FINANGIAL AND BUSINESS ENVIRONMENT

When assessing the financial and business environment, one should highlight several issues from
the year 2015: 1) the impact of new advertising regulations on the market, which were introduced by
amending the Law on Broadcasting; 2) the entry of the market by a new television audience mea-
surement company; 3) the practice of allocating budgetary means to media outlets; and 4) the tax

inspection of the media outlet.
This section discusses the above mentioned four issues.
1.1. THE IMPACT OF NEW ADVERTISING REGULATIONS ON THE MARKET

According to the information published on the webpage of the Georgian National Communications Com-
mission (GNCC), which reflects the data as of 1 March, the TV advertisement market decreased by 10,3
million GEL in 2015 compared to the previous year. In 2014, the TV broadcast revenues comprised 94,6

million GEL while the corresponding indicator of 2015 stood at 84,3 million GEL.

The comparison of the two years data by TV companies showed (Diagram 2.1.) the increase in the reve-
nues of only the Georgian Media Network' (by 3,5 million GEL) and the Imedi TV Company (by 2,9 million
GEL). The revenues of Georgian Media Network mainly increased owing to the sale of content (4,9 mil-
lion GEL), with the share of advertisement being relatively small, whereas in case of Imedi TV, the main
source of income was TV advertising (23,7 million GEL) the largest portion of which was generated in the
fourth quarter. Among other TV companies that led the advertisement market in 2014, the decrease was
seen in the revenues of Rustavi 2 by 7,3 million GEL, Maestro by 5,3 million GEL, and GDS by 788 111 GEL. It
should be noted that the GDS TV company had delay in reporting the data of the fourth quarter to GNCC.

' Georgian Media Netwaork is a subsidiary of Silknet. Its founders are Global Media Group LLC — GMG (15%) and JSC Silknet (85%).
Silknet purchased six GMG channels with the rights to broadcast programs.

13



Diagram 2.1. TV media revenues by five broadcasters, 2014-2015

5 A\
o N
\/

Jan, 14 May, 14 Sep, 14 Jan,15 May, 15 Sep,15
Mar, 14 Jul, 14 Now,14 Mar, 15 Jul,15 Now,15

Bg8rmbagagmo (BemB)
-

(+ Rustavi2 @ ImediTV -»  Maestro Studio -# Georgian Media Network -« GDS TV ]

Broadcast company 2014 2015
Rustavi 2 45,332,691.82 38,043,088
Imedi TV 22,282,790.54 25,148,484
Maestro Studio 10,400,391.45 5,123,105
Georgian Media Network 2,459,360.23 5,942,532.10
GDS TV 2,676,358.52 1,888,244.98

As regards the redistribution of commercial advertisements among TV companies, in 2015, much like in
2014, the leader on the market was Rustavi 2 with 45.1% share of the entire market, followed by Imedi
TV with the share at 29.8%, Georgian Media Network at 7%, Maestro at 6.1%, GDS at 1.6%, Obiektivi at
1.3%, Tabula at 1.3%, Kavkasia at 0.6%, and other TV channels at 6.6%.

Diagram 2.2 TV revenues by media outlets in 2014 and 2015

2014

14



2015

HRustavi 2 - 45.1%
Himedi TV - 29.8%
EGeorgian Media Network - 7%
IMaestro-6.1%
EGDSTV- 2.2%
HObiektivi -1.3%
ETabula -1.3%
Kavkasia - 0.6%

EOther -6.6%

As the comparison of two year data shows, in 2015, the advertisement revenues improved for Imedi TV

whilst the revenues from the sale of contents increased for the Georgian Media Network.
2.2. THE ENTRY OF THE MARKET BY A NEW TELEVISION AUDIENCE MEASUREMENT COMPANY

Beginning in 2016, the TV ratings market saw the entry of a new television audience measurement com-
pany, Tri Media Intelligence, which is an official licensee of the international company Kantar Media.
Before that, since 2005, the television audience was measured by the single company TVMR Georgia
which is an official licensee of the international company Nielsen. The TVMR Georgia caught public at-
tention in February 2014, when the Revenue Service entered it to conduct the tax inspection. That move
was harshly criticized by nongovernmental organizations as they saw in it an attempt to redistribute the

advertisement market.

Clients of television audience measurement companies are TV channels as well as advertisement agen-
cies and media sellers. TV companies need viewer ratings to schedule their programs accordingly and
attract commercials whilst advertisement agencies and media sellers need them to place commercials

according to the ratings.

Of those 13 TV channels that were the clients of TVMR only seven continue to use its service today.
These TV channels are: Rustavi 2, Kavkasia, Tabula, Comedy Channel, Marao, TV Pirveli and Music Box.
The clients of TVMR also include one media seller and 16 advertisement agencies. The number of adver-

tisement agencies using the service of the company decreased only by two.

As regards the new company, Tri Media Intelligence, no official information is available about their cli-

ents; the webpage we were pointed to visit, is not operational yet. What is known for sure is that the Tri

15



Media Intelligence emerged as the winner in the tender announced by the Georgian Public Broadcaster
for the measurement of its audience and that the tender requirements of the broadcaster differed from
those in previous years. Also, according to media reports, Imedi TV, GDS TV and Maestro also started

receiving the service of Tri Media Intelligence from 2016.

Tri Media Intelligence was registered in the National Agency of Public Registry on 13 October 2014; in
the same month, it made the announcement about its entry of the market as a licensee of international
company Kantar Media. Co-owners of the company with 50%-50% shares are Merab Pachulia and Gi-
orgi Tevdorashvili. Merab Pachulia, for his part, owns 70% of shares in the Georgian Opinion Research

Business International, GORBI, a public opinion and market research firm.

Several media outlets have raised questions regarding the transparency of funding of Tri Media Intelli-
gence and saw links between the company and the former Prime Minister, Bidzina Ilvanishvili. Questions
are also raised about the conflict of interests of a co-founder Giorgi Tevdorashvili who owns shares in
companies falling within the Palitra Holding (IPN —12%, Elva.ge — 25%, Biblus — 10%). The Palitra Hold-
ing includes Palitranews TV company (Palitra TV LLC) which gives rise to the conflict of interest. Giorgi

Tevdorashvili denies the conflict of interest claiming that he does not own shares in the TV channel.

TVMR Georgia is an official licensee of Nielsen Television Audience Measurement. TVMR Georgia was
established in 2004 and since 2005, it has been measuring television audience in Georgia. The director of
TVMR Georgia is Nino Gogoladze whilst the owner of 100% of shares of the company is the Commandite

Society TVMR registered in the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland.

TVMR Georgia LLC and Gocha Tskitishvili, for their part, own 50%-50% of shares in IPM Monitoring LLC.
Nino Gogoladze is the director of this company too. Gocha Tskitishvili also owns 100% of the shares of
Media Monitoring LLC.

In February 2014, the Revenue Service of the Finance Ministry of Georgia launched the inspection of
TVMR Georgia and demanded that the company disclose the names of those 330 households and their
addresses where people meters were installed. TVMR Georgia refused to provide the data on the ground
that the information was confidential and its disclosure would undermine trustworthiness and damage
the ranking of the rating company. Following this refusal, the Revenue Service started the audit of TVMR
Georgia’s assets. On 20 March 2014, TYMR Georgia suspended its operation claiming that the audit was
interfering with the operation of the company. Five nongovernmental organizations criticized the activity
of the Revenue Service in a joint statement released on 18 March. The NGOs noted that the disclosure

of identities of the families where people meters were installed could affect TV ratings and distort the

2 New Company to Enter TV Rating Market in 2016, The Media Development Foundation, 7 December 2015, http://mdfgeorgia.ge/geo/
view_news/411

16



data which might result from self-censorship of households involved in the audience measurement. In
this regard, five TV companies and more than 10 advertisement agencies also released a joint statement
emphasizing the threat of harming the TV commercial market of the country. Over the period from 24
February to 3 March, the Revenue Service filed three motions with the court for obtaining confidential
information from TVMR Georgia. The court, however, rejected the motions. This fact even made it into

the US Department of State’s Country Report on Human Rights Practices for 2014.

3.3. THE PRACTICE OF ALLOCATING BUDGETARY MEANS TO MEDIA OUTLETS

Neither the government nor any of its institutional units has developed a rule on how and by what cri-
teria to redistribute the budgetary advertisement among media. Only several ministries indicate in the

contracts the obligation with regard to television ratings and reach of audience.

In 2015, the budgetary organizations transferred 7,173,955 GEL countrywide for the provision of adver-
tisement and information service by media. This figure includes the data supplied by the Government
Chancellery, several ministries, legal persons in public law and other subordinate organizations. Since a
number of legal persons in public law and joint stock companies refused to provide the data, the above

cited figure does not reflect the full amount.

As many as 79.8% of the above mentioned amount is spent on advertisement in TV channels, 12.2% in

online media, 6.3% in newspapers, 0.8% in radio and 0.9% various media outlets under mixed contracts.

The largest share of television advertisement, 2,1 million GEL, accounts for Rusatvi 2, which is followed by
Imediat 1,02 million GEL, GDS at 398,932.21 GEL, Maestro 332 736.9 GEL, Kvemo Karti television at 273,000
GEL, Rioni at 86,018.2 GEL, Kavkasia at 70,669.5 GEL, Obiektivi (Etaloni) at 68,616.01 GEL, TV program Etal-
oni at 56,367.99 GEL, various media outlets at 34,874 GEL, advertisement jointly placed by advertisement
companies in various TV Channels stand at 1,318,089.31 GEL. It is worth noting that some contracts did not
provide a breakdown of amounts by media outlets (Rusatvi Z, Imedi, Maestro, GDS, Kavkasia, as well as

17 regional TV channels) and one contract® does not allow to identify TV companies at all.

¥ Public Funds for Media Promoting Hate Speech and Anti-Western Sentiments, the Media development Foundation, 2015. http://

mdfgeorgia.ge/uploads//Report%200n%200hiektivi%e20&%6200thers,%20Eng.pdf

17



Diagram 2.3. The redistribution of budgetary advertisement among TV channels, 2015

TELEVISION CHANNELS

2,1 MLN

1318089.31
1,02 MLN
398932.19
332736.9
273000

= = 56367.99 34874
I S S e e
Rusatvi2 Imedi GDs Maestro Kvemo Karti Rioni Kavkasa Obiektivi(Etaloni) TV program Advertissment  Various media

television Etaloni jointly placed by outlets

advertsement

companiesin

various media
outiets

The advertisement amount redistributed among various radio channels:

Radio Channels Amount

Dzveli Kalaki 19350
Adjara TV and radio of Georgian

Public Broadcaster 17100
Radio Fortuna 12834
Radio Imedi 43
Radio Maestro 2988
Pirveli Radio 1596

As regards online media, the leader is Palitra Meida Holding (IPN, PalitraTV.ge, Kvirispalitra.ge, bpn.ge.
Ambebi.ge, gemrieli.ge) with 290,259 GEL, followed by PiA and related editions Daijesti.ge, rubrica.ge,
funtime.ge at 156,339 GEL, Info9 at 66,286 GEL, IPM (placement of information in news agencies) at 52,400
GEL, accent.com.ge at 45,520 GEL, GHN at 32,578 GEL, Exclusivenews (EPN) at 28,382 GEL, etanews.ge at
27,905 GEL, newspress.ge — 23,371 GEL, for.ge at 19,457 GEL, netgazeti.ge at 12,890 GEL, news.ge at 12,408.3
GEL, various at 99,032 GEL.

18



Diagram 2.4. The redistribution of budgetary advertisement among online media, 2015

ONLINE MEDIA
PIA AND RELATED SITES 156330
INFO9 66286
SERVICE OF PR COMPANY 52400
WWW.ACCENT.COM.GE =zo
WWW.GHN.GE 32578
EXPRESSNEWS.GE 28382

ETANEWS.GE

WWW.NEWSPRESS.GE

FOR.GE

WWW.NETGAZETI.GE

WWW.NEWS.GE

OTHER ONLINE MEDIA

B Palitra Meida Holding (IPM.ge, Ambebi.ge, PalitraTv.ge, Kvingpalitra.ge, Palitra media, gemrieli.ge bpn.ge

Among print media, the largest amount, 85,915.5 GEL, was transferred to Sakartvelos Respublika, fol-
lowed by Rezonansi with 74,536.92 GEL, Kviris Palitra with 73, 513.17 GEL, Versia with 54,716 GEL, Georgia
Today with 28,600 GEL, Alia and Kviris Qronika with 21,815.6 GEL, Encyclopedia Kutaisi with 14,994 GEL,
and others with 82,776 GEL.

Diagram 2.5. The redistribution of budgetary advertisement among print media, 2015

NEWSPAPERS

Sakartvelos Respublika

85916

Rezonansi 74537

Kviris Palitra 73513

Versia 54716

Georgia Today

5 ‘

Aliaand Kviris Qronika

21816
Encyclopedia Kutaisi

14994

Join pl in various papers

. I
g

Various newspapers 82776

It is worth noting that separate entities of the Georgian government continue to sign service contracts

with such media outlets that incite hatred and anti-Western sentiments. Such outlets are:

19



Media outlet Contract amount (in GEL)

Sakartvelos Respublika 74536.92
Obiektivi (Etaloni) 68616.01
Alia and Kviris Qronika 21815.6
newspress.ge* 23371
Exclusivenews® 4730
Asaval-Dasavali 2500

It is worth noting that material promoting the report on a three-year performance of the government of
Georgia was placed in Asaval-Dasavai newspaper on the basis of the decree #2552 of the government
of Georgia, dated 27 November 2015. The contract with Exclusivenews was signed by the Security Police

of the Ministry of Internal Affairs.

A report of the Media Development Foundation,® published in 2015, places an emphasis on the Recom-
mendations #7 of the European Commission against Racism and Intolerance (ECRI) which calls on the
state parties to develop such regulations that would make the award of contracts conditional on the
implementation of antidiscrimination policy and would prevent the state from entering into financial

relations with such organizations that incite hatred.

It is also worth noting that The Georgian National Communications Commission exercises selective
approach towards certain media outlets. For example, the sponsorship of TV program Etaloni, aired on
Obiektivi TV channel, was carried out in violation of the Law on Broadcasting. In particular, Article 66
of the Law prohibits the financing of TV programs by administrative entities. On 31 July 2015, the Media
Development Foundations applied to the GNCC with the request to inquire into this case. Seven months
have passed since then but the GNCC has not reacted to this issue. For an identical violation, however,

the GNCC imposed an administrative sanction on the Georgian Public Broadcaster on 26 March 2015.
1.4. TAX INSPECTION OF THE REGIONAL MEDIA OUTLET
The local edition Chemi Kharagauli published a video material recorded on the meeting of the bureau

of city council of Kharagauli municipality.” The 20-minute video features the conversation between local

self-government representatives and the editor of the newspaper, Laura Gogoladze.

* Kviris Kronika: “Political faggot Kaladze tries to instill opinion into us that gay pride will still be held,” 4 May 2015,
http://bit.ly/1Tr5P5I

°  “Vashadze’ brother got married,” 18 August 2014. http://www.exclusivenews.ge/?page=view&artid=6363

®  Public Funds for Media Promoting Hate Speech and Anti-Western Sentiments, the Media development Foundation, 2015.
http://mdfgeorgia.ge/uploads//Report%200n%200biektivi%e20&%200thers,%20Eng.pdf

7 Chemi Kharagauli newspaper, 6 October 2015. http://chemikharagauli.com/?p=80044#.VrhkD70xGgR

20



In this video, the Head of Kharagauli municipality, Koba Lursmanashvili, and the chairman of the city
council faction Georgian Dream-Democratic Georgia, Varlam (Tato) Tavzarashvili, were accusing Chemi
Kharagauli newspaper of bias. To the request of Chemi Kharagauli editor, Laura Gogoladze, to name
concrete articles which, in their opinion, were biased, the head of municipality named a letter published
on 12 June 2014 while the chairman of the faction named information published on 26 June 2013. The
head of municipality and the chairman of the faction were openly expressing their dissatisfaction with
the editorial policy. At the same time, the founders of the newspaper were bringing as an example Akh-
ali Kharagauli newspaper which received various budget funding from the local government because of

its loyalty to the government.

After the publication of the video, the tax inspection was launched in Chemi Kharagauli newspaper
which continued for several months. Chemi Kharagauli was fined for the improper fulfillment of certain
tax liabilities, but the newspaper appealed the sanction with the dispute resolution council which can-
celled some of fines but not all. To achieve the cancellation of remaining fines, the newspaper continues

the dispute.

21



