
1 
 

 

 

Monitoring Editorial Policies of  the  

TV news programs 

1-16 October, 2015 

 

 

 

 

 

 

                                           



2 
 

 

Introduction 

With the support from the National Endowment for Democracy (NED), the Media Development 

Foundation  is implementing the project, the goal of which is to strengthen editorial independence 

of the media and improve professional standards of journalists. The project envisions the one-year 

monitoring of media content, aimed at depicting editorial policies  of TV channels’ news programs 

and creation of the database with the factual evidence necessary for further analysis. 

This pilot report presents main observations of a two-week monitoring, conducted from 1 to 16 

October 2015. 

 

 

Methodology 

Subjects of the monitoring: Rustavi 2, Imedi, Public Broadcaster, Maestro, Tabula, GDS. 

As the subjects of the monitoring have been selected the TV companies with leading positions in the 

ratings of TV audience measuring company TVMR, and with daily news programs. Studies on media 

ownership by Transparency International – Georgia regarding political and financial affiliations of 

the TV companies have also been taken into account during selection process since findings of the 

studies allow to make assumptions about difference in editorial policies. It must be noted that 

selected companies do not have the same scale of area covered by their broadcasting, nor that of 

human and financial resources, which affects diversity of their programs. The goal of this study, 

however, is demonstrating tendencies based on the content, rather than on qualitative data.  

Study of the TV channels’ news programs editorial policies is conducted through daily monitoring of 

their main prime time news programs, except of week-ends. These programs are: Kurieri, Rustavi 2 

(21:00); Chronika, Imedi (20:00); Moambe, Public Broadcaster (20:00); Kontakti Rvaze, Maestro 

(20:00), Fokusi, Tabula (19:00); 20/30, GDS (20:30). 

The study is conducted employing both quantitative and qualitative methods. The object of the 

monitoring are priority topics of the main news program, which are analyzed according to the 

choice of main issues for the first and second parts of the news programs, and the format (story, 

footage, placement in the program) of the  topics of the public interests. In the case of the Public 

Broadcaster, where the news program (Moambe) is not divided into parts by commercials or 

otherwise, the division for the purposes of this study is made by timing (first 15-20 minutes). 

Assessment of editorial policy is also made by identifying the missing topics which are of high 

http://www.tvmr.ge/ka#!ka
http://www.transparency.ge/post/report/vis-ekutvnis-kartuli-media


3 
 

interest to the public1. Through analysis, similarities and differences are identified, and media outlets 

with identical information policy are compared. 

Comparison of the TV channels’ news programs is conducted through their topic nets. Weather, 

international news (if not related to Georgia’s foreign policy or Georgian issues), culture and sport (if 

not related to any political event in culture and sport, and if only the sport and culture issues are 

reported) are left out during the analysis.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                           
1
 "g) Public interest – the interest within society (and not a simple curiosity of individuals) to the events 

related to the exercise of public self-government in a democratic state;  The law on the freedom of 

speech and expression. 



4 
 

Main observations of the monitoring 

Monitoring of evening news programs for 1-16 October revealed the following tendencies: 

 In terms of reporting on priority topics, news programs of Rustavi 2 and Tabula were quite 

similar. 

 Public Broadcaster, Maestro and GDS, as well as, partly, Imedi, left out similar topics from 

their news programs (see Table 2). For instance, investigation against the mother of the judge 

who presided over the Rustavi 2 case, launched two years after her alleged crime, which 

caused conflict of interest, was not reported by any TV channel except Rustavi 2 and Tabula. 

Conflict of interest in the case of the judge in 7 November case, which had caused 

controversy within the Judges Panel itself, was reported only by Imedi, Rustavi 2 and 

Tabula. Comments made by the President of Georgia about Rustavi 2 and media 

environment during his visit to U.S. were not reported by Public Broadcaster, Maestro, 

Tabula and GDS. 

 On the day of arrest of Tabula editor-in-chief because of her pasting posters against 

Gazrpom, Maestro prioritized such issues as political plans of Paata Burchuladze and Levan 

Vasadze’s support for MP Soso Jachvliani against the anti-discrimination law. 

 It has been found during the monitoring GDS 20/30 news program left out the issues 

representing high interest to the public, which on one hand could be related to the limited  

time allocated for the news format, but on the other hand expresses editorial policy. The 

least number of issues were left out in Rustavi 2 news programs. Issues left out by Tabula 

included some activities of the government. 

 GDS stories are focused more on investigations of the cases from the National Movement’s 

period in government, than on the current events and daily news. 20/30 often airs such 

issues as a first top stories, at the expense of leaving out the current  affairs representing 

public interest. For instance, on the day when Rustavi 2, Imedi and Tabula reported on the 

conflict of interest in the case of one of the judges  on 7 November case, 20/30 aired 

investigation  of the Magnat case as its first story. On 5 October, when there was a protest 

rally in front of Bidzina Ivanishvili’s house, they aired investigation of the so called "Kortebi" 

case and questioning of Irakli Pirtskhalava as their first story, while the protest rally did not 

get into 20/30 at all. On 8 October, unlike other channels, 20/30 did not air shooting in the 

center of Tbilisi and chose investigation of Imedi L company ownership issue as its first 

story. 

 Similiarly to GDS, there was also instances when Public Broadcaster aired as its first story 

not current news, but older issues. For example, on 5 October, when there was a rally in 

front of Bidzina Ivanishvili’s house, Moambe started its evening news with two stories about 

father of Mariam Makhniashvili (who disappeared in Canada) returning to Georgia after 

having been freed from jail, and his future plans. 



5 
 

 While GDS editorial policy is focused on the cases connected to the previous government, 

Rustavi 2 and Tabula air more critical stories about the current government. Criticism of the 

government by the local NGOs were mainly aired in the prime time news of Rustavi 2, and, 

partly, Imedi. At the same time, Rustavi 2 also systematically reported various activities of 

the government, though prioritizing issues connected to criticism. Other channels either did 

not report, or lightly covered criticism by international experts and institutions regarding 

the domestic affairs in Georgia. Criticism by Rustavi 2 included such issues as the video 

depicting Bidzina Ivanishvili’s relative illegally using special permits issues by MIA; 

suspicious circumstances regarding investigation of the death of Rustavi 2’s former owner 

Erosi Kitsmarishvili; investigation against mother of judge Urtmelidze, launched two years 

after the alleged crime; the story about Akhmed Chataev, freed by Georgian court in 2012, 

being included into the U.S. terrorist list.  

 Critical stories regarding specific individuals and institutions, about bonuses, corruption and 

property controversies were aired by Maestro and Imedi as well. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



6 
 

Prioritized issues 

1 October 

Seizure of the shares of TV Georgia, which owns 51% of Rustavi 2 and events concerning Rustavi 2 

were covered by all channels in their evening news programs on 1 October, but were given different 

degrees of priority. Rustavi 2 itself dedicates the whole first part of its news program to this issue, 

while Maestro dedicates 3rd story of the first part; Tabula covered this in its 2nd story; Imedi – as 3rd, 

4th, 5th stories, while Public Broadcaster dedicated its 6th and GDS – its 4th stories to this issue. Imedi’s 

Chronika prepared a separate story about numerous changes of ownership in Rustavi 2 in the past.  

Public Broadcaster and Imedi aired address of the Prime Minister of Georgia Irakli Garibashvili on 

the UN General Assembly  as their first story on 1 October. Other TV channels covered the Prime 

Minister’s address with the following priority: GDS – as its 2nd story, Maestro – 8th, Rustavi 2 – 2nd 

story of the 2nd part. This address occurred after 19:00, Tbilisi time, and thus could not get into 

Tabula news program for 1 October, with Tabula covering the address and assessments of it the next 

day, on 2 October.  

Visit of the President of Georgia to the U.S.  was left out of 1 October news only by GDS and Tabula.  

The resolution adopted by PACE,  which included criticism of the events in Georgia regarding 

media, was left out only by Maestro news. GDS covered PACE resolution as its 1st story.  

Defend Liberty – campaign against the Russia propaganda, which is the common initiative by Tabula 

TV and NGOs, was covered by the evening news of Tabula and Rustavi 2 only. 

The issue of the MIA permits,  so called "Narushilovka" illegally used by unauthorized individuals, 

was a Rustavi 2 investigation, followed by reactions from various agencies. The permit issue was 

covered on 1 October by Imedi, Public Broadcaster and Maestro. Imedi and Public Broadcaster 

stories included comments by a prosecutor, who denied that permits had been used. Other TV 

channels’ news programs did not air these comments. 

Table 1.1. Issues prioritized by 1 October news programs. 

 

Issues 

Rustavi 2 

9 PM 

Imedi 

8PM 

GPB 

8PM 

 Maestro 

8PM 

GDS 

8:30PM 

Tabula 

7PM 

Seizure of the shares of Rustavi 

2 1;2;3;4;5;6 3, 4,5 6  1;2,3 4 2 

Resolution of PACE regarding 

democratic processes in Georgia  II part, 5  7 3   1 3;4 

Promises of the Georgian Dream 

and 3 years of being in rule II part, 1  6 4  4;5 5  



7 
 

Address of Prime Minister on 

the UN General Assembly  II part, 2  1,2 1  8 2  

Visit of the President of Georgia 

to the USA II part, 4  II part, 5 2  9   

“Defend Liberty” – campaign 

against the Russian propaganda II part, 6       1 

        

The MIA permits 

 

II part, 6 

(Prosecut

or’s 

comment) 

8 

(prosec

utor’s 

comme

nt)  7   

Violations in the nursing home, 

Public Defender’s  report   II part, 8   II part, 2  6 

Changes in the election code 

public discussions   9  10   

Staff changes in the City Hall     11 6  

 

2 October 

On 2 October the events surrounding Rustavi 2  (the court case, Parliament debates) were the main 

topic of every news program. Public Broadcaster, Imedi, Maestro and GDS highlighted the 

parliamentary debates on this issue, and the incident between Rustavi 2 supporters and 

parliamentary majority members that had occurred near the Parliament building.   

Comments made by the President of Georgia regarding Rustavi 2 during his visit to the U.S. were 

covered on 2 October only by Rustavi 2 and Imedi, while all other channels, except Maestro, 

covered only the meetings that took place during the President’s visit.  

20/30 program of GDS aired as its second story a separate issue regarding the tendency of decrease in 

the number of cases filed from Georgia to the European Court of Human Rights in Strasbourg  after 

the change of government in October 2012. The story was based on the respondents’ comments, 

instead of official statistics.  

In the evening of  2 October Rustavi 2 aired the video depicting the use of MIA permits by a relative 

of Bidzina Ivanishvili.  Kurieri also aired the story about the questions regarding investigation of the 

death of the former Rustavi 2 owner Erosi Kitsmarishvili. 

Discussion in Gori Sakrebulo about placing Stalin monument  was left out only in the Public 

Broadcaster and GDS evening news.  

 

 



8 
 

Table 1.2. Issues prioritized by 2 October news programs 

Issues 

Rustavi 2 

9 PM 

Imedi 

8PM 

GPB 

8PM 

 Maestr

o 

8PM 

GDS 

8:30P

M 

Tabula 

7PM 

Events surrounding Rustavi 2 

 1 3;  5    3; 4   2; 3 

Comments made by the President of 

Georgia during his visit to the USA 2 4  
 

    

President’s and Prime Minister’s visits 

to the USA 2and 6 7 and 6  

5 and 

3 
 

 5 

5 

 

 

Parliament debates around Rustavi 2  3 1,2 1;2  1;2 1 1 

The use of MIA permits and Bidzina 

Ivanishvili’s relative 4            

The investigation of death of Erosi 

Kitsmarishvili 

5 

 

 

            

Parliamentary minority demands 

creation of an investigative 

committee to work on the rumored 

cases     

8 

    

Anticipated staff changes in the 

Tbilisi City Hall  7       7     

Discussion of the initiative of placing 

Stalin’s monument in Gori 8 

II part,  

1    6   4 

Decreased number of filed cases in 

Strasbourg           2   

Financial supplements at public 

services          3   

20 year-old Lari         12, 13 6   

        

Investigative report in Kobuleti on 

the journalist’s case   8  5   

National Movements’ office on sale  

II part, 

2      

 

 

5 October 

A protest rally in front of the house of the former Prime Minister Bidzina Ivanishvili, took place late 

on 5 October, which was organized by the National Movement and concerned arrest of Rustavi 2 

supporters in Kutaisi. The rally started at 19:00 and was over by 21:00. Thus, it was not covered in 



9 
 

the Tabula main news program (Focus is aired at 19:00). Other channels covered this issue with the 

following priority: Rustavi 2 – 1st, Imedi – 2nd, Public Broadcaster – 7th, Maestro – 10th. GDS news 

program 20/30 did not cover this topic at all. 

That day, the main topic of the Public Broadcaster news program was not currents events, but 

Return to Georgia of the father of Mariam Makhniashvili, who had disappeared in Canada, his arrest 

in Canada and future plans. Moambe covered this topic with its 1st and 2nd stories. The protest rally 

near Bidzina Ivanishvili’s house was the 7th story, while the case of Rustavi 2 supporters in Kutaisi 

was the 6th.  

GDS, which did not cover the rally near Bidzina Ivanishvili’s house at all, aired as its 1st story the 

court case of the suspects in the so called tennis courts case. Rustavi 2 covered this issue as its 11th 

story. Other channels did not cover the issue at all.  

The topic prioritized that day by Kurieri, Chronika, Tabula and 20/30 was the highly publicized 

court in Kutaisi, where the process of Rustavi 2 supporters, who had attempted to enter the 

Parliament building, took place. The court put them into pre-trial detention. Rustavi 2 dedicated five 

stories to this issue and media environment. Imedi covered the court as its 1st story.  

The soldier’s death was left out only by Imedi, GDS and Tabula evening news programs. The issue of 

disrupted infrastructure  left out only by Public Broadcaster, Imedi and Tabula. 

Table 1.3. Issues prioritized by 5 October news programs 

Issues 

Rustavi 2 

9 PM 

Imedi 

8PM 

GPB 

8PM 

Maestro 

8PM 

GDS 

8:30PM  

Tabula 

7PM 

A protest rally in front the former 

Prime Minister, Bidzina 

Ivanishvili’s house 1 2 7 10     
The court case of Rustavi 2 

supporters in Kutaisi 
2,3,4,5,6 1 6   2 1,2 

Chairman of Kutaisi Sakrebulo has 

resigned  7   8     5 

The reasons of the Soldier’s death 

8   5 1     

Budget discussions in Parliament 9 5 3 3 3 3 

Tennis courts case 11       1   
Unsolved road problems and 

incomplete infrastructural projects  12    8, 9   4   
Investigation on the case of 

Khardziani       2     
The case of Mariam 

Makhniashvili’s Father     1,2       
       



10 
 

Reform of the election system – 

initiative of the opposition parties 10 3    4 
“KazTransGas” may request its 

investments back  6     
Giving the Muslims the Mufti 

residence for use    10    

 

 

 

6 October 

The most important difference in the choice of prioritized issues was noted on 6 October. Comments 

made by the former U.S. ambassador to NATO and Director of McCain institute Kurt Walker in the 

Voice of America interview about Georgia’s NATO integration and internal democratic processes, 

including political motivations of investigation against former Tbilisi Mayor Gigi Ugulava, were 

aired only by Rustavi 2, as the 2nd story. The issue of conflict of interest in the case of one of the 

members of the Judges Panel presiding over the 7 November case and the conflict between the 

judges because of this issue, were aired by Rustavi 2 as its 1st story, Tabula – 4th, Imedi – 11th. Public 

Broadcaster, Maestro and GDS omitted this topic in their evening news. 

Only Rustavi 2 news covered the NGOs’ critical address to the government, regarding the court 

decision on Rustavi 2 supporters arrested in Kutaisi to selectively use heavy punishment. 

Complaints of the President of Georgia regarding the Georgian ambassador in U.S., which concerned 

violation of protocol (the ambassador did not meet the President during the latter’s visit to U.S.) and 

regarding which Giorgi Margvelashvili himself spoke in a Rustavi 2 talk show, were aired by every 

channel except GDS. Imedi and Public Broadcaster covered this conflict in their 1st stories. 

The first story aired by GDS was investigation of taking the property from Magnat, related to 

assessment of legality of the national Movement government actions and announcing the launch of 

investigation. Only 20/30 program of GDS aired the story about legality of spending the credit taken 

by the previous administration of the football federation. 

The increased bonuses for deputy ministers issue was aired by Maestro only, the story about 

increased budget for Tbilisoba 2015  - by Rustavi 2 and Maestro, corruption accusations against 

Deputy Minister of Internally Displaced Persons and Refugees  - only by Imedi, while audit report 

on the violations in the Ministry of Corrections – by Public Broadcaster. 

 

 



11 
 

 

Table 1.4. Issues prioritized by 6 October news programs 

 

Issues 

Rustavi 2 

9 PM 

Imedi 

8PM 

GPB 

8PM 

Maestro 

8PM 

GDS 

8:30PM 

Tabula 

7PM 

The issue of conflict of 

interest of the Judge of the 

case of November 7 

1 11        4 

Kurt Walker’s statement 
2           

The NGOs’ critical address to 

the government 3           

Demand for preterm 

elections 
4 2,3 9  8 3 2 

President’s comment on the 

court case of Rustavi 2 
5           

The conflict of the President 

and the Ambassador 
6 1 1 6   3 

Staff changes in the City Hall 7 4  7 1     1 

Corruption accusations 

against Deputy Minister of 

Internally Displaced persons 

and Refugees 

  5         

Negotiations in Geneva     2       
Stoltenberg’s statement on 

Russia’s violation of Turkey’s 

airspace 

  7  3     6 

Crisis in Syria      4   6   

The visit of the Chairman of 

the Parliament of Georgia to 

London   

  5     

“Tbilisoba 2015” - increased 

budget 
8     2     

Increased bonuses for 

Deputy Ministers 
     3     

Pretensions of “KasTransGas” 9 12  6 4 2 5 

Investigation on the case of 

Magnat 
        1   

Treatment of Tuberculosis 
    10    4   

Audit report on the 

violations taking place at the 
  8    



12 
 

Ministry of Corrections of 

Georgia 

Legality of spending the 

credit taken by the previous 

administration of the 

Football Federation 

    5  

 

 

7 October 

Comments by the U.S. State Department representative expressing concerns about pluralistic media 

environment on the eve of the parliamentary election, in connection with the events surrounding 

Rustavi 2, was the main story in Rustavi 2 and Tabula news programs. These comments were not 

covered by Imedi, Maestro and GDS, while Public Broadcaster aired them as its 7th story.  

The MEPs’ (ALDE group) criticism of the media and pre-election environment, as well as regarding 

court was not covered by Public Broadcaster, Maestro and GDS.  

Imedi and Public Broadcaster covered the NATO ministerial, where Georgian Ministers of Defense 

and Foreign Affairs participated, as their 1st story. This topic was aired by Rustavi as its 6th and by 

Maestro as its 7th story.  

The main GDS topic was related to Tbilisi City Hall, specifically to personnel changes, check of the 

City Hall by the national audit agency, and opposition’s demand for the mayor to resign .  

MIA’s response to the accusations by Givi Targamadze, according to which organized crime leaders 

were pressuring police in Adjara  was aired by Imedi as its 14th and by Tabula as its 5th story, while 

the National Movement statement about the threats against former police officer Zurab Soselia  was 

covered only by Tabula news program as its 6th topic. 

Visit of the Speaker of Parliament to London  was covered by Imedi only.   

Table 1.5. Issues prioritized by 7 October news programs 

 

Issues 

Rustavi 2 

9 PM 

Imedi 

8PM 

GPB 

8PM 

Maestro 

8PM 

GDS 

8:30P

M 

Tabula 

7PM 

Comments by the US State 

Department representative 

about Rustavi 2 and media 

environment 

1 and 2   7    2 



13 
 

The MEP’s (ALDE group) 

criticism of the democratic 

processes in Georgia 3 4       1 

Staff changes in the Tbilisi 

City Hall. Opposition’s 

demand for the mayor to 

resign 

 

 

4 

6,  

 7 
4,5 1, 2, 4  1 4 

Transparency 

International’s inquiry 

about self-government 

5          

NATO Ministerial  

 
6 1  1 7 3   

Expectations regarding the 

Summit of Warsaw  
 2   3  

Jokia Bodokia’s court 

testimony 

  8 8  6   1   

Visit of the Chairman of the 

parliament of Georgia to 

London  3     

MIA’s response to the 

accusations of Givi 

Targamadze, according to 

which organized crime 

leaders were pressuring the 

police    

 14  

       5 

National Movement’s 

statement about the threats 

against former police officer 

Zurab Soselia      6 

Public discussion of the 

changes in the Constitution  5     

Negotiations in Geneva   2    

The Silk Road Forum     3       

Statement of the Mayor – 

increased social supplement  10      3  2   

Budget of 2016 in the 

Parliament   11         3 

       

 

8 October 

On 8 October, due to a football match, Public Broadcaster did not air its main news program, which, 

therefore, did not become part of our monitoring. 



14 
 

Criminal incident in the center of Tbilisi, which occurred this day, when there was shooting at 13:00 

near Radisson hotel, was covered by every TV channel except GDS. All channels covered natural 

disaster in Adjara. 

Questions from EU Commissioner Johannes Hahn regarding the court were covered on 8 October by 

Rustavi 2 and Imedi only. Legal aspects of confiscation of Imedi L company’s property, which 

occurred during the National Movement’s period in government, was covered only by GDS as its 1st 

story. The 2nd story of 20/30 was the Hague Court prosecutor’s statement, according to which there 

were instances of war crimes from both sides of the war of 2008. 

Only  maestro covered the story about a pupil accusing a school guard of sexual violence as its 2nd 

story, while only Imedi covered, as its 8th story,  business interests of Bidzina Ivanishvili in 

Abkhazia.  

The statement by NGOs about election and media environment, election reform and abandonment 

of majoritarian electoral system was covered only by Rustavi 2, Imedi and Tabula.  

Table 1.6. Issues prioritized by 8 October news programs 

Issues 

Rustavi 2 

9 PM 

Imedi 

8PM 

GPB 

8PM 

Maestro 

8PM 

GDS 

8:30PM 

Tabula 

7PM 

Criminal incident in the 

center of Tbilisi 1 1  1  5 

Calamity in Ajara 2 2  3 7 6 

Investigation of the August 

War, the Hague Court 3 7  4 2  

EU commissioner’s meeting 

with the Foreign Minister of 

Georgia and his questions 

regarding the court  4 5      

Statement of the NGOs’ 

regarding the election reform 

and media environment 
5 3    2 

NATO-Georgia 7 5,6   7 3  

The US Ambassador’s 

meeting with the Head of 

Rustavi 2 10      

Violations in the municipal 

governments of Samgori and 

Gldani unveiled by the State 

Audit     4  

Pupil accusing a school guard 

of sexual violence    2   

Case of “Imedi L”     1  



15 
 

National Movement’s 

proposal to quit pressure on 

media  6 4  9  1 

Public Defender on the court 

case of the supporters of 

Rustavi 2      3 

       

Ivanishvili’s business 

interests in Abkhazia 

 8     

 

 

 

9 October 

On 9 October the main topic of Rustavi 2, Maestro, Tabula and GDS news programs was the issue of 

launch of negotiations with the Russian Gazprom. Minister of Energy made a comment about future 

import of Russian gas. Public Broadcaster covered this issue as its 4th, Imedi – as its 5th story.  

Only Rustavi 2 covered the issue of inclusion of the leader of one of the ISIS groups Akhmed 

Chataev into U.S. global terrorist list. Chataev was arrested in Georgia during the Lapankuri special 

operation and later freed by court in 2012. Rustavi 2 linked this issue to the Ombudsman Ucha 

Nanuashvili, since during his work in the Human Rights Center NGO, it defended Chataev’s interests 

and was demanding his freedom. The story included position of the NGO’s current head. Later this 

story was followed by the accusations by the Ombudsman against Rustavi 2, claiming that the 

channel spread false information, and his special statement, which was not covered by either Rustavi 

2 or other channels’ evening news programs.  

Statement by the head of information service of Public Broadcaster, concerning the criticism of his 

foreign policy views and his connection to the Gorchakov Foundation, was not covered by Imedi 

and GDS in their evening news.  

GDS again focused in the issue of property confiscations during the National Movement period in 

government. On 9 October their 3rd story was devoted to investigation of  land confiscation. Only  

20/30 did not cover reactions by international institutions on the processes in Georgia, including 

those related to media environment. While covering the issue of presidential pardon 20/30 focused 

only on the fact that President had not freed Giorgi Gvichiani and Nika Chemia. These individuals 

had been prosecuted for the murder of the financial manager of AES Telasi.  

http://www.netgazeti.ge/GE/105/News/14723/
http://www.tabula.ge/ge/story/100365-nanuashvili-chataevze-gaugebaria-ra-mizani-aqvs-rustavis-2-is-cru-informacias


16 
 

Transparency International – Georgia report about abuse of pre-trial detention in the cases of former 

high-level officials  was covered as a separate story only by Tabula, while in Imedi and Maestro 

evening news this report was mentioned in the story about the assessments of international 

institutions regarding Georgian justice.  

Table 1.7. Issues prioritized by 9 October news programs 

Issues 

Rustavi 2 

9PM 

Imedi 

8PM 

GPB 

8PM  

Maestro 

8 PM 

GDS 

8:30PM 

Tabula 

7PM 
The issue of launching 

negotiations with Russian 

Gazprom 

1 

5 4  1 2 1 

Akhmed Chataev in the 

U.S. global terrorist list 

2 

           

Investigation of the 

August war of 2008 by 

the International 

Criminal Court  

3 

1 and 2 1    1 2 

International institutions 

on Georgian justice  

 

 

 

 

4 3    3              2    5  

Negotiations in Brussels 

 

  

  2         

The statement by the 

Head of Information 

Service of the Georgian 

Public Broadcaster 

8 

   7  5    6 

Technological Institute  9 

 7  5           8    7   

Presidential pardon   

10 4       4    

Investigation on land 

confiscation          3   

Transparency 

international- report on 

the abuse of pre-trial 

detention in the cases of 

former high-level officials       3 

 

 

 



17 
 

12 October 

On 12 October Kurieri aired exclusive story about the judge presiding over Rustavi2 ownership case. 

The story speculated about pressure on Tamaz Urtmelidze by the government, based on the 

investigation launched against Urtmelidze’s mother 2 years after her alleged crime. Obviously, since 

this information was Rustavi 2’s exclusive, it was not covered by other channels on 12 October, but 

the next day, on 13 October, other channels except Rustavi 2 and Tabula still did not cover it.  

On 12 October the main topic of Imedi, Public Broadcaster, Maestro and GDS news was related to 

acceptance of the case about separation of the Supervisory Service from the National Bank by the 

Constitutional Court and suspension of the law.   

All channels covered launch of negotiations with Gazprom and the Prime Minister’s statements. 

This issue was covered as its 11th story only by Maestro, while other channels aired it in the first part 

of their news programs.  

The issue of constitutionality of  Sagarejo midterm election  was covered by Public Broadcaster and 

GDS only, while the issue of bonuses for the head of the Service Agency of the Ministry of Finance – 

by Maestro exclusively. 

 

 

Table 1.8.  Issues prioritized by 12 October news programs 

Issues 

Rustavi 2 

9PM 

Imedi 

8PM 

GPB 

8PM 

Maestro 

8 PM 

GDS 

8:30PM 

Tabula 

 
The case of the Judge 

Urtmelidze’s mother 
1 და 2           

Irakli Okruashvili’s Interest 

around Rustavi 2 3         4 

Negotiations with Gazprom 
4 2  2 11   5  2 

Acceptance of the case 

about separation of the 

Supervisory Service from 

the National Bank by the 

Constitutional Court and 

suspension of the law 

5 1 1, 10 2 1 3 

NDI research on public 

opinion 6,7,8 3; 4,5 3 7  3 1 

New advisor of the 

President 9 6,7 5        



18 
 

The issue of bonuses for the 

Head of the Service Agency 

of the Ministry of Finance 
     1     

Mechiauri – increased 

number of pensioners        3     

The issue of 

constitutionality of Sagarejo 

midterm elections     4   2 

  

 

 

 

 

Budget project of 2016   7    

The case of the doctors 

accused of trafficking  
   5   

 

 

 

13 October 

As noted in 12 October monitoring, the case of judge Urtmelidze’s mother  and suspicious 

circumstances of investigation launched 2 years after the incident  was covered, besides Rustavi 2, by 

Tabula and was not covered by any other channel. Maestro, Imedi, Public Broadcaster and GDS 

evening news also did not include statement of the Prosecutor General of Georgia on this issue, 

which explained details of investigation against the judge’s mother and considered Rustavi 2’s story 

baseless.  

NATO Parliamentary Assembly resolution, which calls on the Government of Georgia to fulfill its 

international obligations, was covered only by Rustavi 2 and Public Broadcaster, while complaints of 

an Iranian businessman to the government about confiscation of property was covered as an 

independent story by Imedi only and was aired as the 1st story.  Maestro aired as its 3rd story the issue 

of bonuses for the head of the Service Agency of the Ministry of Finance, which it had covered the 

previous day. This issue of bonuses was not covered by other channels. 

The issue of the beating of a child under a priest’s instructions in a religious school was covered only 

by Rustavi 2, Imedi and Maestro.  

 

 

 

 



19 
 

Tabula 1.9.  Issues prioritized by 13 October news programs 

 

Issues 

Rustavi 2 

9PM 

Imedi 

8PM 

GPB 

8PM 

Maestro 

8 PM 

GDS 

8:30P

M 

Tabula 

7PM 
The case of Judge Urtmelidze’s 

mother (statement of the 

Prosecutor’s Office, assessments) 1,2,3         2 

President’s initiative on energy 

security issue and Prime 

Minister’s refusal 4 3 1 1, 2 2 1 

Constitutional Court regarding 

the National Bank 

5 4 4 4,5 1  5 

The law on general courts is being 

protested 

6 2,6 5  6     

NATO Parliamentary Assembly 

resolution 7    8       

Situation at the occupational line  8 

 5 2,3  11 6  4 

Budget of 2016 9         3 

Iranian businessman to the 

government on the confiscation of 

his property 
  1         

The issue of bonuses for the Head 

of the Service Agency of the 

Ministry of Finance 
      3     

Tenders at the Penitentiary 

Department 

        3   

       

Violence against children under a 

priest’s instruction 12 7  10   

 

14 October 

On 14 October priority topic on all channels except Tabula was the issue of the 2008 war 

investigation by the international court. Situation in the occupied territories was covered only by  

Public Broadcaster and Maestro.  



20 
 

Rejection by the government of the President’s proposal of a meeting on the Gazprom issue  did not 

make it only into the Public Broadcaster and GDS news programs.  

Another prioritized topic of the day was the Constitutional Court case about the National Bank. 

Imedi was an exception and did not cover this topic.  Initiative by the chairman of the parliament’s 

Financial and Budget Committee Tamaz Metchiauri regarding temporary investigative commission 

for study of the National Bank activities was covered only by Rustavi 2 and Tabula. Imedi focused on 

14 October  on international issues and  aired investigation of the Malaysian Boeing case and the 

terrorist threat to Moscow as its 4th and 5th stories, while GDS covered jihadist threats to Russia as its 

3rd story.  

Table 1.10.  Issues prioritized by 14 October news programs 

Issues 

Rustavi 2 

9PM 

Imedi 

8PM 

GPB 

8PM 

Maestro 

8 PM 

GDS 

8:30P

M 

Tabula 

7PM 
The investigation of the 

August War of 2008 1 1 ;2;3 1 1 2   

The Constitutional Court case 

about the National Bank 
2   9 2 1 2;3 

Mechiari’s initiative regarding 

temporary investigative 

commission for study of the 

National Bank activities 

2     2 

Rejection by the government 

of the President’s proposal of a 

meeting on a Gazprom issue 3 6   4   1 

The Case of Rustavi 2  4           

Situation on the occupied 

territory     2 ;3 12     

The case of Malaysian Boeing  
  4         

The terrorists’ threat to 

Moscow, Jihad against the 

USA and Russia 

5  5    9  3   

Who stay with and who leave 

Free Democrat Party   6 6   

       

The visit of the Chairman of 

the Parliament to China 
  10 5    

The Silk Road Forum 6 11     

 



21 
 

 

15 October 

On 15 October Rustavi had the court case against the TV company  as its main topic which was 

discussed in the format of the parliamentary and non-parliamentary opposition parties’ meeting, and 

concerned opposition’s initiative regarding adoption of a special resolution on Rustavi 2 by the 

Parliament. This issue was covered in the evening news only by Rustavi 2 and Tabula. The Silk Road 

forum was the main topic on all channels, but Public Broadcaster and Imedi dedicated most time to 

it. International investigation of the 2008 war, was among the main topics on all channels, and 

Maestro aired four stories about it. GDS dedicated its 1st and 2nd stories to the issue of legality of 

property confiscations during the National Movement government again and this time focused on 

Caucasus Online and Lisi Lake property issues. The 3rd GDS story was about the property sold to 

Russian companies during the National Movement rule.  

U.S. State Department report about freedom of religion in Georgia was covered in the evening news 

programs only by Imedi and Public Broadcaster. 

Table 1.11.  Issues prioritized by 15 October news programs 

Issues 

Rustavi 2 

9PM 

Imedi 

8PM 

GPB 

8PM 

 Maestro  

8PM 

GDS 

8:30P

M 

Tabula 

7PM 

Case of Rustavi 2 1, 3 

      

5 

 

The meeting of parliamentary 

and non-parliamentary 

opposition parties on the issues 

of media and elections 2      6 

Investigation of the August 

War 4 3 3  1;2; 3;4; 4 1 

Silk Road Forum 5 1;2;6  1;2;7  5;6 5 2 

Request of “KasTransGaz” 6       

Reform of the Prosecutor’s 

Office 7      4 

The case of the supporters of 

Rustavi 2 8       

Budget discussions in 

Parliament 9  8     

The report of the U.S. 

Department on the freedom of 

religion in Georgia 

 

4 

 

 

 

4 

 

 

 

 

 

 

    



22 
 

Visa regime between Russia 

and Georgia     

7 

   

Tax exemptions for religious 

organizations  5      

The investigation on the case 

of “Caucasus Online”      1  

The case of the Lisi Lake 

property confiscation      2  

The properties sold to Russian 

companies during the rule of 

the National Movement 
     3  

Relations between Georgia and 

Kazakhstan   7   9  3 

 

 

16 October 

Arrest of Tabula director Tamar Chergoleishvili and other Defend Liberty activists for 

pasting posters against Gazprom on a fence near the Opera building was the first story of 

Rustavi 2 and Tabula, 5th on Imedi, 7th on Maestro and 8th on Public Broadcaster. GDS news 

program 20/30 did not cover this incident at all. 

Maestro prioritized the following topics this day: 1) Possible political partners of Paata 

Burchuladze and 2) Levan Vasadze’s support of Soso Jachvliani’s initiative against the anti-

discrimination law. 

All channels except Maestro and Tabula covered the parliamentary debates on Rustavi 2 legal case, 

while Imedi aired live from Munich with Rustavi 2 ownership claimant Kibar Khalvashi. 

Questioning of Lado Bedukadze in court on Sergo Tetradze case  was covered only by Rustavi 2, 

Imedi, Public Broadcaster and GDS. 

 

Table 1.12.  Issues prioritized by 16 October news programs 

Issues 

Rustavi 2 

9PM 

Imedi 

8PM 

GPB 

8PM 

Maestro  

8PM 

GDS 

8:30PM 

Tabula 

7PM 

Arrest of Tabula’s director 1  5 8 7   1;2;3; 

Parliamentary debates on Rustavi 

2 legal case  

2;3 3 , 4-7  10   1   



23 
 

Investigation of the August War 

ICC Prosecutor in Tbilisi 4 1, 2 1 3;4; 2   

Major witness on Ugulava’s case 

was questioned  10       3   

Paata Burchuladze’s partners and 

plans        1     

Vasadze’s support to Jachvliani        2     

The Silk Road Project  6 

 

6 

 

2;3;4 

 

5 

     

U.S. Deputy Secretary of Defense 

talked to the Minister of Defense 

of Georgia  

 

 7 

 

   

Questioning of Lado Bedukadze in 

court on Sergo Tetradze’s case  7  8  9   4   

       

Alternative road passing Rikoti 
   8   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



24 
 

Table 2. Issues Dismissed 

Only the current news of high public interest are indicated in the table of dismissed issues. Independent materials are left out 

GDS Tabula Maestro Imedi GPB Rustavi 2 
   

 

X 

 

 

X 

 

 

   X 

President’s comment on 

media environment 

during his visit in the 

USA 

 

 

X 

President’s comment on media 

environment during his visit in the USA 

 

X 

Launched investigation 

on the case of judge 

Urtmelidze’s mother 

with the two –year delay  

 

 

X 

 

X 

 

X 

Launched investigation on the case of 

judge Urtmelidze’s mother with the two 

–year delay 

 

X 
 

X 
Visit of the 

President of 

Georgia to the 

USA 

Visit of the President 

of Georgia to the USA 

Visit of the President 

of Georgia to the 

USA 

Visit of the President of Georgia to 

the USA 

 

 

    X 

“Defend Liberty” – 

campaign against Russian 

propaganda 

 

 
                    X 

 

 
X 

 

 

    X 

“Defend Liberty” – campaign against 

Russian propaganda 

 

    

  X 

 

 

 

X 

The MIA permits Reactions regarding the 

MIA permits 

Reactions regarding 

the MIA permits 

The MIA permits 

Resolution of 

PACE regarding 

the democratic 

processes in 

Georgia 

Resolution of PACE 

regarding the democratic 

processes in Georgia 

 

 

 

 

 

X 

Resolution of PACE 

regarding the democratic 

processes in Georgia 

 

Resolution of PACE 

regarding the 

democratic processes in 

Georgia 

 

Resolution of PACE regarding the 

democratic processes in Georgia 

 



25 
 

 

X Discussion of the 

initiative of placing 

Stalin’s momument in 

Gori 

Discussion of the 

initiative of placing 

Stalin’s momument 

in Gori 

Discussion of the 

initiative of placing 

Stalin’s momument in 

Gori 

X Discussion of the initiative of placing 

Stalin’s momument in Gori 

X A protest rally in front 

the former prime 

minister, Bidzina 

Ivanishvili 

A protest rally in 

front the former 

prime minister, 

Bidzina Ivanishvili 

A protest rally in front 

the former prime 

minister, Bidzina 

Ivanishvili 

A protest rally in front 

the former prime 

minister, Bidzina 

Ivanishvili 

A protest rally in front the former prime 

minister, Bidzina Ivanishvili 

The case of the 

condemned of the  

so called “tennis 

court case”  

X X X X The case of the condemned of the  so 

called “tennis court case” 

X X The issue of death 

of the soldier 

X The issue of death of 

the soldier 

The issue of death of the soldier 

X X X X X Kurt Walker’s statement 

X The issue of conflict of 

interest of the Judge of 

the case of November 7 

X The issue of conflict of 

interest of the Judge of 

the case of November 7 

X The issue of conflict of interest of the 

Judge of the case of November 7 

X X X X X Statement of the NGOs’ regarding the 

election reform and media environment 

X Statement of the NGOs’ 

regarding the election 

reform and media 

environment (October 8) 

X Statement of the NGOs’ 

regarding the election 

reform and media 

environment (October 8) 

Was not aired on 

October 8 

 

Statement of the NGOs’ regarding the 

election reform and media environment 

(October 8) 

X The conflict between the 

President of Georgia and 

the U.S. Ambassador 

 

The conflict 

between the 

President of 

Georgia and the 

U.S. Ambassador 

The conflict between the 

President of Georgia and 

the U.S. Ambassador 

 

The conflict between 

the President of 

Georgia and the U.S. 

Ambassador 

 

The conflict between the President of 

Georgia and the U.S. Ambassador 

 



26 
 

 

X X X X X President’s comment on the case of 

Rustavi 2 (October 6) 

 

X The comment of the 

representative of the US 

State Department  on the 

case of Rustavi 2 

X X The comment of the 

representative of the 

US State Department  

on the case of Rustavi 2 

The comment of the representative of the 

US State Department  on the case of 

Rustavi 2 

X The MEP”s (ALDE 

group) criticism of the 

democratic processes in 

Georgia 

X The MEP”s (ALDE 

group) criticism of the 

democratic processes in 

Georgia 

X The MEP”s (ALDE group) criticism of the 

democratic processes in Georgia 

X 

 

MIA’s response to the 

accusations of Givi 

Targamadze, according to 

which organized crime 

leaders were pressuring 

police 

X 

 

MIA’s response to the 

accusations of Givi 

Targamadze, according to 

which organized crime 

leaders were pressuring 

police 

X 

 

X 

X 

 

National Movement’s 

statement about the 

threats against former 

police officer Zurab 

Soselia 

X 

 

X 

 

X 

 

X 

 

X 

 

Criminal incident in the 

center of Tbilisi (October 

8) 

Criminal incident 

in the center of 

Tbilisi (October 8) 

Criminal incident in the 

center of Tbilisi (October 

8) 

Was not aired on 

October 8 

Criminal incident in the center of Tbilisi 

(October 8) 

X 

 

X 

 

X 

 

X 

 

X 

 

Akhmed Chataev in the U.S. global 

terrorist list 

The issue of 

constitutionality of 

Sagarejo midterm 

elections 

X 

 

X 

 

X 

 

The issue of 

constitutionality of 

Sagarejo midterm 

elections 

X 

 



27 
 

 

X 

 

X 

 

The law on general 

courts is being 

protested 

The law on general 

courts is being protested 

The law on general 

courts is being 

protested 

The law on general courts is being 

protested 

X 

 

X 

 

X 

 

X 

 

NATO Parliamentary 

Assembly resolution 

NATO Parliamentary Assembly 

resolution 

X 

 

X 

 

Violence against 

children under a 

priest’s instruction 

Violence against children 

under a priest’s 

instruction 

X 

 

Violence against children under a priest’s 

instruction 

X 

 

The meeting of 

parliamentary and non-

parliamentary opposition 

parties on the issues of 

media and elections 

X 

 

X 

 

X 

 

The meeting of parliamentary and non-

parliamentary opposition parties on the 

issues of media and elections 

X 

 

X 

 

X 

 

The report of the U.S. 

Department on the 

freedom of religion in 

Georgia 

The report of the U.S. 

Department on the 

freedom of religion in 

Georgia 

X 

 

X 

 

Arrest of Tabula’s 

director 

Arrest of Tabula’s 

director 

Arrest of Tabula’s 

director 

Arrest of Tabula’s 

director 

Arrest of Tabula’s director 

Questioning of 

Lado Bedukadze in 

court on Sergo 

Tetradze’s case 

X 

 

X 

 

Questioning of Lado 

Bedukadze in court on 

Sergo Tetradze’s case 

Questioning of Lado 

Bedukadze in court on 

Sergo Tetradze’s case 

Questioning of Lado Bedukadze in court 

on Sergo Tetradze’s case 


