that the lawyer was
present at the hearing, was not aired at all.

Standard for Airing Public Opinion Survey. On July 29, GDS TV covered the results of the US National
Democratic Institute (NDI) public opinion survey. In presenting the survey results, the news anchor focused on the
distrust towards the instrument. Also, the announcement was selective in the survey results. Namely, the anchor
noted that, “the majority of the surveyed plans to vote for the Georgian Dream again, while the majority of the
surveyed will never vote for the United National Movement”. By announcing results of two, separate questions in
one single sentence, the anchor highlighted the supremacy of the Georgian Dream and discontent with the UNM.
Additionally, on the question of “Which party would you never vote for?” — 21% indicated the UNM, while 19% -
the GD. It must also be noted, that standard deviation of the research was +/- 2,1%.

On June 28, (20:44) GDS aired a coverage titled “Who did Rustavi 2 contract to conduct research?!” The research
in question was conducted by German-American organization GFK. The coverage illustrated responses to only one
question out of the research: “If you are participating in the October 8 elections, which political party would you
vote for?” and the video shows answers, according to which “the Georgian Dream” is favored by 22,4% of the
surveyed, while the National Movement by 21,7%. The answer to the question is followed by “party ratings”,
according to which the “Georgian Dream” has 30,5%, while the National Movement — 28,2%. However, the
coverage does not specify to which question did these answers belong to.

Furthermore, the coverage only speaks about the problematic issues related to brand name of GFK. As the journalist
has put it, the current “research has made analytics question it”.

The research methodology, dates, and deviation margins are not listed at all.

33



3.0. Tabula

About Tabula: Tabula TV began broadcasting in January 2013 after it purchased television frequency in
2012 and obtained a private broadcasting license. The TV channel was founded in 2010 by Civil
Development Fund, as noted on the organization’s website, with financial support of rightist businessmen
with libertarian visions. The TV channel was created on the basis of Tabula magazine, which has not been
issued since 2014. According to TVMR Georgia, an annual average rating (AMR) of Tabula TV was
0,20%, while the share (SHR) amounted 1,08%.

Quantitative Data

Total coverage: The four-month monitoring (April 1 — July 31) of Tabula TV (774 stories) has revealed that the TV
channel dedicated almost equal part of its primetime news programs to the Government (27.7%) and Georgian
Dream (27.4%) totaling 55.1%. Georgian Dream is followed by qualified political subjects: National Movement —
18.4%; Free Democrats — 5.8%; Republican Party — 5.4% and National Forum — 1.3%.

New party State for People and non-parliamentary opposition have a share of 1.1% each. A total share of subjects,
whose coverage is below 1%, amounts to 3.5% and looks as follows: Industry will Save Georgia — 0.6%;
Democratic Movement — United Georgia — 0.5%; Conservatives — 0.4%; Tamaz Mechiauri — United Georgia —
0.4%; New Georgia — 0.3%; Labor Party — 0.3%; Alliance of Patriots — 0.2%; independent lawmakers — 0.6%.
Among institutions, a share of the President in total coverage is 6.8%, CEC - 0.2%.

Chart 3.6.1 Total Coverage of Political Subjects, Tabula

—"27.4

Government President . Georgian Dream . United Naticnal Movement . Free Democrats . Girchi Republican Party
@ national Forum @ State for People @ Non Parliamentary Opposition @ Other

Direct/Indirect Coverage. According to the results of four months, indirect coverage prevails over direct coverage in
case of the following subjects: Government (indirect 36.1%, direct 22.3%); Georgian Dream (indirect 29.6%, direct
25.7%) and President (indirect 8.3%, direct 5.9%).

In case of other subjects, direct coverage prevails over indirect coverage and the difference is significant in case of
National Movement (direct 20.4%, indirect 14.6%) and Free Democrats (direct 7.5%, indirect 2.8%). The same
picture has been revealed in respect of the Republican Party, where direct coverage (6.3%) prevails over indirect
coverage (4.1%).

34



Chart 3.6.2 Direct/Indirect Coverage of Political Parties, Tabula

40

36.1

35

30

25.7

25

22.3

]

o

&
=
[=]
3]

20
15

10

]
@ =]
5 %]
0

Government President

=
-
—
2z ]
~ a <
- %3]
@
1 - ~
& i = ™
. Ll @ — -] - ] — « ]

S S S =

United Free Republican Girchi National State for |Non-parliame Other
National Democrats Party Forum People ntary

Movement opposition

| EN

Georgian
Dream

Direct @ Indirect

Tone of content in covering political subjects. Coverage of Georgian Dream (negative 21%, positive 5%) and
Government (negative 20%, positive 6%) was most negative in tone, followed by National Movement (negative
13%, positive 5%).

In terms of total coverage, newly established State for People party was covered most positively in tone (positive
19%, negative 3%), followed by Free Democrats (positive 10%, neutral - 90%). Coverage of National Forum
(100%) and non-parliamentary opposition (95%; negative 5%) was highly neutral in tone. The tone of coverage of
Republican Party is also highly neutral (94%); its negative coverage is 4% and positive — 2%. Girchi was mainly
covered neutrally (93%), its positive coverage amounts 4% and negative coverage - 3%.

Negative tone (8%) of the President’s coverage prevails over positive tone (2%). In case of CEC, it was covered in
positive tone - 18% and in neutral - 82%. Negative coverage of CEC was not observed.

Chart 3.6.3. Coverage of Political Subjects — Tone of Content, Tabula

-
~ =

=]
3]

82

20
21
a0
94

™
=

b o g
a W : s, B oo,
iy - M ey = w — Ll ™
Government | President Georgian United Free Girchi Republican Non National State for Other
Dream National Democrats Party Parliamentar Forum People
Movement y Opposition
@ Fositive Neutral @ Negative

A share of subjects in positive and negative content. The Government (30.6%) and Georgian Dream (25.2%)
received the highest share in Tabula’s positive content. Simultaneously, a share of these subjects in negative content
is also highest (Georgian Dream 39%, Government 38.1%). A share of National Movement in negative content
(15.9%) is slightly less than in a positive content (18.9%). A share of Free Democrats in positive content was 12%,
while the negative coverage was not observed at all. In terms of positive coverage Free Democrats are followed by
State for People - 4,2 %, whose coverage in negative tone amounted 0,2%.

A share of Republican Party in positive content (2.3%) prevails over negative (1.6%). A share of Girchi in positive

content amounted 1.2%, in negative — 0.3%. A share of other parties, whose coverage is below 1%, amounts to 3%
in positive content and 1.6% - in negative content.

35



A share of the President’s coverage in negative content (3.8%) exceeds a share in positive content (2.6%); CEC’s
share in positive coverage is 0.9%.

Chart 3.6.4 A Share of Covering Political Subjects in Positive and Negative Content — Tabula

Share of positive content tone Share of negative content tone

18.9~

252
Government President . Georgian Dream Government President . Georgian Dream
@ United National Movement @) Free Democrats @ Girchi @ United National Movement Republican Party @ Other

Republican Party @ State for People @ Other

Qualitative Data

Tabula TV mainly covers developments through observance of ethical standards and political pluralism. However,
there are some cases when the balance of coverage of political subjects has been violated.

Balance/Bias. On April 29 (at 7:03pm) Focus news program aired a story “A part of Botanical Garden owned by
Ivanishvili.” Some representatives of civil society organizations (Sulkhan Saladze, GYLA coordinator; Nata
Peradze, founder of Guerrilla Gardening) speak about a non-transparent auction, which was announced by the
Thilisi City Hall on privatization of a plot belonging to the Botanical Garden; they also accuse former Prime
Minister Bidzina lvanishvili of some activities planned in the Botanical Garden as well as implementation of the
Panorama Thilisi project.

The story also involves comments by two members of the opposition United National Movement, Irakli Abesadze
and Nika Melia, who say that the Thilisi City Hall issued an illegal permit on building a hotel in the Botanical
Garden. The opposition members threaten with holding protest rallies and unleash accusations against Bidzina
Ivanishvili.

The story does not provide any comments by Bidzina Ivanishvili or any representative of the Thilisi City Hall, other
opposition parties, or the company owning the land. So, the story does not provide the attitude of the other party and
therefore it is biased.

Factual accuracy/incomplete information. The May 11 story (at 7:11pm) “Amendments to Electoral System” is
dedicated to the draft law on making amendments to the election code, which was submitted to the Parliament by
GD lawmaker Giga Bukia from Conservative Party.

A journalist says that “the opposition slammed the draft law initiated by the ruling majority as obscure.” The same
journalist claims that “the opposition has also submitted its own bill on amendments to the election code, which
envisages replacing majoritarian component of the electoral system with regional-proportional system already in
2016.”

The story provides only the position of National Movement (four respondents from this opposition party), while the
position of other opposition parties (parliamentary or non-parliamentary), including an inter-faction group, which
works on the election code, has not been provided. It is not specified, which particular opposition party is referred
to above. It should be noted that besides National Movement, other opposition parties also have their own initiatives

36



on electoral amendments (for example, Girchi, which held a presentation on April 1, 2016). So, the issue has been
discussed only from the perspective of one opposition party.

Balance. On May 20, (19:12) Tabula dedicated a story to a topic “Paralympians Challenge the Results of Elections.”
According to the story, Paralympians do not agree with the results of elections held at the Paralympic Committee on
May 19. A journalist claims that the election “was held under pressure from the ruling party and therefore it is not
legitimate.”

The story provides comments by Giorgi Tsasidze (former head of the Paralympic Committee), who directly accuses
Minister of Sport and Youth Affairs, Tariel Khechikashvili of “personal involvement in unrests.” The story also
involves comments by Temur Arabidze (Paralympian), who makes similar remarks and speaks of government’s
pressure.

The journalist provides the comments of the above mentioned persons as the position of the Paralympic Committee,
whereas the position of those persons, who backed dismissal of Giorgi Tsasidze is not provided in the story. Neither
did the journalist seek the comments from the Minister of Sport and Youth Affairs and Georgian Dream. So, the
story is not balanced.

Coverage of public opinion poll/factual accuracy. On June 28 (at 19:01pm) Tabula TV covered a public opinion
poll, which was commissioned by Rustavi 2 TV and fielded by German-American company GFK. Two stories were
dedicated to the issue. The first story is about the results of public opinion poll, involving information about some
questions of the survey. The story provides no information about how many respondents refused to answer, as well
as about percentage of undecided respondents; information about the methodology is provided only partially.
Mandatory requirements for covering public opinion poll are provided incomprehensibly that represents violation of
regulation.

The second story “Assessments about the Poll” provides assessments made by a wide spectrum of political subjects
from both the ruling party and parliamentary and non-parliamentary opposition. Although the remarks about
reliability of the company GFK were made that day (in connection with phone interviews conducted in Ukraine,
particularly in Crimea), the story did not cover either this information, or the background information about the
company.

3.1 kavkasia

About Kavkasia. Kavkasia TV was established in 1994. Initially, the channel covered only Thilisi and
nearby areas, but after the switchover to digital broadcasting, the TV channel, starting from 1 February
2016, expanded its broadcast range to include Batumi, Zugdidi, Telavi, Kutaisi and Poti too. Initial co-
founders of the channel were: Davit Akubardia (90%), Geno Khrikadze (7%) and Davit Gergedava (3%).
At present, the 100% of the channel is owned by its director and journalist Nino Jangirashvili. According to
TVMR Georgia, an annual average rating (AMR) of Kavkasia TV for the year of 2015 was 0,20%, while
the share (SHR) amounted 1, 04%.

Quantitative Data

Total coverage. The four-month monitoring of Kavkasia TV (April 1 — July 31) has revealed that the TV channel
dedicated the greatest part of its primetime news programs (total number of covered stories 1334) to the
Government (35%) and Georgian Dream (21%). A total share of their coverage is 56%.

As for other qualified subjects, United National Movement has the largest share — 15.1%, followed by Republicans
(4%) and Free Democrats (3.4%). The share of Democratic Movement — United Georgia (1.6%) and National Forum
(1.2%) is relatively low; coverage of other qualified subjects is less than 1%: Labor Party - 0.7%; Industry will Save
Georgia — 0.6%; Alliance of Patriots of Georgia — 0.5%; Conservatives — 0.5%; Christian-Conservative Party —
0.02%.

37



The non-parliamentary opposition received only 3.2%. Among newly established parties, State for People was
covered more intensively (1.5%). The share of other parties is relatively low: Girchi — 1%, Tamaz Mechiauri for
United Georgia — 0.4% and New Georgia — 0.1%.

The President’s share in total coverage amounted to 8.5%, Central Election Commission (CEC) - 0, 3%.

Chart 3.7.1 Total Coverage of Political Subjects, Kavkasia

21

Government @ President @ Georgian Dream @ United National Movement @ Free Democrats @ Girchi
Democratic Movement-United Georgia @ Republican Party @ Non Parliamentary Opposition @ National Forum @ State for People @ Other

Direct and indirect coverage. According to the four-month data, Kavkasia TV dedicated most of its airtime to both
direct and indirect coverage of the Government (direct — 30.6%; indirect — 40.7%) and Georgian Dream coalition
(direct — 19.4%; indirect — 22.9%). In the both cases indirect coverage prevails over direct coverage. In case of the
President, direct coverage falls behind indirect coverage (direct 7.9%; indirect 9.1%).

As the chart below shows, in all other cases direct coverage prevails over indirect coverage or the results are almost
identical.

Chart 3.7.2 Direct/Indirect Coverage of Political Parties, Kavkasia
45

40.7

40
35

30.6

30
25
20 -
<
15 -

10 o

-

g o
5
0

19.4
I— 5

v
o
—
o - <
{ [7:] -] 3] w
< w0 o ] ) H
o 2 > 2
- ol < o ™ . = @ = i kil o L]
i — b, — = - —
| | - -

Government | President Georgian United Free Democratic | Republican Girchi National State for |MNon-parliam Other
Dream Mational | Democrats | Movement- Party Forum People entary
Movement United opposition
Georgia

Direct @ Indirect

Tone of content in covering political subjects. New Political Center Girchi was covered most neutrally (98%)
(negative coverage — 0%) by Kavkasia TV. The tone of coverage was also highly neutral with respect to Democratic

Movement — United Georgia and National Forum (96%); a share of positive coverage of the both political subjects
was 0%.

In covering political parties, the highest level of positive tone was observed with respect to Free Democrats (13%;

negative — 4%), followed by the Government (11%). In case of this latter, a share of negative content was high
(21%).

38



Georgian Dream (negative -28 %, Positive 3 %) and the Government (negative -21 %, Positive 11 %) received
highest negative content. These subjects are followed by United National Movement (negative 15%, positive 4%),
State for People (negative 9%, positive 5%) and Republican Party (negative 8%, positive 2%0. As for the non-
parliamentary opposition, their coverage on Kavkasia TV was more positive (4%) in tone than negative (2%).

Chart 3.7.3. Coverage of Political Subjects — Tone of Content, Kavkasia

=
o

69

-
@

88

o
2 - S 3 -
* o - @ P
= < N - ™~ o = o~ - - 0 o N 2
Presid Georgi United Free Girchi Democratic | Republican Non National State for Other
Dream National | Democrats IMovement-Uni Party Perliamentary|  Forum People
Movement ted Georgia Opposition

@ Positive Neutral @ Negative

A share of subjects in positive and negative content. In terms of both positive and negative content, Kavkasia TV
dedicated most of its airtime to the Government (positive 63.6%, negative 42.1%) and Georgian Dream (positive
9.5%, negative 33%). In case of Georgian Dream, a share of negative content significantly prevails over a share of
positive content. In case of the United National Movement, a share of negative content (13%) prevails over positive
content (9.1%) and in case of Free Democrats a share of positive content (6.9%) is much higher than a share of
negative content (0.8%).

A share of the Republican Party’s coverage is almost identical in positive (1.3%) and negative (1.8%) tones, as well
as a share of the President’s coverage (positive and negative 5.1%).

Chart. 3.7.4. A Share of Political Subjects in Positive and Negative Content — Kavkasia

Share of positive content tone Share of negative content tone

@ Government @ President @ Georgian Dream @ covernment @ President @ Georgian Dream
@ United National Movement @ Free Democrats @ Republican Party @ United National Movement @ Republican Party @ Other
@ nNon Parliamentary Opposition @ State for People @ Other

39



Qualitative Data

As quantitative data shows, the Kavkasia TV is the second to Rustavi 2 by its critical coverage of the government
and the Georgian Dream (48%). The TV channel mainly adheres to the principle of balanced coverage and ethical
norms of journalism. There are technical problems often observed in news reports such as, for example, absence of
captions sometimes making it difficult to fully understand reported events. Moreover, Kavkasia TV covers a great
amount of stories in voice-over to sound on tape format which might be attributed to the lack of human and
technical resources, though this format complicates the observance of balance.

Improper balance. On 17 May (at 20:40), the TV channel produced one report and two voice-overs to sound on
tape. The report covered the Day of Family Purity and Respect to Parents which was established by the Patriarch of
Georgian Orthodox Church in 2014 to counterpoise the International Day against Homophobia and Transphobia,
and the march organized to mark that day. The first section of the report was dedicated to the Day of Family Purity
whilst another section covered the LGBT protest in front of the Interior Ministry, deprived of opportunity to mark 17
May for the second consecutive year, and the arrest of activists who were detained because of making inscriptions
on the Patriarchate building. Although overall the report showed depth, there was a certain imbalance between the
first section (the march of clergy and politicians) and the second section (LGBT protest). The first section contained
six soundbites of participants of the march whilst the second section contained only two soundbites of LGBT rights
defenders. Moreover, among the soundbites of the first section there were soundbites of only two members of
Democratic Movement for United Georgia, Giorgi Akhvlediani and Dimitri Lortkipanidze, who spoke about the
purity of family. For a properly balanced coverage, it would be desirable to also provide opinions of those
politicians who do not agree to the idea of establishing an alternative to the International Day against Homophobia
and Transphobia and in contrast to the above named politicians, are not distinguished for their homophobic attitudes.

Balance. On 11 July (at 21:38), a voice-over to sound on tape story on problems of universal health insurance
program was aired in news program of Kavkasia TV channel. The material contained a comment of UNM member,
Zurab Chiaberashvili, alleging that the program came to face a problem of funding from the budget; he also alleged
that a decree of the Health Care Minister restricted the participation of clinics in the program. The material lacked a
position of the Health care Ministry.

Balance. On 15 June (at 20:49), the news program covered the fact of testimony given by the former defense and
interior minister Irakli Okruashvili to the prosecution against the former President Mikheil Saakashvili and former
interior minister Vano Merabishvili on the case of physical assault of businessman Valeri Gelashvili. The material
contained only Irakli Okruashvili’s comment whereas positions of lawyers of Mikheil Saakashvili and Vano
Merabishvili were not provided.

Improper balance. On 17 May (at 20:31), the news program covered the speech of Thilisi Mayor Davit Narmania to
the City Council. The report contained 11 soundbites (some of them from the sitting of City Council and others
recorded as comments) in which accusations were voiced against the Mayor. Soundbites of Thilisi Mayor and a
representative of the majority in City Council were taken from the City Council sitting. It did not provide comments,
recorded separately, of defenders of the Mayor’s positions.

Reporting public opinion poll results. On 14 May (at 20:48), Kavkasia (like Rustavi 2 and Maestro TV companies)
covered the poll results, which were made public by the news agency GHN asserting that it was commissioned by
the Georgian Dream.

Although Georgian Dream denied the authenticity of the poll, the results of the poll were presented as authentic.
Moreover, apart from the organization that commissioned the poll, the report did not provide any other data

compulsory for reporting public opinion polls in pre-election period.

On 30 June (at 20:40), Kavkasia TV channel also covered the results of Georgian Dream’s in-house opinion poll. It
is worth noting that in contrast to other TV channels (for example, Imedi, Maestro, etc.), the presenter as well as the

40



reported focused on the criticism caused by selective publicizing of results of only two political subjects (Georgian
Dream and UNM). In contrast to other TV channels, Kavkasia, based on the source of the poll, also reported the
period of time when the poll was conducted, the amount of respondents, the method and the margin of error.
However, it did not provide exact formulation of questions, thereby misleading the audience. For example, similarly
to Imedi TV channel, Kavkasia also said that 65% of respondents believed the Georgian Dream would win the
elections; however, this 65% was the result of answers to the question: “Regardless of your choice, which party, in
your opinion, will receive the highest number of seats in parliament?”

With regard to opinion poll results, Kavkasia TV provided comments of a wide spectrum of political parties
(Georgian Dream, Free Democrats, UNM, Democratic Movement for United Georgia, State for People, Labor
Party).

3.8. Obiektivi

About Obiektivi TV: Media Union Obiektivi was founded in August 2010. Secretary General of Alliance
of Patriots of Georgia (APG), Irma Inashvili was co-founder of the TV channel. Since 2014 she has not
been involved in the channel’s management. Several anchors of Obiektivi (Bondo Mdzinarashvili,
Vakhtang Begiashvili) are nominated by Allliance of Patriots as a candidates for the 2016 parliamentary
elections. According to various surveys, Obiektivi carries out an anti-western, Turkophobic and
homophobic editorial policy. Discriminatory editorial policy of the Obiectivi talk-shows were mentioned in
the fifth monitoring cycle report? of the European Commission Against Racism and Intolerance (ECRI),
which recommended the Georgian authorities “to review their contracts with media outlets and cancel or
not renew them in cases where media are known to engage in racist or homo-/transphobic hate speech.”
The TV channel launched its pre-election news programs in May 16, 2016. Media Union Obiektivi was not
included in TVMR Georgia TV ratings in 2015.* According to the financial declarations published on the
website of the Georgian National Communications Commision (GNCC) for the 2016 (January 1 -June 30),
among 8 TV Companies® which are in lead on media market in terms of revenues, Media Union Obiektivi
is the only TV company with highest donation share (31 %).

Quantitative Data

Total coverage. Obiektivi TV became a subject of monitoring after the channel started to produce news programs on
May 16. Thus, the below data (960 stories) reflect the results of two months (June 1 — July 31).

Like other TV channels, Obiektivi dedicated the greatest part of its primetime news programs to the Government
(35.7%) and Georgian Dream (15.8%). Unlike other TV channels, in this case Georgian Dream is followed by
Alliance of Patriots (10.2%); United National Movement falls behind with a small difference (9.8%).

A share of non-parliamentary opposition is 3.8%; a share of those parties, whose coverage is below 1% - 3.4%. The
results look as follows: Republican Party — 2.3%; Free Democrats — 2.1%; Democratic Movement — For United
Georgia - 1.8%; Labor Party — 1.9%; National Forum — 1%.

Compared to other TV companies, among newly set up parties, New Georgia has the highest share — 1.6%, followed
by Tamaz Mechiauri — United Georgia — 1.5%; State for People — 1.3% and Girchi — 0.3%.

The President’s share in total coverage is 5.7%; Central Election Commission (CEC) — 2.1%.

2 http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/ecri/Country-by-country/Georgia/ GEO-CbC-V-2016-002-ENG.pdf

2 hitp://www.tvmr.ge/en#len/news/44/

2+ A share of financial income of 8 TV companies in media market for January 1 - June 30, 2016 : Rustavi 2 (46%), Imedi (25%), Maestro (8 %),
Georgia’s Media Network (7,5%), GDS (2,3%), Obiektivi (2 %), Iberia (1,9%) TV Pirveli (1%)

41


http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/ecri/Country-by-country/Georgia/GEO-CbC-V-2016-002-ENG.pdf
http://www.tvmr.ge/en#!en/news/44/

Chart 3.8. 1 Total Coverage of Political Subjects, Obiektivi (June 1 — July 31, 2016)

3.4

— 538

Government @ President . Georgian Dream . United National Movement . Free Democrats Democratic Movement-United Georgia
@ Republican Party @ Labor Party @ Alliance of Patriots @@ National Forum @@ State for People @) Tamaz Mechiauri - For United Georgia
. New Georgia . Non Parliamentary Oppaosition CEC . Other

Direct/Indirect Coverage. Obiektivi covered most intensively the Government (25.5%), Alliance of Patriots (15.8%)
and Georgian Dream (15.1%). Herewith, the greatest difference between direct (15.8%) and indirect (6.3%)
coverage was observed in case of Alliance of Patriots. In case of the Government, indirect coverage (42.8%)
significantly prevailed over direct coverage (25.5%).

Indirect coverage prevails over direct coverage in case of the following subjects: Georgian Dream (indirect 16.4%,
direct 15.1%), National Movement (indirect 11%, direct 8%), President (indirect 6.4%, direct 4.7%).

In case of other political subjects, the direct coverage slightly prevails over indirect coverage. The only exception is
CEC, where indirect coverage slightly prevails over direct coverage.

Chart 3.8.2. Direct/Indirect Coverage of Political Parties, Obiektivi (June 1 — July 31, 2016)

45
40
35
30 ,,

25 &

428

15.8

2.9
3
5.5
]
2.3
34
2.3

2
2

1.4
112

Free

Democrats
Party I1 o
29
1.3
Patriots
| TE
1.4
0.6
1.2
03
1.7

Georgian
Dream
United

National
Movement
ted Georgia JJ1
Republican
Labor Party
Alliance of
National
Forum
Georgia
State for
People 1
Tamaz |18
Mechiauri -
For United... |1‘2
CEC
Other

Democratic
Movement-Uni

= =
1] 1=
] )
E E
= c
£ £
] <
=4 >
L=} =]
@ o]

Industry saves

New Georgia
Non-parliamen
tary opposition

Direct @ Indirect

Tone of content in covering political subjects. Coverage of the following political subjects was most neutral in
tone: National Forum (98%); Labor Party (97%); new parties Tamaz Mechiauri — United Georgia (97%) and State
for People (92%), as well as Free Democrats (93%); CEC (91%); Alliance of Patriots (90%) and New Georgia
(90%).

The tone of content was most negative with respect to National Movement (30%), Georgian Dream (23%),

Republican Party (22%), Government (21%) and President (10%). In addition, the Republican Party has zero
positive coverage.

42



Out of total coverage, the tone of content was most positive with respect to the non-parliamentary opposition (13%),
Alliance of Patriots (8%), Free Democrats (7%), Government (6%) and political subjects with coverage below 1%
(6%).

Chart 3.8.3. Coverage of Political Subjects — Tone of Content, Obiektivi (June 1 — July 31, 2016)

™
[

21
88
73
68
93
78
a7
a0
91
8
92
7
20
87

3
2
5
3
3
1
9
6
7

6
2

1o

i 4
|___FE]

United | 2

National

Movement I 20
7

i 22
e
2
13
8
9

Non

Parliamentar

y Opposition
CEC

Government
President
Georgian
Dream
Free
Democrats
Republican
Party
Labor Party
Alliance of
Patriots
National
Forum
State for
People
Tamaz
Mechiauri
For United...
New Georgia
Other

@ Fositive Neutral @ Megative

A share of subjects in positive and negative content. The Government (43.7%) and Alliance of Patriots (17%) have
the highest share in Obiektivi’s positive coverage. The Government’s share in negative content is slightly higher
(45.8%) and the share of Alliance of Patriots is much lower (1.4%).

Georgian Dream’s share in positive content (11.8%) is much lower than its share in negative content (22.1%); the
same is with the United National Movement, where a share in negative content prevails over a share in positive
content (positive 3.6%; negative 17.5%).

A share of non-parliamentary opposition in positive content is also high (9.8%); negative (1.8%). A share of Girchi
in positive content is high 5,3%, which was not covered negatively at all.

A share of the President’s coverage in positive content is 2%; negative content — 3.3%.

A share of qualified parties in positive and negative content looks as follows: Free Democrats — positive 3%, without
any share in negative content. Labor Party’s share in positive content is 1.1%. A share of the following political
parties is less than 1% in positive content: Nino Burjanadze’s Democratic Movement — United Georgia (positive
0.1%, negative 0.4%); Republicans (positive 0.1%, negative 3.1%); Industry will Save Georgia (positive 0.6%,
negative 0.2%).

43



Chart. 3.8.4 A Share of Covering Political Subjects in Positive and Negative Content — Obiektivi (June 1 — July 31, 2016)

Share of positive content tone Share of negative content tone

1.4 3.8

9.8_,

Government President ' Georgian Dream Government President ' Georgian Dream

@ United National Movement @ Free Democrats @ Girchi @ United National Movement Republican Party

@ LaborParty @ Alliance of Patriots @ State for People @ Alliance of Patricts @ Non-parliamentary opposition CEC
@ nNon-parliamentary opposition @ Other @ other

Qualitative Data

Obiektivi was the only TV channel in which the Alliance of Patriots is the second, after the Government and the
ruling party, by the amount of coverage received (10.2%). Instances of reports presenting opinions of the Alliance of
Patriots alone as an alternative to the government’s opinion were frequent, with opinions of other opposition parties
— both parliamentary and non-parliamentary — being ignored. Balance in reporting was also violated in favor of
various political subjects. Reports sometimes relied on only one source and accuracy was sometimes a problem too.

Balance/impartiality. News service of Obiektivi TV channel often produced reports in which alternative opinions
were expressed by the Alliance of Patriots or subjects falling within the bloc alone and opinions of parliamentary
opposition were totally ignored. For example:

On 15 July (at 20:01), the news program of Obiektivi aired the report concerning the increased state debt. The
material contained only the comments of the chairman of budgetary committee of the parliament, Nodar Ebanoidze,
and a member of the Free Georgia political party which falls within the Alliance of Patriots bloc, Kakha Kukava.

On 9 July (at 19:30), Obiektivi covered the topic of bonuses and salary additions in the Central Electoral
Commission. The only alternative to the opinion of the Commission was the opinion of a member of the Alliance of
Patriots, Gocha Tevdoradze.

On 7 July (at 19:52), a report covering a meeting between the Central Electoral Commission and opposition political
parties contained a comment of Kakha Kukava alone, who is a member of Free Georgia political party which falls
within the Alliance of Patriots bloc.

Balance/accuracy. On 7 July (at 19:48), Obiektivi covered the topic of Georgia’s position in international ratings,
presenting a member of Alliance of Patriots, Gigi Maglakelidze, as an economic expert, which was misleading. The
report did not provide comments of any other political party.

Bias/balance. A report of 8 July (at 19:44) on NATO’s challenges concerned the prospects of strengthening the
defense of Black Sea territorial waters with the involvement of NATO. In the lead to the report the presenter raised a
question of what that cooperation would bring to Georgia and announced two different opinions: a positive attitude
of the government towards this process and probability of threats which this process could pose to Georgia. Apart

44



from comments of representatives of authorities, the report did not provide any additional information on what in
particular this package of cooperation with NATO envisaged; nor did it mention the participation of Ukraine in it. In
addition to different opinions of two experts, the report contained only a negative assessment of a member of
Alliance of Patriots, Gigi Maglakelidze, who said that such cooperation would be dangerous for Georgia because it
is not a NATO member state and consequently, not qualified for the defense mechanisms under Article 5 of the
Washington Treaty. The report did not present opinions of that segment of opposition political parties which view
such format of cooperation as favorable for the security and defense of the country.

Impartiality/balance. On 4 July (at 12:04) Obiektivi reported about an initiative of Kartuli Dasi leader, Jondi
Bagaturia, regarding the registration of a question for referendum to find out whether the population supports NATO
membership. Apart from Kartuli Dasi and ruling political team, the Alliance of Patriots was the only political subject
whose opinion was provided in the report whereas opinions of that segment of opposition parties which support
Georgia’s NATO integration were ignored. Moreover, a journalist questioned the legitimacy of plebiscite on the
integration into NATO, which was held simultaneously with the presidential election in 2008. In particular, the
journalist said:

“The question whether Georgia should integrate into NATO, 80% of voters answered positively. However,
in 2008, the opposition political parties and nongovernmental organizations spoke about the election fraud
and consequently, tampering with results of the plebiscite.”

The opinion of the journalist about falsification of election and consequently plebiscite results was presented as the
position of the entire opposition political parties and civil sector, which was misleading. Moreover, the material did
not cite results of most recent opinion polls conducted by respected international organizations, which show that the
majority of society supports the country’s integration into NATO.

Balance/impartiality. On 29 July (at 19:34), Obiektivi aired a report about frequent visits of Russian MPs to
Georgia. The report evaluated the aim of visits and interests of parties to this issue. The topic was evaluated by
expert Irakli Toronjadze who spoke about unacceptability of such cooperation. As regards politicians, the report
provided opinions of only those politicians who view such relations important; they were: MP from the ruling
majority Davit Lortkipanidze and representatives of opposition political parties “Tamaz Mechiauri — United
Georgia” and “Democratic Movement for United Georgia.” The report did not include opinions of representatives of
those political parties who are skeptical about the cooperation with Russia and view the issue in the context of
occupation.

Impartiality/balance. On 18 July, Obiektivi aired a report on possibilities of destabilization in Georgia. This topic
was based on a statement made by Russian Defense Minister Sergey Shoygu and released by the Russian Interfax
news agency, saying that alike Syrian crisis, armed conflict may happen in any country, including post-Soviet
countries, Central Asia and South Caucasus and in such a case, Russia would undertake adequate measures.

In the introductory part of the report, an expert noted that in the process of destabilization, Russia may use pro-
Russian political parties such as the forces rallying around Vladimer Bedukadze, Nino Burjanadze, Tamaz
Mechiauri, Gogi Topadze.

After the abovementioned comment of the expert, the report took an absolutely different development. MP Gia
Volski, a representative of Georgian Dream, Zurab Tkemaladze, a member of Georgian Dream coalition from the
faction of Industry Will Save Georgia, and Gigi Maglakelidze, a member of Alliance of Patriots, accused the United
National Movement of efforts to stage destabilization after the elections. According to Volski, the interests of Russia
and the UNM coincided in that. The actuality in the report showed Zurab Tkemaladze agreeing to a suggestion of
the journalist that the UNM was a source of destabilization. In particular, he told the journalist:

“One of political forces which you meant — and perhaps | mean too — longs for provocation and
destabilization.”

The comment of a representative of Alliance of Patriots in the report was presented as the position of the entire non-
parliamentary opposition. The report noted that UNM declined to comment. Apart from choosing respondents

45



selectively, the report tried to link the statement of the Russian Defense Minister with the opposition political party
and consequently, portrayed this party as a threat.

Accuracy/improper source. Accusations against Defense Minister Tina Khidasheli (a member of Republican Party),
covered by Obiektivi twice, rested on a single respondent alone. Accusations voiced by two incumbent employees
of the Ministry against the Minister were also presented as the position of the entire Defense Ministry.

On 1 June, Obiektivi news program aired a report - scandal around the Defense Ministry (at 19:31) - in which a
dismissed officer Davit Nemsadze accused Minister Tina Khidasheli of torturing children, nepotism and corruption.
Those accusations were based on verbal statements of Davit Nemsadze alone. The report included a comment of the
Public Defender’s Office saying that it was studying the case on the basis of application from Davit Nemsadze. The
TV channel did not undertake any effort to certify this information. The report also lacked a position of the Defense
Minister.

On 1 July (at 19:40), Obiektivi aired yet another similar material based on the same respondent. During a news
briefing, the respondent declared that he had a list of 111 employees of the Defense Ministry of which 55 were
nepotistic appointments. Obiektivi TV did not show any interest towards the content or origin of this list; nor did it
double check details and accuracy of accusations.

Balance was also violated in an anti-Defense Minister report - defense Ministry accused of nepotism - which was
aired on 26 July (at 19:33). Accusations of two employees blaming the Minister of partisan staff policy were
presented the position of the entire Ministry. Both the presenter and the journalist declared that employees got to
confront the Minister. The report contained a phone comment of the head of press service who said that they would
study the issue and make a statement if appropriate.

Reporting public opinion polls. In the reporting period, public opinion polls were covered in the Obiektivi news
program in a somewhat comprehensive way only on 29 July (NDI poll). However, even in this case, it reported
results to only one question — “if parliamentary elections were held tomorrow who would you vote for?” The report
indicated the time of poll, the number of respondents, the method, the amount of undecided voters (57%), the exact
formulation of the question and the organization having commissioned the poll.

46



