b.2.PIA

About Pia. The news agency Pirweli (PIA)* was established in November 2006. It is associated with the
name of Ani Mirotadze, representative of the party “National Forum” which was included in Georgian
Dream coalition by May, 2016. In 2010, 100 percent of the shares in the news agency was owned by Levan
Mirotadze; in 2013, the agency was registered in the name of Khvicha Senakia whilst in 2014, the owner of
100 percent of the shares became Dimirti Tikaradze. Editions linked to PIA are: Daijesti.ge, rubrica.ge,
funtime.ge. In 2015, the news agency PIA received budget revenues from the contracts signed with state
entities in the amount of 80 236 GEL.

Quantitative Data

Total coverage. In the reporting period (1 April- 31 July), the news agency PIA (total 4 157 stories reviewed) most
expensively reported about activities of the government (54.6%) and the ruling party Georgian Dream (16.6%), both
making up 71.2%. Compared to this, all other political subjects received much smaller amount of coverage. Three
political parties which followed by the amount of coverage were: United National Movement (5%), Democratic
Movement-for United Georgia (Nino Burjanadze) (4.5%) and the Republican Party (3.7%).

Qualified electoral subjects which received a mere 1% or lower coverage include: Free Democrats (1%), National
Forum (0.8%), Alliance of Patriots (0.3%), Industry Will Save Georgia (0.2%), Conservative Party (0.2%), and
Labor Party (0.1%).

The political parties that were established in 2016 received the following shares of the total PIA coverage: State for
People (Paata Burchuladze) - 1.3%, Tamaz Mechiauri- United Georgia - 0.4%, political center Girchi- 0.2%, and
New Georgia - 0.2%.

A corresponding total indicator of non-parliamentary opposition parties comprised 2.4%.

As regards the coverage of institutions, the indicator for President of Georgia and his administration stood at 6.8%,
of Central Election Commission at 0.3% and the Interagency Commission for Free and Fair Elections at 0.1%.

Chart 6.2.1. Total coverage of political subjects — PIA

Government @ Georgian Dream President @ United National Movement Democratic Movement-United Georgia Republican Party

@ Non Parliamentary Opposition @ State for People @ Free Democrats @ Other

% MediaMeter, MDF, PIA, http://mediameter.ge/en/media-profiles/pia

57


http://mediameter.ge/en/media-profiles/pia

Direct/indirect coverage. The direct coverage of Georgian Dream (21.2%) notably exceeded that of its indirect
coverage (12,8%) in the materials of news agency; in case of the government, the situation was opposite with
indirect coverage (59.1%) exceeding the direct one (49.5%). This may be explained by contracts signed between
news agencies (including P1A) and various government entities with the former providing the paid service through
releasing information from government entities in an unaltered form.“

The highest indicator of indirect coverage was seen in relation to the United National Movement (7.8%), which well
exceeded the indicator of direct coverage received by the party (1.8%);the situation with Democratic Movement-for
United Georgia was opposite — direct coverage (6.6%) being higher than the indirect coverage (2.7%).

Among newly-established political parties Girchi was the only one which did not receive any direct coverage (the
indirect coverage at 0.2%); New Georgia received both direct and indirect coverage (0.1% and 0.09%, respectively);
State for People (Paata Burchuladze) also received direct coverage (0.9%). Indirect coverage of this party was
(1.8%).

Chart 6.2.2.Direct/indirect coverage of political subjects — PIA

60 2

2]
=]
49.5

21.1

Government Georgian Dream President Democratic Republican Party| United National Non Free Democrats
Movement-Unite Movement Parliamentary
d Georgia Opposition

@
b
10 o oo
~ =2 ~ L) ]

=l - 5 uw
s P = 2 @ I - = o <

. - — - 3
0 | | = =X

Other

pirect @ Indirect

Tone of content in covering subjects. The content of the news agency was explicitly negative in tone towards the
United National Movement (43%) and the newly-established political party State for People (21%). The negative
tone of content was observed in relation to Free Democrats (7%) and Republican Party (6%) whereas the positive
tone was the highest towards the Georgian Dream (9%). Compared to other media outlets, PIA showed the lowest
indicator of negative tone (1%) in the reporting about the government. By positive tone of content, the leader was
Georgian Dream (9%), followed by the government (5%) and the President (5%).

Among the qualified political subjects having received less than 1% of the coverage, the highest indicator of
negative tone was seen in relation of the Labor Party (30%) and the Industry Will Save Georgia (22%).

42 Media Development Foundation (2016); Practice of Allocating Budgetary Resources among Media for the Release of Information and
Advertisement; Chapter V, Online Media; http://mediameter.ge/ge/research/reklamis-da-inpormaciis-gavrcelebis-miznit-mediashi-sabiujeto-

resursebis-ganacilebis

58


http://mediameter.ge/ge/research/reklamis-da-inpormaciis-gavrcelebis-miznit-mediashi-sabiujeto-resursebis-ganacilebis
http://mediameter.ge/ge/research/reklamis-da-inpormaciis-gavrcelebis-miznit-mediashi-sabiujeto-resursebis-ganacilebis

Chart 6.2.3. Tone of content in reporting about political subjects —P1A

-+
(=

@
o

o] “

=3 o o
w w o] @ o a 7] g

o in < = o = - =
T wn ™ [ - o™ o =3 = - o m - — oM m
Government President Georgian United Free Democratic Republican State for Non Other
Dream National D it M t-Uni Party People Parliamentary
Movement ted Georgia Oppeosition

@ Fositive Neutral @ MNegative

Share of subjects in the news agency’s content of positive and negative tone. The largest amount of PIA’s total
positive content was received by the government (55.6%) which was followed by the Georgian Dream (29.3%).
Apart from these two, the positive coverage was also received by the President (6.2%).

More than half of the total negative reporting by the news agency concerned the United National Movement (54%)
which was followed by the Georgian Dream (12.5%) and the government (10.7%). Negative coverage was also
received by the State for People (7.4%), the Republican Party (5.7%). In this regard, other subjects fall behind the
President (3.4%) and received 3.3%.

The political subjects having received lower than 2% of share of negative content are Free Democrats (1.7%) and
Industry Will Save Georgia (1.3%), as well as Labor Party (0.6%) and National Forum (0.1%).

Indicators of positive content tone for the United National Movement stood at 2.5%. The Republican Party and the
New Georgia had equal indicators — 1,1% each. These were outstripped by the non-parliamentary opposition with
1.8% indicator. All other political subjects received the total of 2.4% of content positive in tone.

Chart 6.2.4. Share of coverage of political subjects in positive and negative content tone — PI1A

Share of positive content tone Share of negative content tone

3.3

132
1.7~

Government @ Georgian Dream @ President @ United National Movement @@ Georgian Dream Government
@ United National Movement @ Non Parliamentary Opposition @ state for People @ Republican Party @ President
@ NewGeorgia @ Republican Party @ Other @ Free Democrats @ Industry saves Georgia @ Other

59



Quialitative Data

The news agency PIA reports about activities of various political subjects but prioritize clearly several political
subjects. Problems in meeting standards of accuracy, balance, reporting public opinion polls and impartiality were
observed. Several illustrations of are provided below:

Breach of balance/impartiality. The news agency PIA published an article titled “Political trick of UNM — who is
Paata Burchuladze’s candidate for Zugdidi constituency” (11 July).

The article discusses the ties of potential single-seat candidates from State for People political party, Vakhtang
Tskhadaia (in Zugdidi) and Goderdzi Bukia (in Khobi), with the United National Movement as well as the
assistance they received from law enforcement authorities. The coverage is in negative tone, unbalanced lacking
opinions of State for People party, and of single-seat candidates or the United National Movement. However,
another information about Goderdzi Bukia, which the news agency published a little later (on 25 July) when
Goderdzi Bukia was nominated as a single-seat candidate by the Georgian Dream and not the State for People, was
reported in a starkly different, positive tone. In this latter case, Goderdzi Bukia received a positive coverage from the
news agency: “He is a seasoned parliamentarian, a true patriot of his district and will allocate a great deal of his
attention to Khobi.” This information did not contain background information about the candidate’s links to the
United National Movement.

Biased reporting. As noted with regard to IPN, PIA’s report about the attack on leaders of United National
Movement by the sportsmen brought from Thilisi in the village of Kortskheli, Zugdidi district, during the midterm
local elections on 22 May, was biased. In contrast to IPN which identified the parties to the confrontation - the
Georgian Dream and the United National Movement, PIA covered that incident as a confrontation between
population and United National Movement. Within an hour after the incident happened, the news agency released
three pieces of news and titles of all the three items informed that the conflict occurred between local population and
the former ruling party, saying nothing about the physical assault on leaders of political party as it was stressed in
the title of news item published by Netgazeti:

12: 58 Quarrel took place between Giga Bokeria and people UNM members physically assaulted at
gathered at the precinct in Kortskheli Kortskheli precinct

13:39 Quarrel took place between local residents and one of
UNM leaders at the Kortskheli precinct

13:51 Nikanor Melia and Tengiz Gunava went into
confrontation with local residents

Without referring to a source, one of the news items noted that the cause of quarrel between local population and
UNM leaders was the offence of population by the UNM members. The news item, in particular, said: “According
to existing information, UNM members, standing at the entrance to the precinct, were offending population™ (22
May).”

Accuracy, conformity of title and text/photo, balance. The news agency PIA reprinted, with smaller changes and
identical title, an article from the Prime-Time newspaper about the Charity Fund lavnana. The article was titled
“lavnana spent only 27% of revenues received as charity contributions from people” (28 July). The article was about
past charity activity of Paata Burchuladze, the chairman of State for People party.

The information provided in the article is incompliant with the title as the article does not provide information about
the remaining 73% of the revenues and, consequently, it is not clear whether or not this amount was spent on
charity; moreover, the article does not provide opinions of either the charity fund or the State for People political
party, although the article had a photo of the leader of the party, Paata Burchuladze.

An unbalanced material on the same topic, titled “Where Paata Burchuladze spends contributions of our citizens,”
was reprinted by the news agency from Akhali Taoba newspaper on 20 July.

60



Accuracy, balance. The news agency PIA published an accusation made by a military expert Tristan Tsitelashvili
against the leader of UNM in Adjara, Levan Varshalomidze, under the title “Military expert: Levan Varshalomidze
was tasked by Saakashvili to set up a paramilitary group” (8 July).

The material relies on the accusation of a single source, which is not verified with another party, investigative
authorities or any other independent source. Moreover, the background information does not mention that the source
of accusation, Tristan Tsitelashvili, was convicted for espionage during the rule of previous government and was
released by the current government as a political prisoner.

Reporting public opinion polls. In the reporting period, the news agency PIA repeatedly reported about the results
of public opinion polls either incompletely or without the data which the law requires to publish in the pre-election
period. The titles of news items about NDI polls as well as in-house polls which Georgian Dream conducted and
disclosed partially, emphasize the advantage of the ruling party. For example:

“Georgian Dream: 65% think Georgian Dream will get most of the seats in parliament — poll results” (1
July);

“NDI: Compared to previous polls share of Georgian Dream supporters has increased” (30 July).

Out of 11 compulsory indicators, specified by Article 51(11) of the Electoral Code of Georgia, to be communicated
to public when reporting poll results in the pre-election period,* only four indicators (organization that
commissioned the poll, the number of respondents; the formulation of question and the time of conducting the poll)
were named in the first case and three (organization that commissioned the poll, the formulation of question and the
time of conduct) in the second case.The report about the poll conducted by the Georgian Dream, which was not
officially published, did not provide results of any other party either. In reporting NDI polls, the coverage lacks
important information such as the number of undecided voters, which is quite high (57%) and may affect the
outcome of the elections.

Accuracy was a problem too. For example, the title of a news item “Majority of respondents would vote for the
same political party they supported in 2012”is misleading. Although the text of the item notes that only 57% of
decided voters say that they would vote for the same party or bloc which they supported in 2012, but it does not
specify that this response reflects the attitudes of the majority of that 38% of respondents who has already decided
whom they will vote for and that amount of undecided voters was sufficiently high.

Do you intend to vote for the same party you voted for ~ Majority of respondents would vote for the same
in 2012 elections? - 38% who have decided who they political party they supported in 2012
vote for

Thus, the standard of reporting opinion polls as well as the principle of due accuracy is violated.

Materials financed by budget organizations and political parties in an unaltered form. Similarly to IPN, the news
agency PIA has entered into contracts with budget organizations to release their information. However, in contrast to
IPN, this news agency does not signpost such information as financed (see table 6.1. pg.55), thus misleading readers.

According to MDF study“?, PIA also provides the paid service to 2 political parties —~Georgian Dream and
Democratic Movement for United Georgia (Burjanadze). Table 6.2 (pg. 55) contains an example of the news agency
publishing information of the Democratic Movement for United Georgia without signposting it as financed and
changes of content and title.

411, An organization having conducted a public opinion poll, 2. a person having ordered or funded a public opinion poll, 3. the exact formulation and sequence of questions put in a public opinion
poll, 4. the time of conducting field opinion poll, 5. the number of individuals interviewed and the method of selection, 5. in what area or among what category of people the selection was
conducted, 7. whether the survey is based on the opinions of all respondents, 8. the number of respondents who refused to participate in the poll, who did not answer a question, or who could not
be interviewed, 9. the sample size, 10. the margin of error, 11. information about any other factors that might have caused a significant impact on the results.

“2Media Development Foundation (2016); Practice of Allocating Budgetary Resources among Media for the Release of Information and Advertisement; Chapter V, Online Media;
http://mediameter.ge/ge/research/reklamis-da-inpormaciis-gavrcelebis-miznit-mediashi-sabiujeto-resursebis-ganacilebis

61



