Power transition in Georgia and its effect on media environment was an important indicator in terms of
Georgia’s democratic development following the 2012 parliamentary elections. It is worth noting that
following the elections, Imedi and Iberia TV channels were returned to their previous owners. Moreover,
not a single media outlet has disappeared from the market, except Channel 9, which was the property
of then Prime Minister Bidzina Ivanishvili’s family and was closed of its own accord eight months after

the elections.

However, with the 2016 parliamentary elections looming, some ownership disputes have erupted creat-
ing an impression that the ongoing developments were related to an attempt of media market redistri-
bution ahead of elections. In 2015 two ownership disputes erupted with respect to Rustavi 2 and Maestro

TV channels.
3.1.RUSTAVI 2TV CASE

Rustavi 2 TV, which before the 2012 parliamentary elections pursued the pro-government editorial policy
and subsequently turned into a media outlet critical of the authorities following the elections, with the
Rustavi 2 TV management numerously declaring about it, became the object of special observation in
2015.

Top officials were constantly expressing their discontent with the channel’s editorial policy and were
accusing the TV channel of bias in favor of the formerly pro-governmental and now opposition National

Movement party. They were frequently pointing at the TV channel’s ownership issue.

Ex-Prime Minister Bidzina Ivanishvili, who was frequently slammed by a number of local or international
observers for his informal rule, was especially critical towards Rustavi 2 TV. Ivanishvili expressed hope
for multiple times that the rules of the game would have changed on media market. When announcing
about a new TV talk-show called “2030” to be aired by GDS (Georgian Dream Studio), Thilisi-based tel-

evision channel owned by his son Bera, Ivanishvili said that the new talk-show will help the society “see

22



developments correctly” in a media landscape, where UNM party and its “propaganda and lie machine”

Rustavi 2 TV are still setting the agenda.

Bidzina Ivanishvili said: “‘UNM’s propaganda machine of lies, Rustavi 2 TV, is unfortunately dom-
inating in the media space; other media outlets are also backing it, making it very difficult for the
population to understand what is going on. | think that this project and 2030’s daily programs will
make it possible to provide balanced analysis and correct accents, which is so needed for the
society... the population should have a clear understanding about the elections, whom they can
support and so on. Media analysis plays a huge role in it. And this project [2030 TV program] just
aims at offering a qualified analysis to the population that will help them make a good choice

during the elections™".

In the interview with Imedi TV, Energy Minister and Deputy Prime Minister Kakha Kaladze expressed
hope that Rustavi 2 TV would be returned to its real owner, and on May 11, 2014, he promised the popu-

lation “to put an end” to Rustavi 2 TV:

Kakha Kaladze: “It is very bad that Rustavi 2 TV still continues its nine-year shameful activity and
propaganda of dirtiness. It should be ended once and forever in this country and we promise the

population of our country that it will definitely come to an end?.”

Amid numerous public statements made by the government against Rustavi 2 TV, it was highly anticipat-
ed that certain steps would be taken against the TV channel. The entry of the Finance Ministry’s Reve-
nue Service into TVMR GE, the only television viewership measurement company in Georgia, in late 2013
and accelerated adoption of new advertising regulations to the Law on Broadcasting was condemned
by the Rustavi 2 TV management as an act directed against the TV channel and an attempt of market
redistribution®. Legal proceedings related to ownership dispute were launched against the TV channel in

August 2015, a year before the parliamentary elections.

Rustavi 2 TV Owners

On August 4, 2015 Kibar Khalvashi and his company Panorama Ltd filed a lawsuit against Rustavi 2 TV in
the Thilisi City Court. The claimants were reclaiming ownership of the broadcaster. Kibar Khalvashi was
a majority shareholder of Rustavi 2 TV in 2004-2006. According to the report of Transparency Interna-

tional Georgia®, on June 16, 2004, Paata Karsanidze, a businessman with no public profile, bought 60% of

Media.ge, March 16, 2015. http://www.media.ge/ge/portal/news/303517/

http://rustaviZ.com/ka/news/23857

Media.ge, March 19, http://www.media.ge/ge/portal/news/302383/

The TV Station of ‘Victorious People’: The Story of Rustavi 2, http://www.transparency.ge/en/blog/tv-station-%E2%80%98victorious-
people-story-rustavi-2

F N S

23



the debt-stricken Rustavi 2 (30% from Davit Dvali and 30% from Jarji Akimidze) only to sell his shares to
Kibar Khalvashi the same day. Khalvashi’s company, Panorama Ltd, also acquired Nika Tabatadze’s 10%

of shares in Rustavi 2 and Erosi Kitsmarishvili’s 30% of shares.

In that period Kibar Khalvashi was a friend of Defense Minister Irakli Okruashvili. In December 2005, Sak-
Cementi acquired 22% of Rustavi 2 from Khalvashi’s company Panorama. Robert Bezhuashvili, father of
Davit Bezhuashvili of the National Movement and Gela Bezhuashvili, the Foreign Minister in 2004-2008,
held 100% of SakCementi. Later in 2008, after Irakli Okruashvili resigned from the Economy Minister’s
position, Kibar Khalvashi and his Panorama Ltd sold 78% of shares to GeoTrans Ltd.

Kibar Khalvashi, whose sister Pati Khalvashi has been a lawmaker from the GD ruling coalition since
2012, claims that he was coerced into selling of shares and the price for which he had to sell his shares
was in fact far lower than actual value of the asset. In addition, Khalvashi claims® that in case of win-
ning the lawsuit, he will return 50% of shares to two co-owners of the TV channel — Jarji Akimidze and
Davit Dvali. Kibar Khalvashi bought a 60% share from these persons in 2004 through a physical person,
Paata Karsanidze. In turn, following the 2012 parliamentary elections Jarji Akimidze and Davit Dvali also

claimed the ownership® saying that despite preliminary statements they have not applied to the court.

Chart 1. Buying the shares of Rustavi 2 by Kibar Khalvashi and Panorama Ltd in 2004

2004
Davit Nika
Dvali Tabatadze
‘.J d FJ' Erastfi
Akimidze Kitsmarishvil
- 30%
Paafa
Karsanidze
Kibar Khalvashi + "Panorama" LTD

°  Radio Liberty, November 6, 2015, http://www.radiotavisupleba.ge/content/droebiti-mmartveloba-rustavi-2-shi/27348837.html|
® Media.ge, October 5, 2012. http://www.media.ge/ge/portal/news/50277/

24



Erosi Kitsmarishvili, the third founder and former owner of Rustavi 2 TV, also reclaimed his shares during

a press conference in 2012. He said that Rustavi 2 ownership dispute could not have bypassed him’.

Erosi Kitsmarishvili said: “l want to tell lvanishvili to look into my eyes when he talks about Rustavi
2 because both of us know a lot of things and if those things are disclosed, many people will suffer.
| also call on him, if, as he said, Kibar Khalvashi and he know something that | do not know, he

should either say what he knows or keep silence forever.”

On July 15, 2014 Erosi Kitsmarishvili was found dead in his own car. The investigation, which is still on-
going, treats the death as a suicide, but Kitsmarishvili’s family questions a suicide version and indicates

at doubtful circumstances.

Rustavi 2 TV was founded in 1994 by Erosi Kitsmarishvili, Jarji Akimidze and Davit Dvali. Since November
2012 the TV channel has been owned by brothers, Giorgi and Levan Karamanishvili. Levan Karamanishvili
owns 22% of shares and Giorgi Karamanishvili —18%. 51% of Rustavi 2 TV is owned by TV Company
Georgia, where Levan Karamanishvili owns 60% of shares and 40% belongs to Giorgi Karamanishvili.
The remaining 9% belongs to Giorgi Gegeshidze. One of the owners of the TV channel, Levan Karaman-

ishvili is also an owner of the shares in a mobile operator Beeline.

During 2004-2012 Rustavi 2 TV changed hands 20 times and non-governmental organizations have voiced

much criticism about non-transparent nature of the entire process®.

Procedural History of the Dispute

Asset Freezing

Kibar Khalvashi filed a lawsuit in the Thbilisi City Court on August 5, 2015 seeking to claim back his shares
in the broadcaster. Four days later, on August 8, the court heard the motion without oral hearing and or-
dered asset and account freeze, which banned Rustavi 2 TV’s current shareholders to sell shares, as well
as to sell or rent out broadcast equipment, vehicles and other property owned by the company; executive

powers of its general director and chief financial officer were also limited.

The non-governmental organizations slammed the August 8 court ruling as lacking substantiation and

being unjustified®. In particular, the ruling fails to meet the standard of reasonable assumption and caus-

7 December 25, 2012. http://geonews.ge/geo/news/story/34226-erosi-kiwmarishvili

8 The TV Station of ‘Victorious People’: The Story of Rustavi 2, August 2, 2013, Transparency International Georgia,
http://www.transparency.ge/en/blog/tv-station-%E2%80%98victorious-people-story-rustavi-2

®  NGOs respond to the Rustavi 2 asset freeze; August 10, 2015.
http://www.transparency.ge/en/post/general-announcement/ngos-respond-rustaviZ-asset-freeze

25



es disproportionate restriction of right; when applying the measure to secure the claim, the court did
not refer to the circumstances indicated by the claimant; the court did not deliberate on obligating the
claimant to provide certain security to appropriately compensate the damage that the defendant may

incur as a result of application of the measure to secure the claim.

In addition, public interests in freedom of media, freedom of speech and expression, rights to receive and
disseminate information are very important in the case, since their partial restriction will irreversibly be
caused by claim security measures. Thus, the court should have considered the balance between these
interests and the claimant’s property right. The court created technical and financial difficulties to full-
fledged functioning of the influential TV channel, restricted the management’s executive powers and
significanly damaged the interest of freedom of expression without substantiating what the objective of

such decision was.

OSCE Representative on Freedom of the Media, Dunja Mijatovic, said that “disproportionate and ex-
cessive” court order to freeze Thilisi-based Rustavi 2 TV’s assets in a dispute over the broadcaster’s

ownership may pose a threat to free media and media pluralism™.

Rustavi 2 TV appealed against the court ruling. It was noted in the request on annulling the measure to
secure the claim that asset freeze would create problems to the liquidity of the company’s cash assets.
In particular, the TV channel would lack an opportunity to get prepared for new programs. According
to the authors of the lawsuit, the court actually did not clarify whether there were any real threats of
alienating the property designed to secure the claim or reducing its value. In addition, the principle of
proportionality was violated; in particular, the cost of disputable property, which was subject to securing
measures, was 40 times more that those claim requirements, which might have become the basis for

securing measures. This request was also rejected by the Thilisi City Court on September 14, 2015.

On October 1, 2015 the court ordered to freeze 100% of shares of TV Company Georgia upon Kibar Khal-
vashi’s request, citing an intention to sell the shares of this company. According to the data available
at the public registry, Levan and Giorgi Karamanishvili, who own 100% of shares, planned to sell the TV
Company Georgia to Dimitri Chikovani, brother-in-law of Davit Kezerashvili, the former Defense Minister
at USD 400 000. The latter vowed to invest USD 6 million in Rustavi 2 TV.

Recusal of the Judge and Request to Hear the Case by the Panel of Judges

Rustavi 2 TV lawyers filed a motion for recusal of Judge Tamaz Urtmelidze twice; the TV channel also

demanded that the case be heard by a three-member panel of judges. The both motions were rejected.

- Civil.ge, August 11, 2015, http://www.civil.ge/eng/article.php?id=28492

26



The respondent’s motion for recusal of the judge was based on two main arguments. The one was a
criminal case that was filed just recently against Judge Tamaz Urtmelidze’s mother. Another one was
related to several negative comments posted by the judge’s wife on her Facebook account about Rustavi

2 TV and its chief executive Nika Gvaramia.

On October 12, 2015 the prosecutor’s office filed criminal charges against Judge Urtmelidze’s mother
in connection with a domestic incident that occurred on January 7, 2014 and that involved inflicting mi-
nor bodily injuries to her son-in-law. Filing criminal charges a year and nine months after the incident
prompted allegations that the authorities wanted to exert pressure on the judge using possible prose-

cution of his mother.

On September 14, 2015, the Thilisi City Court rejected the motion to hear the case by the panel of judges.
Rustavi 2 TV claimed that the dispute was politicized that was confirmed by open discontent expressed
by top officials and attempts to exert pressure on the company. In addition, the case was characterized

by both factual and legal complexities that created the basis for hearing the case by the panel of judges.

According to Georgian legislation, the judge who hears the case alone may determine that the case is to
be heard by a panel of three judges, if: a) the hearing and resolution of the case is essential to judicial

practice; b) the case is especially complex in its factual or legal aspects.

The authors of the motion claimed that incorrect decision might have created problems to the channel’s
smooth operation and would have affected the quality of freedom of expression in the country. When
substantiating his refusal, Judge Urtmelidze explained that although a media outlet was a respondent,
the legality of ownership of intellectual and property wealth represented the subject of dispute that is
a narrow explanation of the issue, because the issues of media ownership is directly linked with the
medium’s editorial policy. The judge rejected the ruling citing reviewing of the issue within reasonable
timeframe that is an irrelevant argument with respect to the issue of high public interest. Hasty hearing
of the Rustavi 2 TV case in the court of first instance (3 months) raised additional questions about the
entire process. In addition, hearing of the case by the panel of judges would have ensured distribution of

responsibilities among the judges and would have increased trust towards the court ruling.

Constitutional Lawsuit

On October 26,Rustavi 2 TV lodged a complaint with the Constitutional Court, in which the claimants ques-
tioned subparagraph “g” of part 1of article 268 of the Civil Procedure Code of Georgia, according to which
at the request of the parties, the court may, in full or in part, order immediate enforcement of decisions
on “all other matters, if the delay of enforcement of the decision caused by extraordinary circumstances

may inflict substantial damage to the party requesting payment, or if the delay may make the enforce-

27



ment impossible.” In other words, based on this article, legal implications of court ruling may be enforced

before expiration of the term of appealing against the decision in higher instance.

Lawyers of Rustavi 2 TV pointed at shortcomings in the clause on immediate enforcement of a decision
and demanded to abolish those articles, which the court would apparently use in case of satisfying the

lawsuit on ownership dispute.

The Constitutional Court ordered on November 2 a temporary suspension of the application of a clause in
Georgia’s civil procedure code, which allows a court of first instance to order an immediate enforcement

of a decision even if the verdict is appealed.

The Constitutional Court supposed that in this particular case, a disputable norm might cause irreversible
violation of a claimant’s right and it would be impossible to rectify the consequences even in case of

recognizing the norm unconstitutional.

Court Appoints Temporary Managers

On November 3, three months after filing a lawsuit, Judge Tamaz Urtmelidze satisfied Kibar Khalvashi’s
lawsuit. According to the court ruling, 60% of shares in the TV channel were returned to Kibar Khalvashi
and 40% — to Panorama Ltd, also belonging to Kibar Khalvashi. In addition, the judge annulled the pur-

chase agreements concluded by Khalvashi coercing the latter to give up his shares in Rustavi 2 TV.

Since the Constitutional Court suspended immediate enforcement norms, the respondent and Rustavi 2 TV
decided to move the case to higher instance court supposing that the claimant would not be able to receive
property in factual ownership. But on November 5, Judge Urtmelidze signed the judgment on enforcement
of the ruling, according to which temporarily management was appointed in the TV channel replacing the
broadcaster’s current managers. Revaz Sakevarishvili, a former chief executive of Thilisi-based Imedi TV,

and Davit Dvali, former co-owner of Rustavi 2 TV, were appointed as temporary managers.

Despite suspension of immediate enforcement norms, the court relied upon Article 271 of Civil Procedure
Code of Georgia and by this it actually came into conflict with the goal with which the Constitutional

Court suspended immediate enforcement article.

The court ruling was problematic because of two important factors: 1) interference with editorial inde-

pendence; 2) conflict of interests of temporary managers.

The court ruling notes the following: “During the coverage of information related to the issues of

public interest, the method of objective and fair reporting should be used. Under the management

28



of the defendant (Broadcasting Company Rustavi 2 Ltd., Partners), this issue is questionable. Ne-
glect of the indicated purposes consequentially jeopardizes the fundamental purpose of media in

a democratic society.”

By such assumptions, the court has gone beyond the ownership dispute and interfered with the editorial
policy of a media outlet. The court touched the issues of impartiality and fairness that not only did not
represent the subject of dispute, but generally it is not the issue that under Georgian legislation should

be discussed by court.

In addition, according to the judge’s order, temporary managers of the Rustavi 2 TV, among other execu-
tive powers, will also have the right to carry out the broadcaster’s staffing policy and reorganization, as
well as to control its programming. This latter, along with “impartiality test” offered by the court, enabled
temporary managers to change the channel’s editorial policy through dismissing the TV channel’s edito-

rial team or its separate members.

Besides the fact that Georgian legislation does not recognize the institute of a temporary manager un-
der the norms relevant to a particular dispute, the court itself questioned those criteria, under which the

temporary managers were appointed.

The court noted in its ruling that “a temporary manager shall be a neutral, independent person, who will
not be directly involved in the dispute and will have no personal ownership interests towards the subject
of dispute; the primary and major goal of temporary managers is to protect and preserve the property in

the course of a dispute.”

By the ruling released on November 5, the judge appointed Revaz Sakevarishvili, a former chief executive
of Thilisi-based Imedi TV, and Davit Dvali, former co-owner of Rustavi 2 TV, as temporary managers. As
it was confirmed later at a press conference, a verbal agreement was reached between Khalvashi and
Dvali on redistribution of shares in case of winning the court case by Khalvashi. Thus, it is beyond any

doubt that the temporary managers fail to meet the criteria set by the court.

Local and International Reactions

Rustavi 2 TV learnt about the decision on the appointment of temporary managers from the public reg-
istry’s website, where it was posted at 5:45pm on November 5. There was a high probability of enforce-
ment of this decision during non-work hours. Therefore, round-the-clock protest rallies were launched
outside Rustavi 2 TV’s headquarters. A part of the society claimed that they were ready to resist the

enforcement of the court ruling.

29



A group of non-governmental organizations" condemned the ruling as “a clear violation of the funda-
mental rights of a fair trial and access to court”, as well as “intervention in the editorial policy of an

independent broadcasting company.”

In a joint statement™ the U.S. embassy and diplomatic missions of the EU-member states in Thilisi ex-
pressed “concern” over the appointment of a temporary management in Rustavi 2 TV. A separate state-
ment was released by U.S. ambassador to Georgia, lan Kelly, which said that “the Embassy is deeply
concerned about developments late Thursday night related to Rustavi 2 management and ownership.”
“Attempts to change the management of the station, in advance of the appeal process, have profound
political implications,” according to the statement. A month earlier, on October 7%, U.S. State Depart-
ment’s deputy spokesperson Mark Toner also spoke about the challenges facing media pluralism in

Georgia and Rustavi 2 TV case. He also focused on the same issue on October 23",

Appeal

On November 12, 2015, the Civil Cases Panel of Thilisi City Court reinstated Rustavi 2 TV’s top manage-
ment, including its director general Nika Gvaramia and financial director Kakha Damenia, until the en-

forcement of the November 5 ruling.

At the same time, Rustavi 2 TV lodged the second lawsuit with the Constitutional Court demanding to

recognize as unconstitutional those norms, based on which Judge Urtmelidze delivered his ruling.

The Constitutional Court ordered to suspend application of those clauses in the civil procedure code

based on which judge ordered appointment of temporary managers in Rustavi 2 TV.

On November 30 the Court of Appeals annulled the November 5 ruling delivered by Judge Urtmelidze
through which temporary managers were appointed in the TV channel. In addition, the decision under
which the company was restricted to rent the property needed for studio functioning was also annulled.

Rustavi 2 TV appealed against the Thilisi City Court’s decision related to its property in the Court of Appeals.

3.2. MAESTRO CASE

Ex-Prime Minister Bidzina Ivanishvili criticized not only Rustavi 2 TV, but also the influence of its infor-

mation policy on other TV channels. He focused on this issue in the interview with Kviris Palitra in 2014:

" http://mdfgeorgia.ge/eng/view_statements/235/

2 http:/fwww.civil.ge/eng/article.php?id=28754

¥ http://www.tabula.ge/ge/story/100212-ashsh-xelisuflebis-gmedebebi-ashkarad-shemashfotebelia-da-seriozulad-vekidebit
“ http:/;www.tabula.ge/ge/story/100862-sax-dep-r2-is-daxurva-an-potenciuri-daxurva-mediasivrces-sheavitsrovebs

30



Bidzina lvanishvili: “For me, the situation is more difficult on other TV channels, such as Channel One,
Maestro or Imedi, because willy-nilly, deliberately or not, they repeat and disseminate the news
raised by Rustavi 2... | named three TV channels and unfortunately, they do not seem to be indepen-

dent, to conduct research, analysis and not to repeat what has been “pushed forward” by Rustavi 2.%”

Giorgi Gachechiladze, co-founder of Maestro TV, also complained about the similarity between the ed-
itorial policies of Maestro TV and Rustavi 2 TV, when arguing about the ownership dispute with other

co-owners and current management of the TV channel:

Giorgi Gachechiladze: “I have an absolutely different imagination about Maestro’s TV programs;

however, it is “an imitation” of Rustavi 2 TV and Imedi TV®,” Gachechiladze said.

Amid the ongoing ownership dispute, newly appointed director general of Maestro TV, Levan Gachechi-
ladze, Giorgi Gachechiladze’s brother and presidential candidate in the 2008 early elections, said that the

main objective of Maestro TV is to attract viewers from Rustavi 2 TV:

Levan Gachechiladze: “Our main slogan is to attract people from Rustavi 2. | want to outmatch

Rustavi 2 TV by ratings,” Levan Gachechiladze said".

Media representatives have also made statements at different times on separate cases of interference

in Maestro’s editorial policy.

On May 20, 2014 the Government of Georgia released a statement, involving a biased assessment of a

weekly program aired by Maestro TV on May 18 and hosted by journalist Vakho Sanaia.

Statement of the GOG: “In the course of the program, the journalist tried to portray a picture as
if not a single promise of the authorities has been fulfilled. In an attempt to support this lie, he
resorted to interviewing people in the streets and selected those responses, which would have

reinforced the main line of the entire program”™®,

On September 28, 2014 Vakho Sanaia quit Maestro TV citing his conversation with the management as

the reason behind his decision®™. Sanaia claimed that Maestro TV’s director told him that his “programs

5 Kviris Palitra, September 15, 2014 . http://bit.ly/ISPOCV6

B Interpressnews, September 22, 2015 http://bit.ly/logOEYx

7" Interpressnews, February 4, 2015 http://www.interpressnews.ge/ge/sazogadoeba/364869-levan-gachechiladze-chemi-mthavari-
lozungia-gadmovrthoth-adamianebi-qgrusthavi2g-dan.html

®  http:/[civil.ge/geo/article.php?id=28206

®  Tabula, December 22, 2014 http://www.tabula.ge/ge/story/91116-sanaia-gadabadzem-mitxra-rom-arxs-xelisuflebastan-problemebs-
shevugmnidi

31



may lead to Maestro TV’s confrontation with the authorities and create problems.” Director of the TV

channel, Baia Gadabadze cited controversy as the reason behind Sanaia’s quitting the TV channel.

On December 22, 2014, Nino Zhizhilashvili, deputy director of Maestro TV and anchor of TV station’s flag-
ship news program at 9pm, as well as a group of journalists from the TV channel’s newsroom quit Mae-
stro TV. Zhizhilashvili cited her disagreement over editorial issues with the husband of co-owner of the
channel, Koke Gogelia as the reason behind her quitting®. In particular, the question was about Gogelia’s
vision, who wanted Maestro to be ideologically driven and “pro-Georgian,” as well as about meddling
of Koka Kandiashvili, who was communications consultant for the government, in the channel’s editorial
issues and the decision to scrap her program. Maestro’s management rejected these allegations and
announced reorganization. Labor rights of 14 employees dismissed from Maestro TV are protected by

Transparency International Georgia.

In early 2016, Maestro TV suspended cooperation with Studio Monitor, whose investigative programs

were aired by the channel for seven years.

History of Legal and Financial Dispute

The dispute on financial and ownership issues erupted between Maestro’s co-founders and its manage-

ment in 2015 and further developed in 2016.

On September 18, 2015 Director of Maestro TV, Eter Gabadadze applied to the Civil Cases Panel of Thbilisi
City Court with a request to launch bankruptcy proceedings against Studio Maestro Ltd. The court ac-

cepted the suit on October 6.

According to the data posted on the website of the Georgian National Communications Commission,
Maestro’s advertising and sponsor revenues amounted to 5123105 in 2015. However, the management of
Maestro TV claims that besides declared incomes, the channel has a credit indebtedness; in particular,
an audit estimated Maestro TV’s debt at GEL 54 million as of December, 2015 with Maka Asatiani being
the largest creditor (GEL 49 million).

Giorgi Gachechiladze, owner of 25% of Maestro TV shares, held a press conference on September
22, during which he said that he did not agree with the decision on launching bankruptcy proceedings
against Maestro TV. He accused the management of deliberate attempts to make the channel bankrupt
and demanded its transfer to him, pledging to provide financial guarantees in case of consent. Giorgi Ga-

chechiladze appealed against the decision on launching banckruptcy proceedings and the proceedings

% Tabula, December 22, 2014 http://www.tabula.ge/ge/story/91111-zhizhilashvili-gogeliam-mitxra-rom-maestro-gaxdeba-ideologizebuli-
progartuli

32



were suspended. But on December 8, 2015 the court renewed bankruptcy proceedings and the National

Bureau of Enforcement, a legal entity of public law, was appointed as a trustee of Studio Maestro.

This process has aroused doubts from the very beginning about whether bankruptcy procedures were
connected with a real reason or were actually associated with disagreement between the founders and

represented legal means for changing the configuration of shares.

History of Changing Configuration of Shares

As of February 2, 2016, distribution of shares among Maestro TV’s partners looked as follows: Giorgi
Gachechiladze —55%; Mamuka Glonti —15%; Ekaterine Akobia —5% and Maka Asatiani — 25%.

Configuration of shares has been modified after the change was registered at the public registry on Febru-
ary 2,2016 and it was unveiled that Giorgi Gachechiladze became a majority shareholder (55%), who agreed
with two co-owners — Giorgi Ebralidze and Levan Chikvaidze, to buy their shares, 15% from each. The re-
maining shares are still owned by Mamuka Glonti (45%), Maka Asatiani (25%) and Ekaterine Akobia (5%).

The partners meeting held on February 4, 2016 dismissed Baia Gadabadze, the director of the TV channel,
from her position and appointed Levan Gachechiladze, brother of Giorgi Gachechiladze, as new director.
However, the public registry did not register the change due to the process of appealing against the

decision in court.

Maka Asatiani’s representatives question the decision of the partners meeting and point at the purchase
agreement signed between Giorgi Gachechiladze and other partners of Maestro TV on November 26, 2011.
Under the agreement, Giorgi Gachechiladze had to transfer his shares to other shareholders no later than
December 10, 2012, in the following proportions: 7.5% to Mamuka Glonti; 7.5% to Levan Chikvaidze; 7.5% to
Giorgi Ebralidze; and 7.5% to Ekaterine Akobia. Upon the agreement of the parties, total cost of purchase was
defined at GEL 400, according to the contract on selling the shares, which was signed by Giorgi Gachechiladze
and other partners of Maestro TV on March 23, 2011. Based on the same agreement, llia Kikabidze, then direc-

tor of Maestro TV, received Giorgi Gachechiladze’s 25% of shares with management right.

Giorgi Gachechiladze appeared among Maestro’s shareholders in 2011. On April 26, he became owner of
50% of shares (23% — from Mamuka Glonti; 4% — from Levan Chikvaidze; 23% — from Giorgi Ebralidze).

Three days later, Maka Asatiani became the owner of 25% of shares owned by Giorgi Gachechiladze.

In 2009 Maestro TV signed a three-year contract with Rustavi Media Management Company on trans-
fer of the TV channel with management right. Rustavi Media Management Company was founded and

owned by Erosi Kitsmarishvili.

33



Studio Maestro LTD

Ekaterine Akobia

Mamuka Ghlonti . 5%

38% Levan Chikvaidze  Giorgi Ebralidze
19% 38%

“Rustavi Media Management
Company" LTD

3 year contract on
transferring company's
management rights

Giorgi :

: Mamuka Ghionti Levan Ekaterine

CoipEreD 5% Chikvaidze ‘Akobia
15%

Giorgi Ebralidze
e 15%

Maka Asatiani

Giorgi

25% Gachechiladze
25%

Levan
Ekaterine Akobia
R oyt wamiaonons =5
5 o

Giorgi
Gachechiladze Maka Asatiani
55% 25%

Mamuka Ghionti
s Ehaterips Akobia

In October 2010 Erosi Kitsmarishvili, Levan Gachechiladze and Kote Gogelia, together with former De-
fense Minister Irakli Okruashvili, established a new Georgian Party with an aim to normalize relations
with Russia. Later, Kote Gogelia, Russian-based businessman and Maka Asatiani’s husband, quit the

party citing disagreement as the reason behind his decision?.

Imedi TV’s Interests

Under the circumstances when Maestro’s bankruptcy case was being discussed by court, additional

questions were raised after a rival TV channel expressed a desire to invest millions in Maestro TV.

A 55% owner of Maestro TV, Giorgi Gachechiladze publicly stated that in order to solve Maestro’s finan-
cial problems he contacted the Patarkatsishvili family and his friend, Irakli Rukhadze pledged to assist
him?. Irakli Rukhadze is the chief executive of Salford Georgia and remains affiliated with the Patarkat-
sishvili family. He is even believed to be an informal manager of Imedi TV. TV anchor, Inga Grigolia hints

at Rukhadze’s decision when talking about the closure of her program on Imedi TVZ.

" Netgazeti, November 3, 2011 http://netgazeti.ge/news/11300/

2 Liberali, February 2, 2016 http://liberali.ge/news/view/20570/gachechiladze-maestro-rom-gadamerchina-patarkatsishvilebis-ojakhtan-
mokhda-chemi-urtiertoba

% http://www.timer.ge/grigoliam-aseve-misi-da-irakli-rukhadzis-urthierthobaze-isaubra/

34



On February 8, 2016 Baia Gadabadze, director of Maestro TV, publicized correspondence, according to
which Irakli Rukhadze wanted to buy Maestro in the past and even tried to conclude a deal with Kote
Gogelia and Maka Asatiani. Gadabadze said that Rukhadze wanted to obtain Maestro’s content, as well

as its licenses and frequencies at USD 7.5 million.

Irakli Rukhadze confirmed that negotiations were underway on commercial issues, but noted disagree-

ment between the parties on the price.

“Kote Gogelia was demanding USD 9.5 million; we were offering USD 7.5 million. Today, Kote is
demanding 5.5 million for 30%, if | am not wrong, for Bacho Kikabidze’s shares. | talked with Kote
7-8 times during two weeks and if “Ucnobi” [Giorgi Gachechiladze’s nickname] had agreed on this

sum then, nobody would have learnt about this case at all,” Irakli Rukhadze said®.

It was made public in January, 2016 that Imedi TV bought Maestro’s and GDS’s commercial airtime.
Meanwhile, from 2016 the three TV channels started using the service of a new company, Tri-Media
Intelligence LLLC, measuring ratings of Georgian television channels; thus, previous contract with the

company TVMR was not prolonged.

On February 8, U.S. Department of State spokesperson, John Kirby made a statement on the develop-

ments around Maestro TV and stressed that freedom of media is vital for democracy in Georgia.

“  Tabula, February 8, 2016 http://www.tabula.ge/ge/story/104418-gadabadze-irakli-ruxadze-maestros-xelshi-chagdebas-adrec-cdilobda
% Interpressnews, February 9, 2016 http://www.interpressnews.ge/ge/politika/365436-irakli-rukhadze-ganckhadebas-gavaketheb-sadac-
shevecdebi-yvelaferi-ganvmarto.html?ar=A

35



